Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Senelik | 51+0 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nalan KARABAYIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Servet Erdal ADAL, Prof.Dr. Murat ELLİ, Prof.Dr. Önder YAVAŞCAN, Prof.Dr. Mesut OKUR, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Dr.Öğr.Üye. Hülya BİLGEN, Doç.Dr. Yöntem YAMAN, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Prof.Dr. Hikmet Tekin NACAROĞLU, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Prof.Dr. Yasemin TOPÇU, Prof.Dr. Nalan KARABAYIR |
Dersin Yardımcıları | • Prof. Dr. Ayhan TAŞTEKİN • Prof. Dr. Volkan TUZCU • Prof. Dr. Sema ANAK • Prof. Dr. Gökhan BAYSOY • Prof. Dr. Alpay ÇAKMAK • Prof. Dr. Murat ELLİ • Prof. Dr. Kürşad AYDIN • Prof. Dr. Celal AKDENİZ • Prof. Dr. Sedat ÖKTEM • Prof. Dr. Servet Erdal ADAL • Prof. Dr. İlke ÖZAHİ İPEK • Prof. Dr. Abdullah ERDEM • Prof. Dr. Cihangir AKGÜN • Prof. Dr. Önder YAVAŞCAN • Doç. Dr. Mesut OKUR • Doç. Dr. Fatma Gamze DEMİREL • Doç. Dr. Türkay SARITAŞ • Doç. Dr. Nalan KARABAYIR • Doç. Dr. Zeynep ATAY • Doç. Dr. Öznur KÜÇÜK • Doç. Dr. Fırat ERDOĞAN • Doç. Dr. Yasemin TOPÇU • Doç. Dr. Hikmet Tekin NACAROĞLU • Dr. Öğr. Üyesi Hayrettin TEMEL • Dr. Öğr. Üyesi Leyla TELHAN • Dr. Öğr. Üyesi Yöntem YAMAN |
Dersin Amacı | Hasta ve sağlam çocuk ayırımını yapabilmek, sağlam çocukların izlemi ve koruyucu tıp uygulamalarını gerçekleştirebilmek, çocukluk çağı hastalıklarını tanıyıp tedavi edebilmek için yeterli bilgi ve uygun becerileri elde etmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Baş Boyun Muayenesi ,Karın Muayenesi ,Dolaşım Sistemi Muayenesi ,Solunum Sistemi Muayenesi ,Genitoüriner Sistem Muayenesi ,Nörolojik Muayene ,Deri, Lenf Bezi, Ekstremite Muayenesi ,Yenidoğan Muayenesi ,Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2 ,Perinatal asfiksi ,Mekanik doğum travmaları ,Yenidoğanda metabolik bozukluklar ,Yenidoğanda solunum sıkıntısı ,Yenidoğan sepsisi ve menenjit ,Akut Febril ve Afebril Konvülziyon ,Epilepsi ve Epileptik sendromların sınıflandırılması ,Akut bilinç bozuklukları ,Serebral Palsi ,Mental ve motor gelişme geriliği ,İntrauterin infeksiyonlar ,Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-1 ,Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-2 ,Nörodejeneratif ve nörometabolik hastalıklar ,Yenidoğan sarılığı-1 - 2 ,Nörokutan hastalıklar ,Yenidoğan konvülziyonları ,Diabetik anne bebeği ,Tetanoz ,Antibiyotikler-1 -2 ,Temel ve İleri Yaşam Desteği-1-2 ,Döküntülü hastalıklar - 1-2 ,Nöromuskuler hastalıklar ,Kritik hastaya yaklaşım ,Zehirlenmeler ,Antiviral ve antiparaziter ilaçlar ,Çocuklarda beslenme ,Çocuk istismarı ,Kaza ve Yaralanmalardan Korunma ,Rutin Aşı Uygulaması-1-2 ,Çocuk izleminin prensipleri ,Çocukluk döneminde vitamin gereksinimleri ,Bilinç değişikliği ,Pediatrik akciğer grafisi ve erişkinden farklılıkları ,Çocukluk çağı menenjitleri ve Ansefalitler-1-2 ,Üst solunum yolu infeksiyonları ,Brucella ,Kabızlık ,Semptomdan Tanıya Hepatomegali ,Semptomdan Tanıya Burun kanaması ,Malnütrisyon-1-2 ,Çocukluk çağı anemilerine yaklaşım ,Ateşli ve sık enfeksiyon geçiren çocuğa yaklaşım ,Akut İshal ,Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi) ,Semptomdan Tanıya Eklem şişliği/ağrısı ,Semptomdan Tanıya Ödem ,Gastrointestinal Kanamalar ,Karaciğer enzim yüksekliğine yaklaşım ,Alt solunum yolu Enfeksiyonları-1-2 ,Boğmaca, difteri, kabakulak ,Semptomdan Tanıya Karın ağrısı ,Semptomdan Tanıya Splenomegali ,Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi) ,Allerjik rinit, atopik dermatit, Anafilaksi-1-2 ,Semptomdan Tanıya Boyunda şişlik ,Hışıltılı çocuğa yaklaşım ,Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi ,Kronik İshal ,Çocukluk çağında kronik akciğer hastalıkları-1-2 ,Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları ,Semptomdan Tanıya Çok idrara çıkma ,Semptomdan Tanıya Döküntü ,Astım ve tedavisi-1-2 ,Semptomdan Tanıya Aşırı ağlama ,İmmun yetmezliğe yaklaşım ve tedavi ,Antikor eksikliği ve kombine immun yetmezlikler ,Tüberküloz ,Semptomdan Tanıya Başağrısı ,Parazitozlar ,Salmonella ve Şigella infeksiyonları ,Stafilokok enfeksiyonları ,Semptomdan Tanıya Çocukta sarılık ,Fagosit ve Kompleman eksiklikleri ,Lösemiler 1,2 (ALL) ,Semptomdan Tanıya Ataksi ,Kemik iliği nakli ,Kanama- pıhtılaşma bozuklukları-1-2 ,Semptomdan Tanıya Hematüri ,Çocukluk çağı onkolojik hastalıklar-1-2 ,Semptomdan Tanıya Göğüs ağrısı ,Febril nötropeni ve Onkolojik aciller ,Adrenal hastalıkları-1-2 ,Semptomdan Tanıya Allerjik reaksiyon ,Konjenital adrenal hiperplazi ,Hipoglisemi ,Nefritik sendrom ,Semptomdan Tanıya Çarpıntı ,Ergenlik gelişimi, erken ve gecikmiş ergenlik-1-2 ,Nefrotik sendrom ,Semptomdan Tanıya Yenidoğanda sarılık ,kardiyak üfürümler ve ek sesler ,Akut romatizmal ateş ,Semptomdan Tanıya Boğaz ağrısı ,Cinsel Farklılaşma bozuklukları ,Boy kısalığı ,Paratroid hastalıkları ,Raşitizm ,Çocuklarda işeme disfonksiyonu ,Doğumsal metabolizma hastalıkları-1-2 ,Myokardit-endokardit- perikardit ,Çocukluk çağında obezite ,Vaskülitler ve HÜS ,SLE ,Aritmi-1-2 ,Kardiyomiyopatiler ,Sıvı, elektrolit, dengesi ve bozuklukları-1-2-3 ,Asit baz dengesi ve bozuklukları ,Ketoasidoz (patogenez ve klinik) ,Siyanotik Kalp Hastalıkları ,Hipotroidi ,Senkop ve ani ölümler ,Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1-2 ,Üriner sistem taşları ,Hipertansiyon ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bebek, çocuk ve adolesanların normal büyüme ve gelişim durumlarını değerlendireceklerdir. | ||
Büyüme ve gelişimi etkileyen hastalıkların uygun tedavilerini yapabileceklerdir. | ||
Konjenital ve kalıtsal hastalıkların çocuklar ve aileleri üzerinde etkilerini anlayacaklardır. | ||
Çocukların beslenme gereksinimlerini bilecek ve en sık görülen beslenme bozukluklarını saptayıp tedavi edecektir | ||
Ulusal aşı programını, aşıların endikasyon ve kontrendikasyonlarını ve aşı uygulamasını bilecektir | ||
Çocukluk ve ergenlik döneminde en önemli davranışsal ve sosyal sorunları tanıyacaklardır. | ||
Bebek, çocuk ve ergenlerin hastalıklarının ve yaralanmalarının önüne geçecek önlemleri almak | ||
Pediatrik acil durumlar için tedavi önceliklerini belirleyebilir | ||
Çocuklarda uygun fizik muayene yapabilecek, normal ve patolojik muayene bulgularını tanıyabilecektir | ||
Bilgi - Çocuk ve bebek ölüm hızlarının ülkenin gelişmişlik düzeyi ile olan ilişkisini tanımlar, çocuk ölümlerinde yenidoğan döneminin öneminin farkında olur, sağlıklı beslenme ve aşılamanın çocuk ölüm hızları üzerindeki koruyucu etkisini açıklar, çocuk ölümlerinin azaltılması ile ilgili sağlık politikalarını tartışır. Pediyatrik anamnez alır ve fizik muayeneyi yapar, anormal vital bulguları ve acil durumları tanımlar ve acil müdahaleyi yapar. Anne sütünün önemini bilir, doğru emzirme yöntemlerini uygular, emzirmeyi teşvik eder. Bebek beslenmesi, tamamlayıcı beslenme, çocuk ve ergen beslenmesinin, K ve D vitamini uygulamasının doğru yapılmasını sağlar. Çocukta antropometrik ölçüm yapar, normal çocuk büyümesini persantil üzerinde izler, anormal sapmaları tespit edip soruna çözüm bulur veya uygun bölüme sevk eder, boy kısalığı tanısını koyar ve uzmanına sevk eder. Ulusal Aşı programına göre bağışıklama yapar, aşıların yan etki ve kontrendikasyonlarını dikkate alır. Sağlam çocuk izlemi yapar, taramaların önemini bilir, kazalardan korunma için alınması önlemler konusunda anne-babayı eğitir, çocuk istismarını tanır ve korunma yöntemlerini uygular. Ateşli çocukta ateşe neden olan sık nedenleri (üst ve alt solunum yolu enfeksiyonu, otit, akut ishal vb) tanır ve tedavi eder, ateşe yönelik tedaviyi uygular. Menenjit ve ansefalit, neonatal sepsis, yenidoğanda solunum sıkıntısı, çocukta solunum yetmezliği, anafilaktik şok, dehidratasyon ve şok, hipokalsemi-hiperkalsemi, hipoglisemi diyabetik ketoasidoz, yenidoğan ve çocuk konvülziyonu, zehirlenme (başta parasetamol ve organofosfat zehirlenmesi olmak üzere)ve onkolojik acilleri tanır, acil tedavisini yapar ve uzmanına sevk eder. Alerjik hastalıklar, Febril konvülziyon, solunum yetmezliğine yol açabilecek pnömoni, astım gibi hastalıklar, kalp yetmezliği ve anemi tanısını koyar ve tedavi eder. Kanama diyatezine yol açan pıhtılaşma faktör ve trombosit hastalıkları, doğumsal metabolik hastalıklar, sık görülen böbrek hastalıkları (nefrit, nefrotik sendrom, hemolitik üremik sendrom gibi) ve romatolojik hastalıklar (sistemik lupus eritamatozus, idiyopatik romatoit artrit gibi), doğuştan veya akiz kalp hastalığı, tüberküloz, lösemi ve lenfoma, Hipotroidi-hipertroidi, diyabet, hipoparatroidi-hiperparatroidi, Epilepsi, nörokutan hastalıklar, kas hastalıkları ve immün yetmezlikten, şüphelenir ve uzmanına sevk eder. Yenidoğan sarılığında tanı testlerinin sonuçlarını yorumlayarak tanı koyar, risk faktörlerini açıklayarak danışmanlık ve izlemini yapar ve sıklığın azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar. Perinatal asfiksisi olan bebekte erken hipotermi tedavisinin önemini açıklar, normal, erken ve gecikmiş puberteyi tanımlar, Normal sinüs ritmini, supraventriküler ve ventriküler taşikardiden ayırır. | ||
Beceri - Çocuklarda temel yaşam desteği sağlar ve Yenidoğan canlandırması yapar, Glasgow koma skorlaması yapabilir. Emzirme danışmanlığı yapar.EKG çeker ve değerlendirir. Defibrilatör kullanımını gösterir. Mikroskopta periferik yayma değerlendirir. Kan basıncı ölçümünü ve inhale ilaç kullanımını gösterir. | ||
Tutum - Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanır. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular. Hastalar, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. Topluma yönelik danışmanlık hizmeti verirken (bağışıklama, beslenme,büyüme, gelişme, anne sütünün önemi) dikkat edilmesi gereken prensipleri açıklar. Aile hekimliği hizmeti sunarken kanıtına dayalı tıp uygulamalarını ve kendi kendine öğrenme metodlarını etkin şekilde kullanır. Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip eder. Aile hekimliği hizmetini yürütürken bildirimi zorunlu hastalıkları birinci basamak düzeyinde, tanır, bildirimini yapar. Çocuklarda doğru tanı için iyi bir hikaye (aile hikayesi dahil) ve tam bir sistemik muayenenin öneminin farkında olur. El hijyeni uygulamasının çocuk hastalıkları pratiğinde olmazsa olmaz, enfeksiyonlardan korunma için en önemli ve mutlak gerekli olduğunu bilir, yapar ve bu konuda rol model olur. | ||
9. En önemli neonatal ve Pediatrik sorunların nedenleri ve patogenezini tanımlar. | ||
10. Uygun Teşhis araçları ve en önemli yenidoğan ve pediatrik sorunlar için tedavi seçeneklerini tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Baş Boyun Muayenesi | |
2 | Karın Muayenesi | |
3 | Dolaşım Sistemi Muayenesi | |
4 | Solunum Sistemi Muayenesi | |
5 | Genitoüriner Sistem Muayenesi | |
6 | Nörolojik Muayene | |
7 | Deri, Lenf Bezi, Ekstremite Muayenesi | |
8 | Yenidoğan Muayenesi | |
9 | Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2 | |
10 | Perinatal asfiksi | |
11 | Mekanik doğum travmaları | |
12 | Yenidoğanda metabolik bozukluklar | |
13 | Yenidoğanda solunum sıkıntısı | |
14 | Yenidoğan sepsisi ve menenjit | |
15 | Akut Febril ve Afebril Konvülziyon | |
16 | Epilepsi ve Epileptik sendromların sınıflandırılması | |
17 | Akut bilinç bozuklukları | |
18 | Serebral Palsi | |
19 | Mental ve motor gelişme geriliği | |
20 | İntrauterin infeksiyonlar | |
21 | Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-1 | |
22 | Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-2 | |
23 | Nörodejeneratif ve nörometabolik hastalıklar | |
24 | Yenidoğan sarılığı-1 - 2 | |
25 | Nörokutan hastalıklar | |
26 | Yenidoğan konvülziyonları | |
27 | Diabetik anne bebeği | |
28 | Tetanoz | |
29 | Antibiyotikler-1 -2 | |
30 | Temel ve İleri Yaşam Desteği-1-2 | |
31 | Döküntülü hastalıklar - 1-2 | |
32 | Nöromuskuler hastalıklar | |
33 | Kritik hastaya yaklaşım | |
34 | Zehirlenmeler | |
