Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM STAJI | - | Senelik | 68+120 | - | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Şükriye Leyla ALTUNTAŞ, Dr.Öğr.Üye. Burcu AYDIN BOYAMA, Dr.Öğr.Üye. Elif Çiler EREN, Dr.Öğr.Üye. Derya YAŞAR, Doç.Dr. Asiye UZUN, Dr.Öğr.Üye. Nur Cansu YILMAZ, Prof.Dr. Dilek BENK ŞİLFELER, Prof.Dr. Volkan ÜLKER, Doç.Dr. Emine AYDIN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN, Doç.Dr. Başak KAYA |
Dersin Yardımcıları | • Prof. Dr. Gökhan Yıldırım • Doç. Dr. Lebriz Hale AKTÜN TAMER • Doç. Dr. Dilek Benk ŞİLFELER • Doç. Dr. Volkan ÜLKER • Doç. Dr. Ahmet TAYYAR • Doç. Dr. Suna KABİL KUCUR • Doç. Dr. Gonca YETKİN YILDIRIM • Doç. Dr. Nadiye KÖROĞLU • Dr. Öğr. Üyesi Şükriye Leyla ALTUNTAŞ • Dr. Öğr. Üyesi Elif Çiler EREN • Dr. Öğr. Üyesi Derya YAŞAR • Dr. Öğr. Üyesi Ayşe KARAHASANOĞLU • Dr. Öğr. Üyesi Burcu AYDIN BOYAMA • Dr. Öğr. Üyesi Adeviye ELÇİ ATILGAN • Dr. Öğr. Üyesi Nur Cansu YILMAZ • Dr. Öğr. Üyesi Asiye UZUN • Dr. Öğr. Üyesi Emine AYDIN • Dr. Öğr. Üyesi Derya KANZA GÜL • Dr. Öğr. Üyesi Başak KAYA |
Dersin Amacı | Kadın hastalıkları ve doğum muayene usullerinin, normal ve anormal gebelik takibi, normal ve anormal doğum paternleri, gebelikle ilişkili komplikasyonlar, bunların tanıları ve tedavi yaklaşımları; kadın genital sisteminin benign ve malign hastalıkları; bunların tanısı ve tedavi yaklaşımları; menstrüel siklusun fizyolojik ve patolojik durumları; infertilite tanısı ve tedavi çeşitleri; kontrasepsiyon ve jinekolojik malignitelerin tarama tanı ve tedavileri ile ilgili teorik bilgilerin verilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çoğul Gebelikler ,Staj Tanıtımı,Obstetrik Anamnez,Muayene ve Tanı Yöntemleri,Maternal fizyoloji ve endokrinoloji,Üreme ve menstruasyon fizyolojisi,Jinekolejik Muayene Usulleri ve Tanı Yöntemleri,Obstetrik Anatomi ve Normal Doğum 1,2,Prementrual Sendrom ve Dismenore ,Fetoplasental Ünite Fizyolojisi ,Abortuslar; Etyoloji Tanı ve Tedavi ve Gebelik Sonlandırılması,Preterm Eylem Tanı ve Tedavi ,Gebelik Dönemleri ve Prenatal Değerlendirme,Plasenta ekleri ve Patolojileri ,Endometrial Hiperplaziler ,Kadın ve Erkek İnfertilitesi ,Serviks,Vulva,Vajen Premalign Hastalıkları ,Ektopik Gebelikler ,Tekrarlayan Gebelik Kayıpları ,Puerperyum ve Hastalıkları ,Serviks Kanseri Etoloji , Tanı ve Tedavi ,Adolesan Jinekolojisi ,Adneksiyal kitleler ve tümör belirteçleri,Menopoz, Postmenapozal Kanamalar ,Diabetes Mellitus ve Gebelik ,Uterusun Benign Hastalıkları ,IUGR,Miad Aşımı ve Perinatal Mortalite ,Yardımla Üreme Teknikleri ve Ovulasyon İndüksiyonu,Doğum Kanalı Travmaları ,Erken Membran Rüptürü Tanı ve Tedavi ,Pelvik Organ Prolapsusu,Anormal Uterin Kanamalar ,Situs ve Presentasyon Anomalileri Makadi Gelişler,Epitelyal Over Kanseri ve Fallop Tüp Kanserler,Postpartum Kanamalar,Gebelikte İlaç Kullanımı ,İntrauterin Enfeksiyonları,Sex-Kord Stormal Tümörler ,Kronik Anovulasyon, PCOS,Olgu Sunumu,Jinekolojik Aciller 1,2,Germ Hücreli Tümörler ,Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar,Gebeliğin Hipertansif Hastalıkları ,Çoğul Gebelikler ,Üriner İnkontinans,Hirutismus ve Hiperandrogenizm ,Normal ve Anormal Seksüel Gelişim ,Gestasyonel Troplastik Hastalıklar Sınıflandırma ve Tanı,Antepartum Kanamalar ,Fetal İyilik Halinin Değerlendirilmesi ,Konjentinal ve Genital Anomaliler ,Obstetrik Acillerin Sınıflandırılması ve Tanı ,RH Uygunsuzluğu ,Endometrium Kanseri,Aile Planlaması ,Endometriozis,Amenore,Gebelikte Tarama Testleri ve İnvazif Tanı Yöntemleri,Pelvik Ağrı Etyoloji ve Yaklaşım ,Pelvik Enfeksiyonlar ,Vulva-Vajen Kanserleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgi - Kadın hastalıkları ve doğum ile İlgili anatomi, fizyoloji, histoloji bilgilerini hatırlar. Etkili iletişim yollarının kullanarak aldığı anamnez, fizik muayene ve tetkikler ile ayırıcı tanı listesi oluşturur. Ürojinekolojik Sistemle ilgili semptomların fizyopatolojisi, nedenleri ve diğer sistemlerle ilişkilerini açıklar. Jinekolojik ve obstetrik Hastalıkların sık rastlanan klinik, laboratuvar ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile İlgili genel epidemiyolojik özellikler ve koruyucu hekimlik uygulamarını açıklar. Toplumda jinekolojik ve obstetrik hastalıkların sıklığının azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar ve uygular. Endometriozis, myoma uteri, prolapsus uteri veya jinekolojik kanserler gibi jinekolojik hastalıkları ile plasenta previa, gestasyonel diabet , rh uyuşmazlığı, preeklampsi veya tekrarlayan gebelik kaybı gibi obstetrik hastalıkları anamnez, fizik muayene bulguları ile ön tanı olarak akıl eder ve uzmanına yönlendirir. Jinekolojik ve obstetrik Hastalıkların ileri tetkik ve sevk kriterlerini açıklar. Doğum eylemi ve normal doğumun aşamalarını anlatır, komplikasyonları tanır. Bazı jinekolojik kanserlerin erken tanısını öğrenir ve bunları ilgili merkezlere yönlendirir. Menapozal sorunları tanır ve takibini yapar. Doğru ve yeterli kontrasepsiyon yöntemlerini sıralar, hastayı eğitir ve doğru yöntemi başlar. Cinsel yolla bulaşan Hastalıkların risk faktörlerini ve sıklıklarının azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar ve danışmanlık hizmeti verir. Gebelikte sigara ilaç ve alkol kullanımı konusunda topluma gerekli bilgi ve danışmanlığı verir. Vajinit, sistit, anormal uterin kanama, cinsel yolla bulaşan hastalıkları vb hastalıkları tanısını, fizik muayene ve uygun tanısal testleri seçerek koyar ve tedavisini akılcı ilaç kullanımı ilkeleri kapsamında planlar. | ||
Beceri - Tedavisi düzenlenmiş olan akut vaginit gibi bazı jinekolojik sistem hastalıklarının tedavisini veya normal gebenin birinci basamak düzeyinde izlemini yapar. Ürojinekolojik Sistem muayenesini yapar. Tansiyon ölçer, doğum takibinde vajinal tuşe yapar, servikal açıklık ölçer, servikal smear alır. Maket üzerinde normal doğum eylemini yönetir. | ||
Tutum - Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanır. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular. Hastalar, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. Topluma yönelik danışmanlık hizmeti verirken dikkat edilmesi gereken prensipleri açıklar. Hekimlik hizmeti verirken insan ve hasta haklarını gözetir ve kişisel verilerin korunması ilkelerini benimser. Histerektomi, ooferektomi gibi organ kaybı olan durumlarda hukuki sorumluluklarını açıklar. Aile hekimliği hizmetini yürütürken bildririmi zorunlu hastalıkları birinci basamak düzeyinde, tanır, bildirimini yapar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Çoğul Gebelikler | |
1 | Staj Tanıtımı | |
2 | Obstetrik Anamnez,Muayene ve Tanı Yöntemleri | |
3 | Maternal fizyoloji ve endokrinoloji | |
4 | Üreme ve menstruasyon fizyolojisi | |
5 | Jinekolejik Muayene Usulleri ve Tanı Yöntemleri | |
6 | Obstetrik Anatomi ve Normal Doğum 1,2 | |
7 | Prementrual Sendrom ve Dismenore | |
8 | Fetoplasental Ünite Fizyolojisi | |
9 | Abortuslar; Etyoloji Tanı ve Tedavi ve Gebelik Sonlandırılması | |
10 | Preterm Eylem Tanı ve Tedavi | |
11 | Gebelik Dönemleri ve Prenatal Değerlendirme | |
12 | Plasenta ekleri ve Patolojileri | |
13 | Endometrial Hiperplaziler | |
14 | Kadın ve Erkek İnfertilitesi | |
15 | Serviks,Vulva,Vajen Premalign Hastalıkları | |
16 | Ektopik Gebelikler | |
17 | Tekrarlayan Gebelik Kayıpları | |
18 | Puerperyum ve Hastalıkları | |
19 | Serviks Kanseri Etoloji , Tanı ve Tedavi | |
20 | Adolesan Jinekolojisi | |
21 | Adneksiyal kitleler ve tümör belirteçleri | |
22 | Menopoz, Postmenapozal Kanamalar | |
23 | Diabetes Mellitus ve Gebelik | |
24 | Uterusun Benign Hastalıkları | |
25 | IUGR | |
26 | Miad Aşımı ve Perinatal Mortalite | |
27 | Yardımla Üreme Teknikleri ve Ovulasyon İndüksiyonu | |
28 | Doğum Kanalı Travmaları | |
29 | Erken Membran Rüptürü Tanı ve Tedavi | |
30 | Pelvik Organ Prolapsusu | |
31 | Anormal Uterin Kanamalar | |
32 | Situs ve Presentasyon Anomalileri Makadi Gelişler | |
33 | Epitelyal Over Kanseri ve Fallop Tüp Kanserler | |
34 | Postpartum Kanamalar | |
35 | Gebelikte İlaç Kullanımı | |
36 | İntrauterin Enfeksiyonları | |
38 | Sex-Kord Stormal Tümörler | |
39 | Kronik Anovulasyon, PCOS | |
40 | Olgu Sunumu | |
41 | Jinekolojik Aciller 1,2 | |
42 | Germ Hücreli Tümörler | |
43 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | |
44 | Gebeliğin Hipertansif Hastalıkları | |
45 | Çoğul Gebelikler | |
46 | Üriner İnkontinans | |
47 | Hirutismus ve Hiperandrogenizm | |
48 | Normal ve Anormal Seksüel Gelişim | |
49 | Gestasyonel Troplastik Hastalıklar Sınıflandırma ve Tanı | |
50 | Antepartum Kanamalar | |
51 | Fetal İyilik Halinin Değerlendirilmesi | |
52 | Konjentinal ve Genital Anomaliler | |
53 | Obstetrik Acillerin Sınıflandırılması ve Tanı | |
54 | RH Uygunsuzluğu | |
55 | Endometrium Kanseri | |
56 | Aile Planlaması | |
57 | Endometriozis | |
58 | Amenore | |
59 | Gebelikte Tarama Testleri ve İnvazif Tanı Yöntemleri | |
60 | Pelvik Ağrı Etyoloji ve Yaklaşım | |
61 | Pelvik Enfeksiyonlar | |
62 | Vulva-Vajen Kanserleri |
Kaynak |
1. Williams Obstetrik, Nobel Tıp Kitabevleri 2. Williams Gynecology, Third Edition by Barbara L. Hoffman, John O Schorge, Karen D Bradshaw, Lisa M. Halvorson, Joseph I. Schaffer, Marlene M. Corton 3. CURRENT Diagnosis & Treatment: Obstetrics & Gynecology, 11e Alan H. DeCherney, Lauren Nathan, Neri Laufer, Ashley S. Roman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM STAJI | - | Senelik | 68+120 | - | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Başak KAYA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Şükriye Leyla ALTUNTAŞ, Dr.Öğr.Üye. Burcu AYDIN BOYAMA, Dr.Öğr.Üye. Elif Çiler EREN, Dr.Öğr.Üye. Derya YAŞAR, Doç.Dr. Asiye UZUN, Dr.Öğr.Üye. Nur Cansu YILMAZ, Prof.Dr. Dilek BENK ŞİLFELER, Prof.Dr. Volkan ÜLKER, Doç.Dr. Emine AYDIN, Dr.Öğr.Üye. Gözde KÜĞCÜMEN, Dr.Öğr.Üye. Asiye KOCATÜRK, Öğr.Gör.Dr. Nurcan ARMAĞAN, Doç.Dr. Başak KAYA |
Dersin Yardımcıları | • Prof. Dr. Gökhan Yıldırım • Doç. Dr. Lebriz Hale AKTÜN TAMER • Doç. Dr. Dilek Benk ŞİLFELER • Doç. Dr. Volkan ÜLKER • Doç. Dr. Ahmet TAYYAR • Doç. Dr. Suna KABİL KUCUR • Doç. Dr. Gonca YETKİN YILDIRIM • Doç. Dr. Nadiye KÖROĞLU • Dr. Öğr. Üyesi Şükriye Leyla ALTUNTAŞ • Dr. Öğr. Üyesi Elif Çiler EREN • Dr. Öğr. Üyesi Derya YAŞAR • Dr. Öğr. Üyesi Ayşe KARAHASANOĞLU • Dr. Öğr. Üyesi Burcu AYDIN BOYAMA • Dr. Öğr. Üyesi Adeviye ELÇİ ATILGAN • Dr. Öğr. Üyesi Nur Cansu YILMAZ • Dr. Öğr. Üyesi Asiye UZUN • Dr. Öğr. Üyesi Emine AYDIN • Dr. Öğr. Üyesi Derya KANZA GÜL • Dr. Öğr. Üyesi Başak KAYA |
Dersin Amacı | Kadın hastalıkları ve doğum muayene usullerinin, normal ve anormal gebelik takibi, normal ve anormal doğum paternleri, gebelikle ilişkili komplikasyonlar, bunların tanıları ve tedavi yaklaşımları; kadın genital sisteminin benign ve malign hastalıkları; bunların tanısı ve tedavi yaklaşımları; menstrüel siklusun fizyolojik ve patolojik durumları; infertilite tanısı ve tedavi çeşitleri; kontrasepsiyon ve jinekolojik malignitelerin tarama tanı ve tedavileri ile ilgili teorik bilgilerin verilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çoğul Gebelikler ,Staj Tanıtımı,Obstetrik Anamnez,Muayene ve Tanı Yöntemleri,Maternal fizyoloji ve endokrinoloji,Üreme ve menstruasyon fizyolojisi,Jinekolejik Muayene Usulleri ve Tanı Yöntemleri,Obstetrik Anatomi ve Normal Doğum 1,2,Prementrual Sendrom ve Dismenore ,Fetoplasental Ünite Fizyolojisi ,Abortuslar; Etyoloji Tanı ve Tedavi ve Gebelik Sonlandırılması,Preterm Eylem Tanı ve Tedavi ,Gebelik Dönemleri ve Prenatal Değerlendirme,Plasenta ekleri ve Patolojileri ,Endometrial Hiperplaziler ,Kadın ve Erkek İnfertilitesi ,Serviks,Vulva,Vajen Premalign Hastalıkları ,Ektopik Gebelikler ,Tekrarlayan Gebelik Kayıpları ,Puerperyum ve Hastalıkları ,Serviks Kanseri Etoloji , Tanı ve Tedavi ,Adolesan Jinekolojisi ,Adneksiyal kitleler ve tümör belirteçleri,Menopoz, Postmenapozal Kanamalar ,Diabetes Mellitus ve Gebelik ,Uterusun Benign Hastalıkları ,IUGR,Miad Aşımı ve Perinatal Mortalite ,Yardımla Üreme Teknikleri ve Ovulasyon İndüksiyonu,Doğum Kanalı Travmaları ,Erken Membran Rüptürü Tanı ve Tedavi ,Pelvik Organ Prolapsusu,Anormal Uterin Kanamalar ,Situs ve Presentasyon Anomalileri Makadi Gelişler,Epitelyal Over Kanseri ve Fallop Tüp Kanserler,Postpartum Kanamalar,Gebelikte İlaç Kullanımı ,İntrauterin Enfeksiyonları,Sex-Kord Stormal Tümörler ,Kronik Anovulasyon, PCOS,Olgu Sunumu,Jinekolojik Aciller 1,2,Germ Hücreli Tümörler ,Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar,Gebeliğin Hipertansif Hastalıkları ,Çoğul Gebelikler ,Üriner İnkontinans,Hirutismus ve Hiperandrogenizm ,Normal ve Anormal Seksüel Gelişim ,Gestasyonel Troplastik Hastalıklar Sınıflandırma ve Tanı,Antepartum Kanamalar ,Fetal İyilik Halinin Değerlendirilmesi ,Konjentinal ve Genital Anomaliler ,Obstetrik Acillerin Sınıflandırılması ve Tanı ,RH Uygunsuzluğu ,Endometrium Kanseri,Aile Planlaması ,Endometriozis,Amenore,Gebelikte Tarama Testleri ve İnvazif Tanı Yöntemleri,Pelvik Ağrı Etyoloji ve Yaklaşım ,Pelvik Enfeksiyonlar ,Vulva-Vajen Kanserleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilgi - Kadın hastalıkları ve doğum ile İlgili anatomi, fizyoloji, histoloji bilgilerini hatırlar. Etkili iletişim yollarının kullanarak aldığı anamnez, fizik muayene ve tetkikler ile ayırıcı tanı listesi oluşturur. Ürojinekolojik Sistemle ilgili semptomların fizyopatolojisi, nedenleri ve diğer sistemlerle ilişkilerini açıklar. Jinekolojik ve obstetrik Hastalıkların sık rastlanan klinik, laboratuvar ve patolojik bulgularını açıklar ve yorumlar. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ile İlgili genel epidemiyolojik özellikler ve koruyucu hekimlik uygulamarını açıklar. Toplumda jinekolojik ve obstetrik hastalıkların sıklığının azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar ve uygular. Endometriozis, myoma uteri, prolapsus uteri veya jinekolojik kanserler gibi jinekolojik hastalıkları ile plasenta previa, gestasyonel diabet , rh uyuşmazlığı, preeklampsi veya tekrarlayan gebelik kaybı gibi obstetrik hastalıkları anamnez, fizik muayene bulguları ile ön tanı olarak akıl eder ve uzmanına yönlendirir. Jinekolojik ve obstetrik Hastalıkların ileri tetkik ve sevk kriterlerini açıklar. Doğum eylemi ve normal doğumun aşamalarını anlatır, komplikasyonları tanır. Bazı jinekolojik kanserlerin erken tanısını öğrenir ve bunları ilgili merkezlere yönlendirir. Menapozal sorunları tanır ve takibini yapar. Doğru ve yeterli kontrasepsiyon yöntemlerini sıralar, hastayı eğitir ve doğru yöntemi başlar. Cinsel yolla bulaşan Hastalıkların risk faktörlerini ve sıklıklarının azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar ve danışmanlık hizmeti verir. Gebelikte sigara ilaç ve alkol kullanımı konusunda topluma gerekli bilgi ve danışmanlığı verir. Vajinit, sistit, anormal uterin kanama, cinsel yolla bulaşan hastalıkları vb hastalıkları tanısını, fizik muayene ve uygun tanısal testleri seçerek koyar ve tedavisini akılcı ilaç kullanımı ilkeleri kapsamında planlar. | ||
Beceri - Tedavisi düzenlenmiş olan akut vaginit gibi bazı jinekolojik sistem hastalıklarının tedavisini veya normal gebenin birinci basamak düzeyinde izlemini yapar. Ürojinekolojik Sistem muayenesini yapar. Tansiyon ölçer, doğum takibinde vajinal tuşe yapar, servikal açıklık ölçer, servikal smear alır. Maket üzerinde normal doğum eylemini yönetir. | ||
Tutum - Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanır. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular. Hastalar, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. Topluma yönelik danışmanlık hizmeti verirken dikkat edilmesi gereken prensipleri açıklar. Hekimlik hizmeti verirken insan ve hasta haklarını gözetir ve kişisel verilerin korunması ilkelerini benimser. Histerektomi, ooferektomi gibi organ kaybı olan durumlarda hukuki sorumluluklarını açıklar. Aile hekimliği hizmetini yürütürken bildririmi zorunlu hastalıkları birinci basamak düzeyinde, tanır, bildirimini yapar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Çoğul Gebelikler | |
1 | Staj Tanıtımı | |
2 | Obstetrik Anamnez,Muayene ve Tanı Yöntemleri | |
3 | Maternal fizyoloji ve endokrinoloji | |
4 | Üreme ve menstruasyon fizyolojisi | |
5 | Jinekolejik Muayene Usulleri ve Tanı Yöntemleri | |
6 | Obstetrik Anatomi ve Normal Doğum 1,2 | |
7 | Prementrual Sendrom ve Dismenore | |
8 | Fetoplasental Ünite Fizyolojisi | |
9 | Abortuslar; Etyoloji Tanı ve Tedavi ve Gebelik Sonlandırılması | |
10 | Preterm Eylem Tanı ve Tedavi | |
11 | Gebelik Dönemleri ve Prenatal Değerlendirme | |
12 | Plasenta ekleri ve Patolojileri | |
13 | Endometrial Hiperplaziler | |
14 | Kadın ve Erkek İnfertilitesi | |
15 | Serviks,Vulva,Vajen Premalign Hastalıkları | |
16 | Ektopik Gebelikler | |
17 | Tekrarlayan Gebelik Kayıpları | |
18 | Puerperyum ve Hastalıkları | |
19 | Serviks Kanseri Etoloji , Tanı ve Tedavi | |
20 | Adolesan Jinekolojisi | |
21 | Adneksiyal kitleler ve tümör belirteçleri | |
22 | Menopoz, Postmenapozal Kanamalar | |
23 | Diabetes Mellitus ve Gebelik | |
24 | Uterusun Benign Hastalıkları | |
25 | IUGR | |
26 | Miad Aşımı ve Perinatal Mortalite | |
27 | Yardımla Üreme Teknikleri ve Ovulasyon İndüksiyonu | |
28 | Doğum Kanalı Travmaları | |
29 | Erken Membran Rüptürü Tanı ve Tedavi | |
30 | Pelvik Organ Prolapsusu | |
31 | Anormal Uterin Kanamalar | |
32 | Situs ve Presentasyon Anomalileri Makadi Gelişler | |
33 | Epitelyal Over Kanseri ve Fallop Tüp Kanserler | |
34 | Postpartum Kanamalar | |
35 | Gebelikte İlaç Kullanımı | |
36 | İntrauterin Enfeksiyonları | |
38 | Sex-Kord Stormal Tümörler | |
39 | Kronik Anovulasyon, PCOS | |
40 | Olgu Sunumu | |
41 | Jinekolojik Aciller 1,2 | |
42 | Germ Hücreli Tümörler | |
43 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | |
44 | Gebeliğin Hipertansif Hastalıkları | |
45 | Çoğul Gebelikler | |
46 | Üriner İnkontinans | |
47 | Hirutismus ve Hiperandrogenizm | |
48 | Normal ve Anormal Seksüel Gelişim | |
49 | Gestasyonel Troplastik Hastalıklar Sınıflandırma ve Tanı | |
50 | Antepartum Kanamalar | |
51 | Fetal İyilik Halinin Değerlendirilmesi | |
52 | Konjentinal ve Genital Anomaliler | |
53 | Obstetrik Acillerin Sınıflandırılması ve Tanı | |
54 | RH Uygunsuzluğu | |
55 | Endometrium Kanseri | |
56 | Aile Planlaması | |
57 | Endometriozis | |
58 | Amenore | |
59 | Gebelikte Tarama Testleri ve İnvazif Tanı Yöntemleri | |
60 | Pelvik Ağrı Etyoloji ve Yaklaşım | |
61 | Pelvik Enfeksiyonlar | |
62 | Vulva-Vajen Kanserleri |
Kaynak |
1. Williams Obstetrik, Nobel Tıp Kitabevleri 2. Williams Gynecology, Third Edition by Barbara L. Hoffman, John O Schorge, Karen D Bradshaw, Lisa M. Halvorson, Joseph I. Schaffer, Marlene M. Corton 3. CURRENT Diagnosis & Treatment: Obstetrics & Gynecology, 11e Alan H. DeCherney, Lauren Nathan, Neri Laufer, Ashley S. Roman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | ||||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | ||||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | ||||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | ||||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | ||||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | ||||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | ||||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | ||||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | ||||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |