Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYOLOJİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları,Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem kavramlarını tanımlar.10, 16, 9A
1.1. Sosyolojiyi ve sosyolojinin temel kavramlarını tanımlar.19, 9A
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır.19, 9A
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlar.10, 19, 9A
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir.19, 9A
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini araştırır.16, 9A
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlar.10, 9A
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklar.10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, SınırlarıLiteratür Taraması
2Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisiLiteratür Taraması
3Sosyolojide Temel YaklaşımlarLiteratür Taraması
4Sosyolojinin Temel Kavramları,ToplumLiteratür Taraması
5Birey ve ToplumLiteratür Taraması
6Toplum ve AileLiteratür Taraması
8KültürLiteratür Taraması
9ToplumsallaşmaLiteratür Taraması
10Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol MekanizmalarıLiteratür Taraması
11Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal EtkileriLiteratür Taraması
12Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az GelişmişlikLiteratür Taraması
13Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal HareketlilikLiteratür Taraması
14Yerleşim Düzeni, NüfusLiteratür Taraması
Kaynak
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara.
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYOLOJİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları,Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem kavramlarını tanımlar.10, 16, 9A
1.1. Sosyolojiyi ve sosyolojinin temel kavramlarını tanımlar.19, 9A
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır.19, 9A
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlar.10, 19, 9A
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir.19, 9A
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini araştırır.16, 9A
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlar.10, 9A
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklar.10, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, SınırlarıLiteratür Taraması
2Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisiLiteratür Taraması
3Sosyolojide Temel YaklaşımlarLiteratür Taraması
4Sosyolojinin Temel Kavramları,ToplumLiteratür Taraması
5Birey ve ToplumLiteratür Taraması
6Toplum ve AileLiteratür Taraması
8KültürLiteratür Taraması
9ToplumsallaşmaLiteratür Taraması
10Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol MekanizmalarıLiteratür Taraması
11Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal EtkileriLiteratür Taraması
12Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az GelişmişlikLiteratür Taraması
13Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal HareketlilikLiteratür Taraması
14Yerleşim Düzeni, NüfusLiteratür Taraması
Kaynak
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara.
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18