35 | Antiviral ve antiparaziter ilaçlar | |
36 | Çocuklarda beslenme | |
37 | Çocuk istismarı | |
38 | Kaza ve Yaralanmalardan Korunma | |
39 | Rutin Aşı Uygulaması-1-2 | |
40 | Çocuk izleminin prensipleri | |
41 | Çocukluk döneminde vitamin gereksinimleri | |
42 | Bilinç değişikliği | |
43 | Pediatrik akciğer grafisi ve erişkinden farklılıkları | |
44 | Çocukluk çağı menenjitleri ve Ansefalitler-1-2 | |
45 | Üst solunum yolu infeksiyonları | |
46 | Brucella | |
47 | Kabızlık | |
48 | Semptomdan Tanıya Hepatomegali | |
49 | Semptomdan Tanıya Burun kanaması | |
50 | Malnütrisyon-1-2 | |
51 | Çocukluk çağı anemilerine yaklaşım | |
52 | Ateşli ve sık enfeksiyon geçiren çocuğa yaklaşım | |
53 | Akut İshal | |
54 | Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi) | |
55 | Semptomdan Tanıya Eklem şişliği/ağrısı | |
56 | Semptomdan Tanıya Ödem | |
57 | Gastrointestinal Kanamalar | |
58 | Karaciğer enzim yüksekliğine yaklaşım | |
59 | Alt solunum yolu Enfeksiyonları-1-2 | |
60 | Boğmaca, difteri, kabakulak | |
61 | Semptomdan Tanıya Karın ağrısı | |
62 | Semptomdan Tanıya Splenomegali | |
63 | Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi) | |
64 | Allerjik rinit, atopik dermatit, Anafilaksi-1-2 | |
65 | Semptomdan Tanıya Boyunda şişlik | |
66 | Hışıltılı çocuğa yaklaşım | |
67 | Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi | |
68 | Kronik İshal | |
69 | Çocukluk çağında kronik akciğer hastalıkları-1-2 | |
70 | Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları | |
71 | Semptomdan Tanıya Çok idrara çıkma | |
72 | Semptomdan Tanıya Döküntü | |
73 | Astım ve tedavisi-1-2 | |
74 | Semptomdan Tanıya Aşırı ağlama | |
75 | İmmun yetmezliğe yaklaşım ve tedavi | |
76 | Antikor eksikliği ve kombine immun yetmezlikler | |
77 | Tüberküloz | |
78 | Semptomdan Tanıya Başağrısı | |
79 | Parazitozlar | |
80 | Salmonella ve Şigella infeksiyonları | |
81 | Stafilokok enfeksiyonları | |
82 | Semptomdan Tanıya Çocukta sarılık | |
83 | Fagosit ve Kompleman eksiklikleri | |
84 | Lösemiler 1,2 (ALL) | |
85 | Semptomdan Tanıya Ataksi | |
86 | Kemik iliği nakli | |
87 | Kanama- pıhtılaşma bozuklukları-1-2 | |
88 | Semptomdan Tanıya Hematüri | |
89 | Çocukluk çağı onkolojik hastalıklar-1-2 | |
90 | Semptomdan Tanıya Göğüs ağrısı | |
91 | Febril nötropeni ve Onkolojik aciller | |
92 | Adrenal hastalıkları-1-2 | |
93 | Semptomdan Tanıya Allerjik reaksiyon | |
94 | Konjenital adrenal hiperplazi | |
95 | Hipoglisemi | |
96 | Nefritik sendrom | |
97 | Semptomdan Tanıya Çarpıntı | |
98 | Ergenlik gelişimi, erken ve gecikmiş ergenlik-1-2 | |
99 | Nefrotik sendrom | |
100 | Semptomdan Tanıya Yenidoğanda sarılık | |
101 | kardiyak üfürümler ve ek sesler | |
102 | Akut romatizmal ateş | |
103 | Semptomdan Tanıya Boğaz ağrısı | |
104 | Cinsel Farklılaşma bozuklukları | |
105 | Boy kısalığı | |
106 | Paratroid hastalıkları | |
107 | Raşitizm | |
108 | Çocuklarda işeme disfonksiyonu | |
109 | Doğumsal metabolizma hastalıkları-1-2 | |
110 | Myokardit-endokardit- perikardit | |
111 | Çocukluk çağında obezite | |
112 | Vaskülitler ve HÜS | |
113 | SLE | |
114 | Aritmi-1-2 | |
115 | Kardiyomiyopatiler | |
116 | Sıvı, elektrolit, dengesi ve bozuklukları-1-2-3 | |
117 | Asit baz dengesi ve bozuklukları | |
118 | Ketoasidoz (patogenez ve klinik) | |
119 | Siyanotik Kalp Hastalıkları | |
120 | Hipotroidi | |
121 | Senkop ve ani ölümler | |
122 | Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1-2 | |
123 | Üriner sistem taşları | |
124 | Hipertansiyon |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Nelson Textbook of Pediatrics Pediyatri 1-2, Prof. Dr. Olcay NEYZİ, Prof. Dr. Türkan ERTUĞRUL |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI | - | Senelik | 51+0 | - | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kurul Dersi |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Nalan KARABAYIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayhan TAŞTEKİN, Prof.Dr. Seniye Sema ANAK, Prof.Dr. Servet Erdal ADAL, Prof.Dr. Murat ELLİ, Prof.Dr. Önder YAVAŞCAN, Prof.Dr. Mesut OKUR, Dr.Öğr.Üye. Remzi ERKESİM, Dr.Öğr.Üye. Hülya BİLGEN, Doç.Dr. Yöntem YAMAN, Prof.Dr. Volkan TUZCU, Prof.Dr. Celal AKDENİZ, Prof.Dr. Sedat OKTEM, Prof.Dr. Abdullah ERDEM, Prof.Dr. Hikmet Tekin NACAROĞLU, Prof.Dr. Gökhan BAYSOY, Prof.Dr. İlke ÖZAHİ İPEK, Prof.Dr. Yasemin TOPÇU, Prof.Dr. Nalan KARABAYIR |
Dersin Yardımcıları | • Prof. Dr. Ayhan TAŞTEKİN • Prof. Dr. Volkan TUZCU • Prof. Dr. Sema ANAK • Prof. Dr. Gökhan BAYSOY • Prof. Dr. Alpay ÇAKMAK • Prof. Dr. Murat ELLİ • Prof. Dr. Kürşad AYDIN • Prof. Dr. Celal AKDENİZ • Prof. Dr. Sedat ÖKTEM • Prof. Dr. Servet Erdal ADAL • Prof. Dr. İlke ÖZAHİ İPEK • Prof. Dr. Abdullah ERDEM • Prof. Dr. Cihangir AKGÜN • Prof. Dr. Önder YAVAŞCAN • Doç. Dr. Mesut OKUR • Doç. Dr. Fatma Gamze DEMİREL • Doç. Dr. Türkay SARITAŞ • Doç. Dr. Nalan KARABAYIR • Doç. Dr. Zeynep ATAY • Doç. Dr. Öznur KÜÇÜK • Doç. Dr. Fırat ERDOĞAN • Doç. Dr. Yasemin TOPÇU • Doç. Dr. Hikmet Tekin NACAROĞLU • Dr. Öğr. Üyesi Hayrettin TEMEL • Dr. Öğr. Üyesi Leyla TELHAN • Dr. Öğr. Üyesi Yöntem YAMAN |
Dersin Amacı | Hasta ve sağlam çocuk ayırımını yapabilmek, sağlam çocukların izlemi ve koruyucu tıp uygulamalarını gerçekleştirebilmek, çocukluk çağı hastalıklarını tanıyıp tedavi edebilmek için yeterli bilgi ve uygun becerileri elde etmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Baş Boyun Muayenesi ,Karın Muayenesi ,Dolaşım Sistemi Muayenesi ,Solunum Sistemi Muayenesi ,Genitoüriner Sistem Muayenesi ,Nörolojik Muayene ,Deri, Lenf Bezi, Ekstremite Muayenesi ,Yenidoğan Muayenesi ,Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2 ,Perinatal asfiksi ,Mekanik doğum travmaları ,Yenidoğanda metabolik bozukluklar ,Yenidoğanda solunum sıkıntısı ,Yenidoğan sepsisi ve menenjit ,Akut Febril ve Afebril Konvülziyon ,Epilepsi ve Epileptik sendromların sınıflandırılması ,Akut bilinç bozuklukları ,Serebral Palsi ,Mental ve motor gelişme geriliği ,İntrauterin infeksiyonlar ,Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-1 ,Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-2 ,Nörodejeneratif ve nörometabolik hastalıklar ,Yenidoğan sarılığı-1 - 2 ,Nörokutan hastalıklar ,Yenidoğan konvülziyonları ,Diabetik anne bebeği ,Tetanoz ,Antibiyotikler-1 -2 ,Temel ve İleri Yaşam Desteği-1-2 ,Döküntülü hastalıklar - 1-2 ,Nöromuskuler hastalıklar ,Kritik hastaya yaklaşım ,Zehirlenmeler ,Antiviral ve antiparaziter ilaçlar ,Çocuklarda beslenme ,Çocuk istismarı ,Kaza ve Yaralanmalardan Korunma ,Rutin Aşı Uygulaması-1-2 ,Çocuk izleminin prensipleri ,Çocukluk döneminde vitamin gereksinimleri ,Bilinç değişikliği ,Pediatrik akciğer grafisi ve erişkinden farklılıkları ,Çocukluk çağı menenjitleri ve Ansefalitler-1-2 ,Üst solunum yolu infeksiyonları ,Brucella ,Kabızlık ,Semptomdan Tanıya Hepatomegali ,Semptomdan Tanıya Burun kanaması ,Malnütrisyon-1-2 ,Çocukluk çağı anemilerine yaklaşım ,Ateşli ve sık enfeksiyon geçiren çocuğa yaklaşım ,Akut İshal ,Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi) ,Semptomdan Tanıya Eklem şişliği/ağrısı ,Semptomdan Tanıya Ödem ,Gastrointestinal Kanamalar ,Karaciğer enzim yüksekliğine yaklaşım ,Alt solunum yolu Enfeksiyonları-1-2 ,Boğmaca, difteri, kabakulak ,Semptomdan Tanıya Karın ağrısı ,Semptomdan Tanıya Splenomegali ,Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi) ,Allerjik rinit, atopik dermatit, Anafilaksi-1-2 ,Semptomdan Tanıya Boyunda şişlik ,Hışıltılı çocuğa yaklaşım ,Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi ,Kronik İshal ,Çocukluk çağında kronik akciğer hastalıkları-1-2 ,Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları ,Semptomdan Tanıya Çok idrara çıkma ,Semptomdan Tanıya Döküntü ,Astım ve tedavisi-1-2 ,Semptomdan Tanıya Aşırı ağlama ,İmmun yetmezliğe yaklaşım ve tedavi ,Antikor eksikliği ve kombine immun yetmezlikler ,Tüberküloz ,Semptomdan Tanıya Başağrısı ,Parazitozlar ,Salmonella ve Şigella infeksiyonları ,Stafilokok enfeksiyonları ,Semptomdan Tanıya Çocukta sarılık ,Fagosit ve Kompleman eksiklikleri ,Lösemiler 1,2 (ALL) ,Semptomdan Tanıya Ataksi ,Kemik iliği nakli ,Kanama- pıhtılaşma bozuklukları-1-2 ,Semptomdan Tanıya Hematüri ,Çocukluk çağı onkolojik hastalıklar-1-2 ,Semptomdan Tanıya Göğüs ağrısı ,Febril nötropeni ve Onkolojik aciller ,Adrenal hastalıkları-1-2 ,Semptomdan Tanıya Allerjik reaksiyon ,Konjenital adrenal hiperplazi ,Hipoglisemi ,Nefritik sendrom ,Semptomdan Tanıya Çarpıntı ,Ergenlik gelişimi, erken ve gecikmiş ergenlik-1-2 ,Nefrotik sendrom ,Semptomdan Tanıya Yenidoğanda sarılık ,kardiyak üfürümler ve ek sesler ,Akut romatizmal ateş ,Semptomdan Tanıya Boğaz ağrısı ,Cinsel Farklılaşma bozuklukları ,Boy kısalığı ,Paratroid hastalıkları ,Raşitizm ,Çocuklarda işeme disfonksiyonu ,Doğumsal metabolizma hastalıkları-1-2 ,Myokardit-endokardit- perikardit ,Çocukluk çağında obezite ,Vaskülitler ve HÜS ,SLE ,Aritmi-1-2 ,Kardiyomiyopatiler ,Sıvı, elektrolit, dengesi ve bozuklukları-1-2-3 ,Asit baz dengesi ve bozuklukları ,Ketoasidoz (patogenez ve klinik) ,Siyanotik Kalp Hastalıkları ,Hipotroidi ,Senkop ve ani ölümler ,Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1-2 ,Üriner sistem taşları ,Hipertansiyon ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bebek, çocuk ve adolesanların normal büyüme ve gelişim durumlarını değerlendireceklerdir. | ||
Büyüme ve gelişimi etkileyen hastalıkların uygun tedavilerini yapabileceklerdir. | ||
Konjenital ve kalıtsal hastalıkların çocuklar ve aileleri üzerinde etkilerini anlayacaklardır. | ||
Çocukların beslenme gereksinimlerini bilecek ve en sık görülen beslenme bozukluklarını saptayıp tedavi edecektir | ||
Ulusal aşı programını, aşıların endikasyon ve kontrendikasyonlarını ve aşı uygulamasını bilecektir | ||
Çocukluk ve ergenlik döneminde en önemli davranışsal ve sosyal sorunları tanıyacaklardır. | ||
Bebek, çocuk ve ergenlerin hastalıklarının ve yaralanmalarının önüne geçecek önlemleri almak | ||
Pediatrik acil durumlar için tedavi önceliklerini belirleyebilir | ||
Çocuklarda uygun fizik muayene yapabilecek, normal ve patolojik muayene bulgularını tanıyabilecektir | ||
Bilgi - Çocuk ve bebek ölüm hızlarının ülkenin gelişmişlik düzeyi ile olan ilişkisini tanımlar, çocuk ölümlerinde yenidoğan döneminin öneminin farkında olur, sağlıklı beslenme ve aşılamanın çocuk ölüm hızları üzerindeki koruyucu etkisini açıklar, çocuk ölümlerinin azaltılması ile ilgili sağlık politikalarını tartışır. Pediyatrik anamnez alır ve fizik muayeneyi yapar, anormal vital bulguları ve acil durumları tanımlar ve acil müdahaleyi yapar. Anne sütünün önemini bilir, doğru emzirme yöntemlerini uygular, emzirmeyi teşvik eder. Bebek beslenmesi, tamamlayıcı beslenme, çocuk ve ergen beslenmesinin, K ve D vitamini uygulamasının doğru yapılmasını sağlar. Çocukta antropometrik ölçüm yapar, normal çocuk büyümesini persantil üzerinde izler, anormal sapmaları tespit edip soruna çözüm bulur veya uygun bölüme sevk eder, boy kısalığı tanısını koyar ve uzmanına sevk eder. Ulusal Aşı programına göre bağışıklama yapar, aşıların yan etki ve kontrendikasyonlarını dikkate alır. Sağlam çocuk izlemi yapar, taramaların önemini bilir, kazalardan korunma için alınması önlemler konusunda anne-babayı eğitir, çocuk istismarını tanır ve korunma yöntemlerini uygular. Ateşli çocukta ateşe neden olan sık nedenleri (üst ve alt solunum yolu enfeksiyonu, otit, akut ishal vb) tanır ve tedavi eder, ateşe yönelik tedaviyi uygular. Menenjit ve ansefalit, neonatal sepsis, yenidoğanda solunum sıkıntısı, çocukta solunum yetmezliği, anafilaktik şok, dehidratasyon ve şok, hipokalsemi-hiperkalsemi, hipoglisemi diyabetik ketoasidoz, yenidoğan ve çocuk konvülziyonu, zehirlenme (başta parasetamol ve organofosfat zehirlenmesi olmak üzere)ve onkolojik acilleri tanır, acil tedavisini yapar ve uzmanına sevk eder. Alerjik hastalıklar, Febril konvülziyon, solunum yetmezliğine yol açabilecek pnömoni, astım gibi hastalıklar, kalp yetmezliği ve anemi tanısını koyar ve tedavi eder. Kanama diyatezine yol açan pıhtılaşma faktör ve trombosit hastalıkları, doğumsal metabolik hastalıklar, sık görülen böbrek hastalıkları (nefrit, nefrotik sendrom, hemolitik üremik sendrom gibi) ve romatolojik hastalıklar (sistemik lupus eritamatozus, idiyopatik romatoit artrit gibi), doğuştan veya akiz kalp hastalığı, tüberküloz, lösemi ve lenfoma, Hipotroidi-hipertroidi, diyabet, hipoparatroidi-hiperparatroidi, Epilepsi, nörokutan hastalıklar, kas hastalıkları ve immün yetmezlikten, şüphelenir ve uzmanına sevk eder. Yenidoğan sarılığında tanı testlerinin sonuçlarını yorumlayarak tanı koyar, risk faktörlerini açıklayarak danışmanlık ve izlemini yapar ve sıklığın azaltılmasına yönelik önlemleri açıklar. Perinatal asfiksisi olan bebekte erken hipotermi tedavisinin önemini açıklar, normal, erken ve gecikmiş puberteyi tanımlar, Normal sinüs ritmini, supraventriküler ve ventriküler taşikardiden ayırır. | ||
Beceri - Çocuklarda temel yaşam desteği sağlar ve Yenidoğan canlandırması yapar, Glasgow koma skorlaması yapabilir. Emzirme danışmanlığı yapar.EKG çeker ve değerlendirir. Defibrilatör kullanımını gösterir. Mikroskopta periferik yayma değerlendirir. Kan basıncı ölçümünü ve inhale ilaç kullanımını gösterir. | ||
Tutum - Tanı yöntemlerini basitten karmaşığa basamaklar halinde kullanır. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerini uygular. Hastalar, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar. Topluma yönelik danışmanlık hizmeti verirken (bağışıklama, beslenme,büyüme, gelişme, anne sütünün önemi) dikkat edilmesi gereken prensipleri açıklar. Aile hekimliği hizmeti sunarken kanıtına dayalı tıp uygulamalarını ve kendi kendine öğrenme metodlarını etkin şekilde kullanır. Hekimlik uygulamalarını yaparken güncel literatürü takip eder. Aile hekimliği hizmetini yürütürken bildirimi zorunlu hastalıkları birinci basamak düzeyinde, tanır, bildirimini yapar. Çocuklarda doğru tanı için iyi bir hikaye (aile hikayesi dahil) ve tam bir sistemik muayenenin öneminin farkında olur. El hijyeni uygulamasının çocuk hastalıkları pratiğinde olmazsa olmaz, enfeksiyonlardan korunma için en önemli ve mutlak gerekli olduğunu bilir, yapar ve bu konuda rol model olur. | ||
9. En önemli neonatal ve Pediatrik sorunların nedenleri ve patogenezini tanımlar. | ||
10. Uygun Teşhis araçları ve en önemli yenidoğan ve pediatrik sorunlar için tedavi seçeneklerini tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Baş Boyun Muayenesi | |
2 | Karın Muayenesi | |
3 | Dolaşım Sistemi Muayenesi | |
4 | Solunum Sistemi Muayenesi | |
5 | Genitoüriner Sistem Muayenesi | |
6 | Nörolojik Muayene | |
7 | Deri, Lenf Bezi, Ekstremite Muayenesi | |
8 | Yenidoğan Muayenesi | |
9 | Yenidoğan Resüsitasyonu-1,2 | |
10 | Perinatal asfiksi | |
11 | Mekanik doğum travmaları | |
12 | Yenidoğanda metabolik bozukluklar | |
13 | Yenidoğanda solunum sıkıntısı | |
14 | Yenidoğan sepsisi ve menenjit | |
15 | Akut Febril ve Afebril Konvülziyon | |
16 | Epilepsi ve Epileptik sendromların sınıflandırılması | |
17 | Akut bilinç bozuklukları | |
18 | Serebral Palsi | |
19 | Mental ve motor gelişme geriliği | |
20 | İntrauterin infeksiyonlar | |
21 | Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-1 | |
22 | Prematüre ve İntrauterin büyüme geriliği, sorunları ve bakımı-2 | |
23 | Nörodejeneratif ve nörometabolik hastalıklar | |
24 | Yenidoğan sarılığı-1 - 2 | |
25 | Nörokutan hastalıklar | |
26 | Yenidoğan konvülziyonları | |
27 | Diabetik anne bebeği | |
28 | Tetanoz | |
29 | Antibiyotikler-1 -2 | |
30 | Temel ve İleri Yaşam Desteği-1-2 | |
31 | Döküntülü hastalıklar - 1-2 | |
32 | Nöromuskuler hastalıklar | |
33 | Kritik hastaya yaklaşım | |
34 | Zehirlenmeler | |
35 | Antiviral ve antiparaziter ilaçlar | |
36 | Çocuklarda beslenme | |
37 | Çocuk istismarı | |
38 | Kaza ve Yaralanmalardan Korunma | |
39 | Rutin Aşı Uygulaması-1-2 | |
40 | Çocuk izleminin prensipleri | |
41 | Çocukluk döneminde vitamin gereksinimleri | |
42 | Bilinç değişikliği | |
43 | Pediatrik akciğer grafisi ve erişkinden farklılıkları | |
44 | Çocukluk çağı menenjitleri ve Ansefalitler-1-2 | |
45 | Üst solunum yolu infeksiyonları | |
46 | Brucella | |
47 | Kabızlık | |
48 | Semptomdan Tanıya Hepatomegali | |
49 | Semptomdan Tanıya Burun kanaması | |
50 | Malnütrisyon-1-2 | |
51 | Çocukluk çağı anemilerine yaklaşım | |
52 | Ateşli ve sık enfeksiyon geçiren çocuğa yaklaşım | |
53 | Akut İshal | |
54 | Nutrisyonel Anemiler (Demir eksikliği anemisi, Megaloblastik anemi) | |
55 | Semptomdan Tanıya Eklem şişliği/ağrısı | |
56 | Semptomdan Tanıya Ödem | |
57 | Gastrointestinal Kanamalar | |
58 | Karaciğer enzim yüksekliğine yaklaşım | |
59 | Alt solunum yolu Enfeksiyonları-1-2 | |
60 | Boğmaca, difteri, kabakulak | |
61 | Semptomdan Tanıya Karın ağrısı | |
62 | Semptomdan Tanıya Splenomegali | |
63 | Hemoglobinopatiler (Talasemi, Orak hücreli anemi) | |
64 | Allerjik rinit, atopik dermatit, Anafilaksi-1-2 | |
65 | Semptomdan Tanıya Boyunda şişlik | |
66 | Hışıltılı çocuğa yaklaşım | |
67 | Konjenital ve Edinsel kemik İliği Yetmezliği ve Otoimmun Hemolitik Anemi | |
68 | Kronik İshal | |
69 | Çocukluk çağında kronik akciğer hastalıkları-1-2 | |
70 | Sistemik Hastalıkların Hematolojik Bulguları | |
71 | Semptomdan Tanıya Çok idrara çıkma | |
72 | Semptomdan Tanıya Döküntü | |
73 | Astım ve tedavisi-1-2 | |
74 | Semptomdan Tanıya Aşırı ağlama | |
75 | İmmun yetmezliğe yaklaşım ve tedavi | |
76 | Antikor eksikliği ve kombine immun yetmezlikler | |
77 | Tüberküloz | |
78 | Semptomdan Tanıya Başağrısı | |
79 | Parazitozlar | |
80 | Salmonella ve Şigella infeksiyonları | |
81 | Stafilokok enfeksiyonları | |
82 | Semptomdan Tanıya Çocukta sarılık | |
83 | Fagosit ve Kompleman eksiklikleri | |
84 | Lösemiler 1,2 (ALL) | |
85 | Semptomdan Tanıya Ataksi | |
86 | Kemik iliği nakli | |
87 | Kanama- pıhtılaşma bozuklukları-1-2 | |
88 | Semptomdan Tanıya Hematüri | |
89 | Çocukluk çağı onkolojik hastalıklar-1-2 | |
90 | Semptomdan Tanıya Göğüs ağrısı | |
91 | Febril nötropeni ve Onkolojik aciller | |
92 | Adrenal hastalıkları-1-2 | |
93 | Semptomdan Tanıya Allerjik reaksiyon | |
94 | Konjenital adrenal hiperplazi | |
95 | Hipoglisemi | |
96 | Nefritik sendrom | |
97 | Semptomdan Tanıya Çarpıntı | |
98 | Ergenlik gelişimi, erken ve gecikmiş ergenlik-1-2 | |
99 | Nefrotik sendrom | |
100 | Semptomdan Tanıya Yenidoğanda sarılık | |
101 | kardiyak üfürümler ve ek sesler | |
102 | Akut romatizmal ateş | |
103 | Semptomdan Tanıya Boğaz ağrısı | |
104 | Cinsel Farklılaşma bozuklukları | |
105 | Boy kısalığı | |
106 | Paratroid hastalıkları | |
107 | Raşitizm | |
108 | Çocuklarda işeme disfonksiyonu | |
109 | Doğumsal metabolizma hastalıkları-1-2 | |
110 | Myokardit-endokardit- perikardit | |
111 | Çocukluk çağında obezite | |
112 | Vaskülitler ve HÜS | |
113 | SLE | |
114 | Aritmi-1-2 | |
115 | Kardiyomiyopatiler | |
116 | Sıvı, elektrolit, dengesi ve bozuklukları-1-2-3 | |
117 | Asit baz dengesi ve bozuklukları | |
118 | Ketoasidoz (patogenez ve klinik) | |
119 | Siyanotik Kalp Hastalıkları | |
120 | Hipotroidi | |
121 | Senkop ve ani ölümler | |
122 | Asiyanotik Kalp Hastalıkları-1-2 | |
123 | Üriner sistem taşları | |
124 | Hipertansiyon |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Nelson Textbook of Pediatrics Pediyatri 1-2, Prof. Dr. Olcay NEYZİ, Prof. Dr. Türkan ERTUĞRUL |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | X | |||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | X | |||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | X | |||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | X | |||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | X | |||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | X | |||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X | |||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |