Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | - | Senelik | 80+280 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Nur BALCI YAPALAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Osman Hayran, Ayşe Nur Balcı Yapalak, Sabanur Çavdar, Ayşe Seval Palteki, Ayşe Zülal Tokaç Farımaz, Ayten Altıntaş, Mahmut Tokaç, Mehmet Akif Sezerol |
Dersin Amacı | Bu dönemin sonunda öğrenciler; preklinik ve klinik dönemlerde kazandığı temel bilgi, beceri ve tutumları geliştirip uygulayabilecekler, sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini önceleyen, doğru klinik kararlar verebilen, kaliteli sağlık hizmeti sunabilen, etik değerleri koruyan hekimlik uygulamalarını sorumluluk üstlenerek yapabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığına Giriş,Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama,Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama,Sağlığın Geliştirilmesi,Demografi,Çevre Ve İş Sağlığı,Sağlık Göstergeleri,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlık Örgütlenmesi,Tıp Etiği 1, 2,Salgın İncelemesi,Aşı kararsızlığı,Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü),Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi),Mevzuat,Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama,SPSS ile Veri Analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapar | 10, 12, 16, 18, 5, 6, 9 | E |
Epidemiyolojik bir araştırma yapar (planlar, uygular, analiz eder, değerlendirir, raporlar ve sunar) | 10, 12, 14, 16, 2, 5, 6, 9 | F |
En az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (5 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha çalışmasını tamamlar. | 10, 13, 16, 18, 6, 9 | H |
Birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verir | 10, 14, 16, 6, 9 | H |
Sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını değerlendirir | 10, 14, 16, 18, 19, 5, 6, 9 | H |
Türkiye'nin sağlık sistemi örgütlenmesini bilir | 10, 11, 16, 6, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine yönelik hizmetleri planlayıp yürütür | 10, 16, 5, 6, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel göstergeleri sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır | 10, 16, 18, 19, 5, 6, 9 | H |
Geçerli sağlık mevzuatını bilir | 10, 16, 6, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığına Giriş | |
2 | Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama | |
3 | Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama | |
4 | Sağlığın Geliştirilmesi | |
5 | Demografi | |
6 | Çevre Ve İş Sağlığı | |
7 | Sağlık Göstergeleri | |
8 | Temel Sağlık Hizmetleri | |
9 | Sağlık Örgütlenmesi | |
10 | Tıp Etiği 1, 2 | |
11 | Salgın İncelemesi | |
12 | Aşı kararsızlığı | |
13 | Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü) | |
14 | Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi) | |
15 | Mevzuat | |
16 | Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama | |
17 | SPSS ile Veri Analizi |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1. Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC. Oxford Textbook of Global Public Health. 6th edition, Oxford University Press, Oxford, 2015. 2. Donaldson LJ, Rutter PD. Essential Public Health. 4th edition, CRC Press, Boca Raton, 2018. 3. Hayran O, Özbek H. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. 4. Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5. Güler Ç, Akın L (ed.). Halk Sağlığı - Temel Bilgiler. 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 20 | 4 | 80 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 15 | 8 | 120 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 8 | 16 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 10 | 8 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 296 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(296/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | - | Senelik | 80+280 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ayşe Nur BALCI YAPALAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Prof.Dr. Fulya İlçin GÖNENÇ, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ, Dr.Öğr.Üye. Ayşe Seval PALTEKİ, Dr.Öğr.Üye. Mahmut TOKAÇ, Doç.Dr. Perihan TORUN, Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | Osman Hayran, Ayşe Nur Balcı Yapalak, Sabanur Çavdar, Ayşe Seval Palteki, Ayşe Zülal Tokaç Farımaz, Ayten Altıntaş, Mahmut Tokaç, Mehmet Akif Sezerol |
