Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİ REFAHI VE SOSYAL HİZMET -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin sonunda öğrencinin, engelli refahı alanına ilişkin sosyal hizmet müdahale ve uygulamaları hakkında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakış,Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakış,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - I,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - II,Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı ,Engelli bireylerin hakları,Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat,Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlar,Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımları,Engellilerin rehabilitasyonu,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar.10, 14, 16, 4A, D
2. Engelliliğe ilişkin kuramsal yaklaşımları araştırır.10, 16, 19A
3. Engelliliğin nedenleri ve türlerini kategorize eder.10, 16, 19A
4. Engelli hakları, engellilere yönelik hizmetler ve sosyal hizmet müdahaleleri örneklendirir.10, 16, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakışKonu ile ilgili kaynak okuma
2Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakışKonu ile ilgili kaynak okuma
3Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - IKonu ile ilgili kaynak okuma
4Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - IIKonu ile ilgili kaynak okuma
5Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı Konu ile ilgili kaynak okuma
6Engelli bireylerin haklarıKonu ile ilgili kaynak okuma
7Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatKonu ile ilgili kaynak okuma
8Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
9Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
10Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
11Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlarKonu ile ilgili kaynak okuma
12Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımlarıKonu ile ilgili kaynak okuma
13Engellilerin rehabilitasyonuKonu ile ilgili kaynak okuma
14Dersin Genel Değerlendirmesi
15Genel Değerlendirme Sınavı
Kaynak
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ENGELLİ REFAHI VE SOSYAL HİZMET -Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin sonunda öğrencinin, engelli refahı alanına ilişkin sosyal hizmet müdahale ve uygulamaları hakkında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakış,Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakış,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - I,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - II,Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı ,Engelli bireylerin hakları,Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat,Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlar,Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımları,Engellilerin rehabilitasyonu,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar.10, 14, 16, 4A, D
2. Engelliliğe ilişkin kuramsal yaklaşımları araştırır.10, 16, 19A
3. Engelliliğin nedenleri ve türlerini kategorize eder.10, 16, 19A
4. Engelli hakları, engellilere yönelik hizmetler ve sosyal hizmet müdahaleleri örneklendirir.10, 16, 19A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakışKonu ile ilgili kaynak okuma
2Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakışKonu ile ilgili kaynak okuma
3Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - IKonu ile ilgili kaynak okuma
4Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - IIKonu ile ilgili kaynak okuma
5Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı Konu ile ilgili kaynak okuma
6Engelli bireylerin haklarıKonu ile ilgili kaynak okuma
7Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatKonu ile ilgili kaynak okuma
8Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
9Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
10Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamalarıKonu ile ilgili kaynak okuma
11Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlarKonu ile ilgili kaynak okuma
12Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımlarıKonu ile ilgili kaynak okuma
13Engellilerin rehabilitasyonuKonu ile ilgili kaynak okuma
14Dersin Genel Değerlendirmesi
15Genel Değerlendirme Sınavı
Kaynak
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18