Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HALK SAĞLIĞI-Senelik80+280-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe Nur BALCI YAPALAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin YardımcılarıOsman Hayran, Ayşe Nur Balcı Yapalak, Sabanur Çavdar, Ayşe Seval Palteki, Ayşe Zülal Tokaç Farımaz, Ayten Altıntaş, Mahmut Tokaç, Mehmet Akif Sezerol
Dersin AmacıBu dönemin sonunda öğrenciler; preklinik ve klinik dönemlerde kazandığı temel bilgi, beceri ve tutumları geliştirip uygulayabilecekler, sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini önceleyen, doğru klinik kararlar verebilen, kaliteli sağlık hizmeti sunabilen, etik değerleri koruyan hekimlik uygulamalarını sorumluluk üstlenerek yapabileceklerdir.
Dersin İçeriğiBu ders; Halk Sağlığına Giriş,Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama,Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama,Sağlığın Geliştirilmesi,Demografi,Çevre Ve İş Sağlığı,Sağlık Göstergeleri,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlık Örgütlenmesi,Tıp Etiği 1, 2,Salgın İncelemesi,Aşı kararsızlığı,Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü),Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi),Mevzuat,Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama,SPSS ile Veri Analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapar10, 12, 16, 18, 5, 6, 9E
Epidemiyolojik bir araştırma yapar (planlar, uygular, analiz eder, değerlendirir, raporlar ve sunar)10, 12, 14, 16, 2, 5, 6, 9F
En az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (5 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha çalışmasını tamamlar.10, 13, 16, 18, 6, 9H
Birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verir10, 14, 16, 6, 9H
Sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını değerlendirir10, 14, 16, 18, 19, 5, 6, 9H
Türkiye'nin sağlık sistemi örgütlenmesini bilir10, 11, 16, 6, 9H
Toplumun sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine yönelik hizmetleri planlayıp yürütür10, 16, 5, 6, 9H
Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel göstergeleri sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır10, 16, 18, 19, 5, 6, 9H
Geçerli sağlık mevzuatını bilir10, 16, 6, 9H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Halk Sağlığına Giriş
2Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama
3Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama
4Sağlığın Geliştirilmesi
5Demografi
6Çevre Ve İş Sağlığı
7Sağlık Göstergeleri
8Temel Sağlık Hizmetleri
9Sağlık Örgütlenmesi
10Tıp Etiği 1, 2
11Salgın İncelemesi
12Aşı kararsızlığı
13Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü)
14Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi)
15Mevzuat
16Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama
17SPSS ile Veri Analizi
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1. Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC. Oxford Textbook of Global Public Health. 6th edition, Oxford University Press, Oxford, 2015. 2. Donaldson LJ, Rutter PD. Essential Public Health. 4th edition, CRC Press, Boca Raton, 2018. 3. Hayran O, Özbek H. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. 4. Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5. Güler Ç, Akın L (ed.). Halk Sağlığı - Temel Bilgiler. 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati20480
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler158120
Proje Sunumu / Seminer2816
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı10880
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)296
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(296/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
HALK SAĞLIĞI-Senelik80+280-10
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüStaj
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Ayşe Nur BALCI YAPALAK
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin YardımcılarıOsman Hayran, Ayşe Nur Balcı Yapalak, Sabanur Çavdar, Ayşe Seval Palteki, Ayşe Zülal Tokaç Farımaz, Ayten Altıntaş, Mahmut Tokaç, Mehmet Akif Sezerol
Dersin AmacıBu dönemin sonunda öğrenciler; preklinik ve klinik dönemlerde kazandığı temel bilgi, beceri ve tutumları geliştirip uygulayabilecekler, sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini önceleyen, doğru klinik kararlar verebilen, kaliteli sağlık hizmeti sunabilen, etik değerleri koruyan hekimlik uygulamalarını sorumluluk üstlenerek yapabileceklerdir.
Dersin İçeriğiBu ders; Halk Sağlığına Giriş,Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama,Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama,Sağlığın Geliştirilmesi,Demografi,Çevre Ve İş Sağlığı,Sağlık Göstergeleri,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlık Örgütlenmesi,Tıp Etiği 1, 2,Salgın İncelemesi,Aşı kararsızlığı,Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü),Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi),Mevzuat,Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama,SPSS ile Veri Analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapar10, 12, 16, 18, 5, 6, 9E
Epidemiyolojik bir araştırma yapar (planlar, uygular, analiz eder, değerlendirir, raporlar ve sunar)10, 12, 14, 16, 2, 5, 6, 9F
En az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (5 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha çalışmasını tamamlar.10, 13, 16, 18, 6, 9H
Birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verir10, 14, 16, 6, 9H
Sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını değerlendirir10, 14, 16, 18, 19, 5, 6, 9H
Türkiye'nin sağlık sistemi örgütlenmesini bilir10, 11, 16, 6, 9H
Toplumun sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine yönelik hizmetleri planlayıp yürütür10, 16, 5, 6, 9H
Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel göstergeleri sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır10, 16, 18, 19, 5, 6, 9H
Geçerli sağlık mevzuatını bilir10, 16, 6, 9H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Halk Sağlığına Giriş
2Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama
3Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama
4Sağlığın Geliştirilmesi
5Demografi
6Çevre Ve İş Sağlığı
7Sağlık Göstergeleri
8Temel Sağlık Hizmetleri
9Sağlık Örgütlenmesi
10Tıp Etiği 1, 2
11Salgın İncelemesi
12Aşı kararsızlığı
13Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü)
14Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi)
15Mevzuat
16Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama
17SPSS ile Veri Analizi
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1. Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC. Oxford Textbook of Global Public Health. 6th edition, Oxford University Press, Oxford, 2015. 2. Donaldson LJ, Rutter PD. Essential Public Health. 4th edition, CRC Press, Boca Raton, 2018. 3. Hayran O, Özbek H. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. 4. Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5. Güler Ç, Akın L (ed.). Halk Sağlığı - Temel Bilgiler. 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir.
X
2
Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir.
X
3
Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir.
X
4
Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir.
X
5
Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular.
X
6
İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar.
X
7
Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir.
X
8
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir.
X
9
Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür.
X
10
Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir
X
11
Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır.
X
12
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır
X
13
Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
14
Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır
X
15
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir.
X
16
İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar.
17
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
X
18
Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir.
X
19
Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X
20
Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır.
X
21
İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:03Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 17:05