Dersin Amacı | Bu dönemin sonunda öğrenciler; preklinik ve klinik dönemlerde kazandığı temel bilgi, beceri ve tutumları geliştirip uygulayabilecekler, sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini önceleyen, doğru klinik kararlar verebilen, kaliteli sağlık hizmeti sunabilen, etik değerleri koruyan hekimlik uygulamalarını sorumluluk üstlenerek yapabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığına Giriş,Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama,Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama,Sağlığın Geliştirilmesi,Demografi,Çevre Ve İş Sağlığı,Sağlık Göstergeleri,Temel Sağlık Hizmetleri,Sağlık Örgütlenmesi,Tıp Etiği 1, 2,Salgın İncelemesi,Aşı kararsızlığı,Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü),Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi),Mevzuat,Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama,SPSS ile Veri Analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gerektiğinde ikinci basamak sağlık kuruluşları ile işbirliği yapar | 10, 12, 16, 18, 5, 6, 9 | E |
Epidemiyolojik bir araştırma yapar (planlar, uygular, analiz eder, değerlendirir, raporlar ve sunar) | 10, 12, 14, 16, 2, 5, 6, 9 | F |
En az 2 hafta (10 iş günü) Aile Sağlığı Merkezinde ve en az 1 hafta (5 gün) Toplum (İlçe) Sağlığı Merkezinde olmak üzere saha çalışmasını tamamlar. | 10, 13, 16, 18, 6, 9 | H |
Birinci basamak sağlık kuruluşundaki olanaklarla (uygun teknoloji kullanımıyla) tanı ve tedavi hizmeti verir | 10, 14, 16, 6, 9 | H |
Sağlık sorunlarının çözümünde halk sağlığı yaklaşımıyla, sağlığın korunmasının önemi ve yöntemlerini bilerek hizmet verdiği toplumun sağlık sorunlarını değerlendirir | 10, 14, 16, 18, 19, 5, 6, 9 | H |
Türkiye'nin sağlık sistemi örgütlenmesini bilir | 10, 11, 16, 6, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyinin korunması ve geliştirilmesine yönelik hizmetleri planlayıp yürütür | 10, 16, 5, 6, 9 | H |
Toplumun sağlık düzeyini gösteren temel göstergeleri sağlık hizmetlerinin planlanması ve yürütülmesinde kullanır | 10, 16, 18, 19, 5, 6, 9 | H |
Geçerli sağlık mevzuatını bilir | 10, 16, 6, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığına Giriş | |
2 | Araştırma yöntemleri, Örneklem Belirleme ve Anket Hazırlama | |
3 | Araştırma Önerisi Hazırlama, Literatür Tarama | |
4 | Sağlığın Geliştirilmesi | |
5 | Demografi | |
6 | Çevre Ve İş Sağlığı | |
7 | Sağlık Göstergeleri | |
8 | Temel Sağlık Hizmetleri | |
9 | Sağlık Örgütlenmesi | |
10 | Tıp Etiği 1, 2 | |
11 | Salgın İncelemesi | |
12 | Aşı kararsızlığı | |
13 | Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (İlçe Sağlık Müdürlüğü) | |
14 | Halk Sağlığı Uygulama Örnekleri (Aile Sağlığı Merkezi) | |
15 | Mevzuat | |
16 | Rapor Yazma, Tablo ve Grafik Hazırlama | |
17 | SPSS ile Veri Analizi |
Kaynak |
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları |
1. Detels R, Gulliford M, Karim QA, Tan CC. Oxford Textbook of Global Public Health. 6th edition, Oxford University Press, Oxford, 2015. 2. Donaldson LJ, Rutter PD. Essential Public Health. 4th edition, CRC Press, Boca Raton, 2018. 3. Hayran O, Özbek H. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı) Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. 4. Goodman MS. Biostatistics for Clinical and Public Health Research. Routledge, New York, 2017. 5. Güler Ç, Akın L (ed.). Halk Sağlığı - Temel Bilgiler. 3. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | X | |||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |