Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOLOJİ | - | Senelik | 29+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, ilaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini kavramak; antimikrobiyal ilaçlar ve otakoidlerin etki mekanizmaları ve kullanımlarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları,İlaçların Farmasötik Şekilleri,İlaç Uygulama Yolları,İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu,İlaçların Dağılımı,İlaçların Biyotransformasyonu,İlaçların Atılımı,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler,Farmakogenetik,İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler,İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler,Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi,Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,İlaçların Etki Mekanizmaları,Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler),Otakoidler (Histamin),Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri),Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid,Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri,Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri,Sefalosporinler,Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler,Antimikobakteriyel İlaçlar,Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar,Aminoglikozidler,Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim,Amfenikoller, Tetrasiklinler,Fluorokinolonlar,Makrolidler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları | |
2 | İlaçların Farmasötik Şekilleri | |
3 | İlaç Uygulama Yolları | |
4 | İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu | |
5 | İlaçların Dağılımı | |
6 | İlaçların Biyotransformasyonu | |
7 | İlaçların Atılımı | |
8 | İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler | |
9 | Farmakogenetik | |
10 | İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler | |
11 | İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler | |
12 | Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi | |
13 | Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi | |
14 | İlaçların Etki Mekanizmaları | |
15 | Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler) | |
16 | Otakoidler (Histamin) | |
17 | Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri) | |
18 | Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid | |
19 | Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri | |
20 | Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri | |
21 | Sefalosporinler | |
22 | Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler | |
23 | Antimikobakteriyel İlaçlar | |
24 | Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar | |
25 | Aminoglikozidler | |
26 | Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim | |
27 | Amfenikoller, Tetrasiklinler | |
28 | Fluorokinolonlar | |
29 | Makrolidler |
Kaynak |
1. Basic and Clinical Pharmacology. 14th edt. AccessMedicine; 2018. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOLOJİ | - | Senelik | 29+0 | - | 1 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, ilaçların genel farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik özeliklerini kavramak; antimikrobiyal ilaçlar ve otakoidlerin etki mekanizmaları ve kullanımlarını açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları,İlaçların Farmasötik Şekilleri,İlaç Uygulama Yolları,İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu,İlaçların Dağılımı,İlaçların Biyotransformasyonu,İlaçların Atılımı,İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler,Farmakogenetik,İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler,İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler,Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi,Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi,İlaçların Etki Mekanizmaları,Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler),Otakoidler (Histamin),Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri),Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid,Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri,Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri,Sefalosporinler,Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler,Antimikobakteriyel İlaçlar,Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar,Aminoglikozidler,Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim,Amfenikoller, Tetrasiklinler,Fluorokinolonlar,Makrolidler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farmakolojiye Giriş-Alt Ve Yan Dalları | |
2 | İlaçların Farmasötik Şekilleri | |
3 | İlaç Uygulama Yolları | |
4 | İlaçların Membranlardan Geçişi Ve Absorbsiyonu | |
5 | İlaçların Dağılımı | |
6 | İlaçların Biyotransformasyonu | |
7 | İlaçların Atılımı | |
8 | İlaçların Etkisini Değiştiren Faktörler | |
9 | Farmakogenetik | |
10 | İlaçlar Arasındaki Farmakokinetik Etkileşmeler | |
11 | İlaçlar Arasındaki Farmakodinamik Etkileşmeler | |
12 | Reseptörler Ve İlaç Reseptör Etkileşmesi | |
13 | Doz-Konsantrasyon-Etki İlişkisi | |
14 | İlaçların Etki Mekanizmaları | |
15 | Otakoidler (Eikozanoidler-Prostaglandinler Ve Diğer Otakoidler) | |
16 | Otakoidler (Histamin) | |
17 | Otakoidler (Serotonin Ve Serotonin Agonist Ve Antagonistleri) | |
18 | Peptid Yapılı Otakoidler Ve Nitrik Oksid | |
19 | Antimikrobiyal Kemoterapötiklerin Genel Özellikleri | |
20 | Penisilinler, Beta-Laktamaz İnhibitörleri | |
21 | Sefalosporinler | |
22 | Diğer Beta-Laktam Antibiyotikler | |
23 | Antimikobakteriyel İlaçlar | |
24 | Dar Spektrumlu Antistafilokokal Ve Antianaerobik İlaçlar | |
25 | Aminoglikozidler | |
26 | Sulfonamidler, Ko-Trimoksazol, Trimetoprim | |
27 | Amfenikoller, Tetrasiklinler | |
28 | Fluorokinolonlar | |
29 | Makrolidler |
Kaynak |
1. Basic and Clinical Pharmacology. 14th edt. AccessMedicine; 2018. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |