Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SEÇ.KLİNİK BİYOKİMYA-Senelik0+40-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj (Seçmeli)
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKandaki proteinlerin, enzimlerin, lipoproteinlerin klinik biyokimyada önemi, hastalıkların tanı ve tedavisinin izlenmesindeki yerini öğretmektir. Lipoproteinlerin ateroskleroz tanı ve tedavinin izlenmesindeki rolü, aterosklerozda diğer etkenler, kan şekeri yükselmesi, düzenlenmesi, karaciğer fonksiyon testleri, oral glukoz tolerans testi, bilirubin ölçümü, ve kan gazlarının klinik biyokimyada anlam ve önemini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Plazma proteinleri,Enzimler,Tümör belirteçleri,Laboratuvar sonuçlarının yorumlanması,Laboratuvarda kan alımı, örnek kabul ve analiz aşamaları,Lipid metabolizması,Karaciğer fonksiyon testleri,Asid baz dengesi ve kan gazı ölçümleri,Oral glukoz tolerans testi,İdrar biyokimyası; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Plazma proteinleri ve protein ölçüm yöntemlerini açıklar.5E
2. Klinikte kullanılan enzimlerin hücresel düzeyde ne anlama geldiği açıklar.5E
3. Tümör belirteçlerini açıklar.5E
4. Klinik biyokimya laboratuvar sonuçlarının önemini açıklar.5E
5. Laboratuvarda kan alımı, örnek kabul ve analiz aşamalarıyla ilgili süreçleri açıklar.5E
6. Lipid metabolizmasını açıklar.5E
7. Karaciğer fonksiyon testlerini açıklar.5E
8. Asid baz dengesi ve kan gazı laboratuvar verilerinin önemini açıklar.5E
9. Glukoz tolerans testini açıklar.5E
10. İdrar biyokimyasını açıklar
Öğretim Yöntemleri:5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Plazma proteinleri1, 2, 3, 4, 5, 6
2Enzimler1, 2, 3, 4, 5, 6
3Tümör belirteçleri1, 2, 3, 4, 5, 6
4Laboratuvar sonuçlarının yorumlanması1, 2, 3, 4, 5, 6
5Laboratuvarda kan alımı, örnek kabul ve analiz aşamaları1, 2, 3, 4, 5, 6
6Lipid metabolizması1, 2, 3, 4, 5, 6
7Karaciğer fonksiyon testleri1, 2, 3, 4, 5, 6
8Asid baz dengesi ve kan gazı ölçümleri1, 2, 3, 4, 5, 6
9Oral glukoz tolerans testi1, 2, 3, 4, 5, 6
10İdrar biyokimyası1, 2, 3, 4, 5, 6
Kaynak
1.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli), 2.Biyokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), 3.Biyokimya Laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 4.Harper's Biochemistry, 5.Lehninger Principles of Biochemistry, 6.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati5840
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3515
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı224
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)59
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SEÇ.KLİNİK BİYOKİMYA-Senelik0+40-2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj (Seçmeli)
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKandaki proteinlerin, enzimlerin, lipoproteinlerin klinik biyokimyada önemi, hastalıkların tanı ve tedavisinin izlenmesindeki yerini öğretmektir. Lipoproteinlerin ateroskleroz tanı ve tedavinin izlenmesindeki rolü, aterosklerozda diğer etkenler, kan şekeri yükselmesi, düzenlenmesi, karaciğer fonksiyon testleri, oral glukoz tolerans testi, bilirubin ölçümü, ve kan gazlarının klinik biyokimyada anlam ve önemini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Plazma proteinleri,Enzimler,Tümör belirteçleri,Laboratuvar sonuçlarının yorumlanması,Laboratuvarda kan alımı, örnek kabul ve analiz aşamaları,Lipid metabolizması,Karaciğer fonksiyon testleri,Asid baz dengesi ve kan gazı ölçümleri,Oral glukoz tolerans testi,İdrar biyokimyası; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Plazma proteinleri ve protein ölçüm yöntemlerini açıklar.5E
2. Klinikte kullanılan enzimlerin hücresel düzeyde ne anlama geldiği açıklar.5E
3. Tümör belirteçlerini açıklar.5E
4. Klinik biyokimya laboratuvar sonuçlarının önemini açıklar.5E
5. Laboratuvarda kan alımı, örnek kabul ve analiz aşamalarıyla ilgili süreçleri açıklar.5E
6. Lipid metabolizmasını açıklar.5E
7. Karaciğer fonksiyon testlerini açıklar.5E
8. Asid baz dengesi ve kan gazı laboratuvar verilerinin önemini açıklar.5E
9. Glukoz tolerans testini açıklar.5E
10. İdrar biyokimyasını açıklar
Öğretim Yöntemleri:5: İşbirlikli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Plazma proteinleri1, 2, 3, 4, 5, 6
2Enzimler1, 2, 3, 4, 5, 6
3Tümör belirteçleri1, 2, 3, 4, 5, 6
4Laboratuvar sonuçlarının yorumlanması1, 2, 3, 4, 5, 6
5Laboratuvarda kan alımı, örnek kabul ve analiz aşamaları1, 2, 3, 4, 5, 6
6Lipid metabolizması1, 2, 3, 4, 5, 6
7Karaciğer fonksiyon testleri1, 2, 3, 4, 5, 6
8Asid baz dengesi ve kan gazı ölçümleri1, 2, 3, 4, 5, 6
9Oral glukoz tolerans testi1, 2, 3, 4, 5, 6
10İdrar biyokimyası1, 2, 3, 4, 5, 6
Kaynak
1.Temel ve Uygulamalı Biyokimya(Nesrin Emekli), 2.Biyokimya (Fügen Gürdöl ve Evin Ademoğlu), 3.Biyokimya Laboratuvarı(Türkan Yiğitbaşı,Nesrin Emekli). 4.Harper's Biochemistry, 5.Lehninger Principles of Biochemistry, 6.Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05