Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ACİL TIP | - | Senelik | 20+340 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bedia GÜLEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mesut YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Acil servis stajında öğrenciler; preklinik ve klinik dönemlerde kazandığı temel bilgi, beceri ve tutumları geliştirip uygulayacaklardır. Acil servise başvuran dahili, cerrahi veya yaralanmalı hastalara genel yaklaşım ilkelerini bilerek, tanı ve acil tedavi yöntemleri dahil acil servis yönetim sürecini öğrenecekler, ayrıca acil servise başvuran adli vakaların genel değerlendirme ve rapor yazma sürecini yapabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Akut koroner sendromlarda EKG,Dar kompleks taşidisritmilerde EKG,Geniş kompleks taşidisritmilerde EKG,Bradidisritmilerde EKG,Acil serviste senkop hastasına yaklaşım,Acil serviste çoklu travmalı hastaya yaklaşım,Acil serviste kafa travmalı hastaya yaklaşım,Çevresel nedenli acil durumlara yaklaşım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. 1. Akut koroner sendromlarda (AKS) EKG bulgularını tartışabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
1. STEMI EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
1.2. NSTEMI-AKS EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2. Dar QRS kompleks taşidisritmilerin tanı ve acil yönetimini yapabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
2.1. Düzensiz, dar ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2.2. Düzensiz, dar ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2.3. Düzenli, dar ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2.4. Düzenli, dar ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
3. Geniş QRS kompleks taşidisritmilerin tanı ve acil yönetimini yapabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
3.1. Düzensiz, geniş ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
3.2. Düzensiz, geniş ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
3.3. Düzenli, geniş ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 18, 4, 9 | H |
3.4. Düzenli, geniş ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
4. Bradisritmilerin tanı ve acil yönetimini yapabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
4.1. Bradidisritmilerde EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
4.2. Bradidisritmilerin acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
5. Acil serviste senkop geçiren hastanın tanı ve acil yönetimini yapabilecektir. | 13, 18, 4, 9 | H |
5.1 Hayatı tehdit eden senkop nedenlerini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
5.2 Hayatı tehdit eden senkop nedenlerinin acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6. Acil serviste çoklu travmalı hastaya genel yaklaşım prensiplerini tartışabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
6.1. Birincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.2. Hayatı tehdit eden travmaya bağlı klinik durumları açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.3. Hayatı tehdit eden travmaya bağlı klinik durumların acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.4. İkincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.5. Hastaların uygun biçimde başka bir sağlık kuruluşuna sevk sürecini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.6. Travmalı hastaların hastane öncesi ve acil servisteki acil müdahale organizasyonunu açıklar | 18, 9 | H |
6.7. Travmalı hastasının şiddet skorlamasını değerlendirir ve gerekli bildirimi yapar | 18, 4, 9 | H |
7. Acil serviste kafa travmalı hastaya genel yaklaşım prensiplerini tartışabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
7.1. Birincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.2. Hayatı tehdit eden kafa travması klinik durumlarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.3. Hayatı tehdit eden kafa travmasına bağlı klinik durumların acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.4. İkincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.5 Kafa travması şiddet derecelendirmesini tanımlar | 18, 9 | H |
7.6. Hafif, orta ve ciddi kafa yaralanmalarının acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
8. Çevresel acil durumlara genel yaklaşım prensiplerini tartışabilecektir | 13, 18, 9 | H |
8.1 Yüksek irtifaya bağlı acil durumları tanımlar ve acil yönetimini yapar | 18, 9 | H |
8.2. Dalmaya bağlı acil durumları tanımlar ve acil yönetimini yapar | 18, 9 | H |
8.3 Isıya bağlı acil durumları tanımlar ve acil yönetimini yapar | 18, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akut koroner sendromlarda EKG | |
2 | Dar kompleks taşidisritmilerde EKG | |
3 | Geniş kompleks taşidisritmilerde EKG | |
4 | Bradidisritmilerde EKG | |
5 | Acil serviste senkop hastasına yaklaşım | |
6 | Acil serviste çoklu travmalı hastaya yaklaşım | |
7 | Acil serviste kafa travmalı hastaya yaklaşım | |
8 | Çevresel nedenli acil durumlara yaklaşım |
Kaynak |
Tintinalli Acil Tıp: Kapsamlı Bir Çalışma Kılavuzu (9. Baskı) Kasım 2021 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 2 | 30 | 60 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 30 | 60 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 30 | 60 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 30 | 60 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 30 | 30 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 300 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(300/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ACİL TIP | - | Senelik | 20+340 | - | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Staj |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bedia GÜLEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mesut YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Acil servis stajında öğrenciler; preklinik ve klinik dönemlerde kazandığı temel bilgi, beceri ve tutumları geliştirip uygulayacaklardır. Acil servise başvuran dahili, cerrahi veya yaralanmalı hastalara genel yaklaşım ilkelerini bilerek, tanı ve acil tedavi yöntemleri dahil acil servis yönetim sürecini öğrenecekler, ayrıca acil servise başvuran adli vakaların genel değerlendirme ve rapor yazma sürecini yapabileceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Akut koroner sendromlarda EKG,Dar kompleks taşidisritmilerde EKG,Geniş kompleks taşidisritmilerde EKG,Bradidisritmilerde EKG,Acil serviste senkop hastasına yaklaşım,Acil serviste çoklu travmalı hastaya yaklaşım,Acil serviste kafa travmalı hastaya yaklaşım,Çevresel nedenli acil durumlara yaklaşım; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. 1. Akut koroner sendromlarda (AKS) EKG bulgularını tartışabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
1. STEMI EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
1.2. NSTEMI-AKS EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2. Dar QRS kompleks taşidisritmilerin tanı ve acil yönetimini yapabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
2.1. Düzensiz, dar ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2.2. Düzensiz, dar ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2.3. Düzenli, dar ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
2.4. Düzenli, dar ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
3. Geniş QRS kompleks taşidisritmilerin tanı ve acil yönetimini yapabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
3.1. Düzensiz, geniş ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
3.2. Düzensiz, geniş ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
3.3. Düzenli, geniş ORS kompleks EKG bulgularını açıklar | 18, 4, 9 | H |
3.4. Düzenli, geniş ORS kompleks acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
4. Bradisritmilerin tanı ve acil yönetimini yapabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
4.1. Bradidisritmilerde EKG bulgularını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
4.2. Bradidisritmilerin acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
5. Acil serviste senkop geçiren hastanın tanı ve acil yönetimini yapabilecektir. | 13, 18, 4, 9 | H |
5.1 Hayatı tehdit eden senkop nedenlerini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
5.2 Hayatı tehdit eden senkop nedenlerinin acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6. Acil serviste çoklu travmalı hastaya genel yaklaşım prensiplerini tartışabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
6.1. Birincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.2. Hayatı tehdit eden travmaya bağlı klinik durumları açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.3. Hayatı tehdit eden travmaya bağlı klinik durumların acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.4. İkincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.5. Hastaların uygun biçimde başka bir sağlık kuruluşuna sevk sürecini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
6.6. Travmalı hastaların hastane öncesi ve acil servisteki acil müdahale organizasyonunu açıklar | 18, 9 | H |
6.7. Travmalı hastasının şiddet skorlamasını değerlendirir ve gerekli bildirimi yapar | 18, 4, 9 | H |
7. Acil serviste kafa travmalı hastaya genel yaklaşım prensiplerini tartışabilecektir | 13, 18, 4, 9 | H |
7.1. Birincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.2. Hayatı tehdit eden kafa travması klinik durumlarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.3. Hayatı tehdit eden kafa travmasına bağlı klinik durumların acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.4. İkincil değerlendirme basamaklarını açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
7.5 Kafa travması şiddet derecelendirmesini tanımlar | 18, 9 | H |
7.6. Hafif, orta ve ciddi kafa yaralanmalarının acil yönetimini açıklar | 13, 18, 4, 9 | H |
8. Çevresel acil durumlara genel yaklaşım prensiplerini tartışabilecektir | 13, 18, 9 | H |
8.1 Yüksek irtifaya bağlı acil durumları tanımlar ve acil yönetimini yapar | 18, 9 | H |
8.2. Dalmaya bağlı acil durumları tanımlar ve acil yönetimini yapar | 18, 9 | H |
8.3 Isıya bağlı acil durumları tanımlar ve acil yönetimini yapar | 18, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akut koroner sendromlarda EKG | |
2 | Dar kompleks taşidisritmilerde EKG | |
3 | Geniş kompleks taşidisritmilerde EKG | |
4 | Bradidisritmilerde EKG | |
5 | Acil serviste senkop hastasına yaklaşım | |
6 | Acil serviste çoklu travmalı hastaya yaklaşım | |
7 | Acil serviste kafa travmalı hastaya yaklaşım | |
8 | Çevresel nedenli acil durumlara yaklaşım |
Kaynak |
Tintinalli Acil Tıp: Kapsamlı Bir Çalışma Kılavuzu (9. Baskı) Kasım 2021 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsana ait (tıbbi) yapısal (morfolojik) ve işlevsel (fonksiyonel) normal yapıyı ve bozukluk (hastalık) durumlarını bilir. | X | |||||
2 | Bozukluk (hastalık) durumlarının tanısı ve tedavisi için gerekli yöntemleri bilir. | X | |||||
3 | Bozukluk (hastalık) durumlarının nedenlerini, korunma yollarını ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi yöntemlerini bilir. | ||||||
4 | Sağlıkla ilgili bilgilerini ileri düzeyde geliştirebilme ve uygulayabilme yöntemlerini bilir. | ||||||
5 | Sağlıkla ilgili disiplinler arası ileri düzeyde bilgiye ulaşır, bilgiyi yorumlar ve uygular. | ||||||
6 | İnsan bedeninde yapısal ve fonksiyonel olarak tam bir klinik muayene yapar, sorunları tanımlar. | X | |||||
7 | Teşhis için tetkik verilerini yorumlar ve klinik verilerle karşılaştırır ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
8 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesi için uygun araçları seçip uygulayabilir. | X | |||||
9 | Sağlıkla ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve yürütür. | ||||||
10 | Birey ve toplum sağlığının teşviki ve geliştirilmesinde karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alarak çözüm üretir | X | |||||
11 | Teşhis ve tedavi için insan bedenine yapacağı her türlü uygulamanın sorumluluğunu alır. | X | |||||
12 | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alır | X | |||||
13 | Sağlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
14 | Hastayı, ilgili kişi ve kurumları ve toplumu sağlık sorunu ile ilgili bilgilendirir, çözüm önerilerini etkili iletişim yollarını kullanarak yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır | X | |||||
15 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilir. | ||||||
16 | İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, alanındaki bilgileri izler ve iletişim kurar. | ||||||
17 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
18 | Sağlık alanı ile ilgili verilerin elde edilmesi, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
19 | Sağlık alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
20 | Sağlığın teşviki ve geliştirilmesi ile ilgili çalışmalarını nicel ve nitel verilerle destekleyerek disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşır. | ||||||
21 | İş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |