Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL POLİTİKA VE PLANLAMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, sosyal politikanın anlamına, doğuşuna ve gelişimine ilişkin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Bu amaçla dersi alan öğrencilerin, her hafta seçilmiş ilgili kaynakları okuyarak, sosyal politikanın ele alınan boyutuyla ilgili ön bilgi edinmeleri gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; DERSİN TANITIMI, TANIŞMA,Sosyal politikada temel kavramlar, amaç ve kapsam (sosyal barış, sosyal dayanışma, sosyal adalet, sosyal yardımlaşma, sosyal bütünleşme, sosyal kalkınma, sosyal refah),Sosyal politikanın aktörleri (Aile, işçi, dezavantajlı gruplar, işveren, sendikalar, STK, yerel yönetim, merkezi yönetim, uluslararası organizasyonlar, küresel ekonominin tanımsız aktörleri...,Sosyal politikanın felsefi ve pratikte tarihsel seyri,Ülkemizde sosyal politika,Ekonomi politikaları. (kalkınma ve kalkınmışlık ölçütleri, çalışma hayatının özellikleri, meslek, iş, kariyer, üretim modelleri, yeni çalışma biçimleri, iş garantisi, işsizlik ve istihdam politikaları ),Gelir paylaşımı ve Sosyal adalet politikaları (yoksulluk, gelir dağılımı türleri, yeniden gelir dağılımı, sosyal transferler, sosyal vergi, ayrımcılık, sosyal dışlanma, ırkçılık, kölelik...),Ara sınav genel tekrar,Sosyal politika da temel sistemler (muhafazakar, liberal,sosyalist, sosyal demokrat, neoliberal, feminist, vb.),Sosyal refah politikaları (adalet, sağlık, eğitim, güvenlik, altyapı, erişilebilirlik, istikrar, ..,Toplumsal yapıda değişim ve dönüşümün temel dinamikleri (demografik yapı, kentleşme, modernite, kültürel değişme,sosyal sermaye, sosyal hareketler, hayat kalitesi),Temel toplumsal konular (çocuk ve aile refahı, gençlik ve nüfus problemleri),Dezavantajlı gruplara yönelik toplumsal politikalar (kronik hastalık sağlık bakımı, ruh sağlığı problemleri, yaşlılar, engelliler, hükümlüler, şiddete maruz kalan gruplar),Katkıları ve sorunlarıyla göç ,GENEL DEĞERLENDİRME,YARI YIL SONU GENEL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal politikanın kavramsal çerçevesi ve kapsamı; küreselleşmenin sosyal politika üzerindeki etkileri; Türkiye’de sosyal politikanın gelişimi; yoksulluk kavramı ve yoksullukla mücadele; dezavantajlı kesimlere yönelik sosyal politikalar; toplumsal cinsiyet ve sosyal politika ilişkisi; eğitim, sağlık, sosyal güvenlik, istihdam, gelir dağılımına yönelik güncel sosyal politikalar irdelenecek ve tartışılacaktır. | 10, 12, 16, 20, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DERSİN TANITIMI, TANIŞMA | |
2 | Sosyal politikada temel kavramlar, amaç ve kapsam (sosyal barış, sosyal dayanışma, sosyal adalet, sosyal yardımlaşma, sosyal bütünleşme, sosyal kalkınma, sosyal refah) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
3 | Sosyal politikanın aktörleri (Aile, işçi, dezavantajlı gruplar, işveren, sendikalar, STK, yerel yönetim, merkezi yönetim, uluslararası organizasyonlar, küresel ekonominin tanımsız aktörleri... | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
4 | Sosyal politikanın felsefi ve pratikte tarihsel seyri | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
5 | Ülkemizde sosyal politika | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
6 | Ekonomi politikaları. (kalkınma ve kalkınmışlık ölçütleri, çalışma hayatının özellikleri, meslek, iş, kariyer, üretim modelleri, yeni çalışma biçimleri, iş garantisi, işsizlik ve istihdam politikaları ) | Konuyla ilgili kaynakların okunması |
7 | Gelir paylaşımı ve Sosyal adalet politikaları (yoksulluk, gelir dağılımı türleri, yeniden gelir dağılımı, sosyal transferler, sosyal vergi, ayrımcılık, sosyal dışlanma, ırkçılık, kölelik...) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
8 | Ara sınav genel tekrar | |
9 | Sosyal politika da temel sistemler (muhafazakar, liberal,sosyalist, sosyal demokrat, neoliberal, feminist, vb.) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
10 | Sosyal refah politikaları (adalet, sağlık, eğitim, güvenlik, altyapı, erişilebilirlik, istikrar, .. | Konuyla ilgili kaynakların okunması |
11 | Toplumsal yapıda değişim ve dönüşümün temel dinamikleri (demografik yapı, kentleşme, modernite, kültürel değişme,sosyal sermaye, sosyal hareketler, hayat kalitesi) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
12 | Temel toplumsal konular (çocuk ve aile refahı, gençlik ve nüfus problemleri) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
13 | Dezavantajlı gruplara yönelik toplumsal politikalar (kronik hastalık sağlık bakımı, ruh sağlığı problemleri, yaşlılar, engelliler, hükümlüler, şiddete maruz kalan gruplar) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
14 | Katkıları ve sorunlarıyla göç | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
15 | GENEL DEĞERLENDİRME | |
16 | YARI YIL SONU GENEL SINAVI |
Kaynak |
Dönem başında öğretim üyesi tarafından önerilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL POLİTİKA VE PLANLAMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, sosyal politikanın anlamına, doğuşuna ve gelişimine ilişkin bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Bu amaçla dersi alan öğrencilerin, her hafta seçilmiş ilgili kaynakları okuyarak, sosyal politikanın ele alınan boyutuyla ilgili ön bilgi edinmeleri gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; DERSİN TANITIMI, TANIŞMA,Sosyal politikada temel kavramlar, amaç ve kapsam (sosyal barış, sosyal dayanışma, sosyal adalet, sosyal yardımlaşma, sosyal bütünleşme, sosyal kalkınma, sosyal refah),Sosyal politikanın aktörleri (Aile, işçi, dezavantajlı gruplar, işveren, sendikalar, STK, yerel yönetim, merkezi yönetim, uluslararası organizasyonlar, küresel ekonominin tanımsız aktörleri...,Sosyal politikanın felsefi ve pratikte tarihsel seyri,Ülkemizde sosyal politika,Ekonomi politikaları. (kalkınma ve kalkınmışlık ölçütleri, çalışma hayatının özellikleri, meslek, iş, kariyer, üretim modelleri, yeni çalışma biçimleri, iş garantisi, işsizlik ve istihdam politikaları ),Gelir paylaşımı ve Sosyal adalet politikaları (yoksulluk, gelir dağılımı türleri, yeniden gelir dağılımı, sosyal transferler, sosyal vergi, ayrımcılık, sosyal dışlanma, ırkçılık, kölelik...),Ara sınav genel tekrar,Sosyal politika da temel sistemler (muhafazakar, liberal,sosyalist, sosyal demokrat, neoliberal, feminist, vb.),Sosyal refah politikaları (adalet, sağlık, eğitim, güvenlik, altyapı, erişilebilirlik, istikrar, ..,Toplumsal yapıda değişim ve dönüşümün temel dinamikleri (demografik yapı, kentleşme, modernite, kültürel değişme,sosyal sermaye, sosyal hareketler, hayat kalitesi),Temel toplumsal konular (çocuk ve aile refahı, gençlik ve nüfus problemleri),Dezavantajlı gruplara yönelik toplumsal politikalar (kronik hastalık sağlık bakımı, ruh sağlığı problemleri, yaşlılar, engelliler, hükümlüler, şiddete maruz kalan gruplar),Katkıları ve sorunlarıyla göç ,GENEL DEĞERLENDİRME,YARI YIL SONU GENEL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal politikanın kavramsal çerçevesi ve kapsamı; küreselleşmenin sosyal politika üzerindeki etkileri; Türkiye’de sosyal politikanın gelişimi; yoksulluk kavramı ve yoksullukla mücadele; dezavantajlı kesimlere yönelik sosyal politikalar; toplumsal cinsiyet ve sosyal politika ilişkisi; eğitim, sağlık, sosyal güvenlik, istihdam, gelir dağılımına yönelik güncel sosyal politikalar irdelenecek ve tartışılacaktır. | 10, 12, 16, 20, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DERSİN TANITIMI, TANIŞMA | |
2 | Sosyal politikada temel kavramlar, amaç ve kapsam (sosyal barış, sosyal dayanışma, sosyal adalet, sosyal yardımlaşma, sosyal bütünleşme, sosyal kalkınma, sosyal refah) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
3 | Sosyal politikanın aktörleri (Aile, işçi, dezavantajlı gruplar, işveren, sendikalar, STK, yerel yönetim, merkezi yönetim, uluslararası organizasyonlar, küresel ekonominin tanımsız aktörleri... | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
4 | Sosyal politikanın felsefi ve pratikte tarihsel seyri | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
5 | Ülkemizde sosyal politika | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
6 | Ekonomi politikaları. (kalkınma ve kalkınmışlık ölçütleri, çalışma hayatının özellikleri, meslek, iş, kariyer, üretim modelleri, yeni çalışma biçimleri, iş garantisi, işsizlik ve istihdam politikaları ) | Konuyla ilgili kaynakların okunması |
7 | Gelir paylaşımı ve Sosyal adalet politikaları (yoksulluk, gelir dağılımı türleri, yeniden gelir dağılımı, sosyal transferler, sosyal vergi, ayrımcılık, sosyal dışlanma, ırkçılık, kölelik...) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
8 | Ara sınav genel tekrar | |
9 | Sosyal politika da temel sistemler (muhafazakar, liberal,sosyalist, sosyal demokrat, neoliberal, feminist, vb.) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
10 | Sosyal refah politikaları (adalet, sağlık, eğitim, güvenlik, altyapı, erişilebilirlik, istikrar, .. | Konuyla ilgili kaynakların okunması |
11 | Toplumsal yapıda değişim ve dönüşümün temel dinamikleri (demografik yapı, kentleşme, modernite, kültürel değişme,sosyal sermaye, sosyal hareketler, hayat kalitesi) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
12 | Temel toplumsal konular (çocuk ve aile refahı, gençlik ve nüfus problemleri) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
13 | Dezavantajlı gruplara yönelik toplumsal politikalar (kronik hastalık sağlık bakımı, ruh sağlığı problemleri, yaşlılar, engelliler, hükümlüler, şiddete maruz kalan gruplar) | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
14 | Katkıları ve sorunlarıyla göç | Konu ile ilgili kaynakların okunması |
15 | GENEL DEĞERLENDİRME | |
16 | YARI YIL SONU GENEL SINAVI |
Kaynak |
Dönem başında öğretim üyesi tarafından önerilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |