Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kahraman EROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sivil toplum kültürü ve anlayışı hakkında genel ve temel bilgilerin edinmesini sağlayarak sosyal hizmet mesleği içerisinde sivil toplumun önemini ve işleyişini öğretmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması,Sivil Toplumun Kuramsal Çerçevesi,Sivil toplumun Dünyadaki tarihsel gelişimi,Sivil toplumun Türkiye'deki tarihsel gelişimi,Sivil Toplum Türleri,Sivil Topluma Duyulan İhtiyacın Nedenleri,Sivil toplum kuruluşlarının işlevleri,Ara sınav genel tekrar,Sivil toplum kuruluşu olarak dernekler ve meslek birlikleri,Sivil toplum kuruluşu olarak vakıflar,Sivil toplum kuruluşu olarak sendikalar,Gönüllülük ve Sivil Toplum,Sosyal Hizmet- Sivil Toplum İlişkisi: Vaka Çalışması,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sivil toplum hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 9 | A, G |
Sosyal hizmet ve sivil toplum arasında ilişkiyi öğrenerek uygulama alanında bilgi ve beceriye sahip olur. | 10, 4, 9 | A, G |
Gönüllülük ve sivil toplum arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 9 | A, G |
Sosyal bilimlerde sivil toplum ile ilgili bilimsel literatürü tanır. | 10, 19, 9 | A, G |
Sivil toplum kuruluşları hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A, G |
Sivil toplumun tarihsel gelişimini öğrenir. | 10, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması | |
2 | Sivil Toplumun Kuramsal Çerçevesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Sivil toplumun Dünyadaki tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sivil toplumun Türkiye'deki tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Sivil Toplum Türleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Sivil Topluma Duyulan İhtiyacın Nedenleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sivil toplum kuruluşlarının işlevleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Ara sınav genel tekrar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Sivil toplum kuruluşu olarak dernekler ve meslek birlikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Sivil toplum kuruluşu olarak vakıflar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Sivil toplum kuruluşu olarak sendikalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Gönüllülük ve Sivil Toplum | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Sosyal Hizmet- Sivil Toplum İlişkisi: Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Akbaş, E. 2011. Sosyal Hizmetlerin Sivil Oluşumu- Berlin'deki Göçmen Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir Araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet. 22(2). Kara, Y. 2019. Makro Sosyal Hizmet çerçevesinde sivil toplum kuruluşlarının önemi. Sosyal Bilimler Dergisi. 4(2). Onat, Ü. 2001. Sosyal Hizmet eğitiminde makro yaklaşım ve toplum organizasyonu. Toplum ve Sosyal Hizmet. 12(3). Özer, H. 2008. Günümüz itibariyle sivil toplum kuruluşlarının iktisadi ve sosyal fonksiyonları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7(26). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kahraman EROĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sivil toplum kültürü ve anlayışı hakkında genel ve temel bilgilerin edinmesini sağlayarak sosyal hizmet mesleği içerisinde sivil toplumun önemini ve işleyişini öğretmek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması,Sivil Toplumun Kuramsal Çerçevesi,Sivil toplumun Dünyadaki tarihsel gelişimi,Sivil toplumun Türkiye'deki tarihsel gelişimi,Sivil Toplum Türleri,Sivil Topluma Duyulan İhtiyacın Nedenleri,Sivil toplum kuruluşlarının işlevleri,Ara sınav genel tekrar,Sivil toplum kuruluşu olarak dernekler ve meslek birlikleri,Sivil toplum kuruluşu olarak vakıflar,Sivil toplum kuruluşu olarak sendikalar,Gönüllülük ve Sivil Toplum,Sosyal Hizmet- Sivil Toplum İlişkisi: Vaka Çalışması,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sivil toplum hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 9 | A, G |
Sosyal hizmet ve sivil toplum arasında ilişkiyi öğrenerek uygulama alanında bilgi ve beceriye sahip olur. | 10, 4, 9 | A, G |
Gönüllülük ve sivil toplum arasındaki ilişkiyi açıklar. | 10, 9 | A, G |
Sosyal bilimlerde sivil toplum ile ilgili bilimsel literatürü tanır. | 10, 19, 9 | A, G |
Sivil toplum kuruluşları hakkında bilgi edinir. | 10, 9 | A, G |
Sivil toplumun tarihsel gelişimini öğrenir. | 10, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması | |
2 | Sivil Toplumun Kuramsal Çerçevesi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | Sivil toplumun Dünyadaki tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | Sivil toplumun Türkiye'deki tarihsel gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | Sivil Toplum Türleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | Sivil Topluma Duyulan İhtiyacın Nedenleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | Sivil toplum kuruluşlarının işlevleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | Ara sınav genel tekrar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | Sivil toplum kuruluşu olarak dernekler ve meslek birlikleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | Sivil toplum kuruluşu olarak vakıflar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | Sivil toplum kuruluşu olarak sendikalar | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | Gönüllülük ve Sivil Toplum | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | Sosyal Hizmet- Sivil Toplum İlişkisi: Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | Genel Tekrar, Dersin kapanışı. |
Kaynak |
Akbaş, E. 2011. Sosyal Hizmetlerin Sivil Oluşumu- Berlin'deki Göçmen Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Bir Araştırma. Toplum ve Sosyal Hizmet. 22(2). Kara, Y. 2019. Makro Sosyal Hizmet çerçevesinde sivil toplum kuruluşlarının önemi. Sosyal Bilimler Dergisi. 4(2). Onat, Ü. 2001. Sosyal Hizmet eğitiminde makro yaklaşım ve toplum organizasyonu. Toplum ve Sosyal Hizmet. 12(3). Özer, H. 2008. Günümüz itibariyle sivil toplum kuruluşlarının iktisadi ve sosyal fonksiyonları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7(26). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |