Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Senelik29+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, ilaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini kavramak; antimikrobiyal ilaçlar ve otakoidlerin etki mekanizmaları ve kullanımlarını açıklamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları,İlaçların Farmasötik Şekilleri,İlaç Uygulama Yolları,İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu,İlaçların Dağılımı,İlaçların Biyotransformasyonu,İlaçların Atılımı,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler,Farmakogenetik,İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler,İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler,Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi,Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,İlaçların Etki Mekanizmaları,Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler),Otakoidler (Histamin),Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri),Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid,Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri,Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri,Sefalosporinler,Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler,Antimikobakteriyel İlaçlar,Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar,Aminoglikozidler,Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim,Amfenikoller, Tetrasiklinler,Fluorokinolonlar,Makrolidler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları
2İlaçların Farmasötik Şekilleri
3İlaç Uygulama Yolları
4İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu
5İlaçların Dağılımı
6İlaçların Biyotransformasyonu
7İlaçların Atılımı
8İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler
9Farmakogenetik
10İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler
11İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler
12Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi
13Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi
14İlaçların Etki Mekanizmaları
15Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler)
16Otakoidler (Histamin)
17Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri)
18Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid
19Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri
20Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri
21Sefalosporinler
22Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler
23Antimikobakteriyel İlaçlar
24Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar
25Aminoglikozidler
26Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim
27Amfenikoller, Tetrasiklinler
28Fluorokinolonlar
29Makrolidler
Kaynak
1. Basic and Clinical Pharmacology. 14th edt. AccessMedicine; 2018.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FARMAKOLOJİ-Senelik29+0-1
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüKurul Dersi
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Hanefi ÖZBEK
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, ilaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini kavramak; antimikrobiyal ilaçlar ve otakoidlerin etki mekanizmaları ve kullanımlarını açıklamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları,İlaçların Farmasötik Şekilleri,İlaç Uygulama Yolları,İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu,İlaçların Dağılımı,İlaçların Biyotransformasyonu,İlaçların Atılımı,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler,Farmakogenetik,İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler,İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler,Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi,Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,İlaçların Etki Mekanizmaları,Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler),Otakoidler (Histamin),Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri),Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid,Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri,Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri,Sefalosporinler,Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler,Antimikobakteriyel İlaçlar,Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar,Aminoglikozidler,Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim,Amfenikoller, Tetrasiklinler,Fluorokinolonlar,Makrolidler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları
2İlaçların Farmasötik Şekilleri
3İlaç Uygulama Yolları
4İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu
5İlaçların Dağılımı
6İlaçların Biyotransformasyonu
7İlaçların Atılımı
8İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler
9Farmakogenetik
10İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler
11İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler
12Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi
13Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi
14İlaçların Etki Mekanizmaları
15Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler)
16Otakoidler (Histamin)
17Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri)
18Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid
19Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri
20Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri
21Sefalosporinler
22Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler
23Antimikobakteriyel İlaçlar
24Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar
25Aminoglikozidler
26Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim
27Amfenikoller, Tetrasiklinler
28Fluorokinolonlar
29Makrolidler
Kaynak
1. Basic and Clinical Pharmacology. 14th edt. AccessMedicine; 2018.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05