Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE REFAHI VE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAilelerin yaşadığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak ailelerle planlı müdahale basamakları çerçevesinde sosyal hizmet uygulaması yaparak ailelerin işlevlerini kazanmalarına, güçlenmelerine ve sorun çözme becerisi kazanmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Aile ile ilgili kavramsal çerçeve,Tarihsel süreçte aile,Türk aile yapısındaki gelişim süreci,Aile tipleri,Aile işlevleri
,Aile Yaşam Döngüsü
,Ara sınav genel tekrar,Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı)
,Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı)
,Ailelerin yaşadığı sorunlar
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme))
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma)),Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ailenin tanımı, kapsamı ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur.10, 4, 9A, G
Aileye ilişkin psikososyal açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirir.10, 4, 9A, G
Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenir.10, 4, 9A, G
Ailelerle çalışırken planlı müdahale aşamalarını uygulamayı öğrenir.10, 4, 9A, G
Vaka çalışmalarında Aile Yaşam Döngüsü'nü kullanır ve yorumlar.10, 4, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.
2Aile ile ilgili kavramsal çerçeveKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Tarihsel süreçte aileKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Türk aile yapısındaki gelişim süreciKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Aile tipleriKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Aile işlevleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Aile Yaşam Döngüsü
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Ara sınav genel tekrarKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Ailelerin yaşadığı sorunlar
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme))
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma))Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Genel Tekrar, Dersin kapanışı.
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
Akkaya, C. (2016). Eş Seçimi ve Evlilik. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.147-162. Baran, G. Ve Yurteri Tiryaki, A. (2016). Aile Yaşam Döngüsü. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 3-32. Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 35-65. Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. Kağıtçıbaşı, Ç. 2000. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık: İstanbul. Özgüven, İ. 2000. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları: Ankara. Özgüven, İ. 2001. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset: Ankara. Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
AİLE REFAHI VE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAilelerin yaşadığı sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak ailelerle planlı müdahale basamakları çerçevesinde sosyal hizmet uygulaması yaparak ailelerin işlevlerini kazanmalarına, güçlenmelerine ve sorun çözme becerisi kazanmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.,Aile ile ilgili kavramsal çerçeve,Tarihsel süreçte aile,Türk aile yapısındaki gelişim süreci,Aile tipleri,Aile işlevleri
,Aile Yaşam Döngüsü
,Ara sınav genel tekrar,Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı)
,Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı)
,Ailelerin yaşadığı sorunlar
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme))
,Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma)),Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Ailenin tanımı, kapsamı ve çeşitleri hakkında bilgi sahibi olur.10, 4, 9A, G
Aileye ilişkin psikososyal açıdan bütüncül bir kavrayış geliştirir.10, 4, 9A, G
Ailelerle sosyal hizmet uygulamasında yararlanılan kuram ve yaklaşımları öğrenir.10, 4, 9A, G
Ailelerle çalışırken planlı müdahale aşamalarını uygulamayı öğrenir.10, 4, 9A, G
Vaka çalışmalarında Aile Yaşam Döngüsü'nü kullanır ve yorumlar.10, 4, 9A, E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin içerik, amaç ve hedeflerinin açıklanması, Dersin işleyiş yönteminin açıklanması.
2Aile ile ilgili kavramsal çerçeveKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Tarihsel süreçte aileKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Türk aile yapısındaki gelişim süreciKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Aile tipleriKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Aile işlevleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Aile Yaşam Döngüsü
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Ara sınav genel tekrarKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Aile Kuramları (Yapısal İşlevsel Kuram, Sosyal Çatışma Kuramı, Sembolik Etkileşim Kuramı)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Aile Kuramları (Feminist Aile Kuramı, Gelişimsel Aile Kuramı, Aile Ekolojisi Kuramı, Aile Sistemleri Kuramı)
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Ailelerin yaşadığı sorunlar
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Tanışma, Ön değerlendirme))
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Ailelerle sosyal hizmet uygulaması (Planlı müdahale süreci ((Planlama, Uygulama, Son değerlendirme, Sonlandırma))Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Genel Tekrar, Dersin kapanışı.
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
Akkaya, C. (2016). Eş Seçimi ve Evlilik. (Ed.) Nurşen Adak. Değişen Toplumda Değişen Aile Sosyolojik Tartışmalar içinde. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.147-162. Baran, G. Ve Yurteri Tiryaki, A. (2016). Aile Yaşam Döngüsü. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 3-32. Baran, G. ve Atlı, S. (2016). Tarihsel Süreçte Aile ve Aile Kuramları. (Ed.) Gülen Baran. Aile Yaşam dinamiği içinde. 1. Basım. Ankara: Pelikan Yayıncılık. 35-65. Holland, S.(2004), Child and Family Assessment in Social Work Practice, Sage Publications, London. Kağıtçıbaşı, Ç. 2000. Kültürel Psikoloji. Kültür Bağlamında İnsan ve Aile. Sosyal Psikoloji Dizisi:2 Evrim Yayıncılık: İstanbul. Özgüven, İ. 2000. Evlilik ve Aile Terapisi. PDREM Yayınları: Ankara. Özgüven, İ. 2001. Ailede İletişim ve Yaşam, Sistem Ofset: Ankara. Turan, Nihal. Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2.Basım, Aydınlar Matbaası, Ankara:1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18