Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİ REFAHI VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencinin, engelli refahı alanına ilişkin sosyal hizmet müdahale ve uygulamaları hakkında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakış,Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakış,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - I,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - II,Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı ,Engelli bireylerin hakları,Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat,Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlar,Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımları,Engellilerin rehabilitasyonu,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 14, 16, 4 | A, D |
2. Engelliliğe ilişkin kuramsal yaklaşımları araştırır. | 10, 16, 19 | A |
3. Engelliliğin nedenleri ve türlerini kategorize eder. | 10, 16, 19 | A |
4. Engelli hakları, engellilere yönelik hizmetler ve sosyal hizmet müdahaleleri örneklendirir. | 10, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakış | Konu ile ilgili kaynak okuma |
2 | Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakış | Konu ile ilgili kaynak okuma |
3 | Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - I | Konu ile ilgili kaynak okuma |
4 | Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - II | Konu ile ilgili kaynak okuma |
5 | Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı | Konu ile ilgili kaynak okuma |
6 | Engelli bireylerin hakları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
7 | Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat | Konu ile ilgili kaynak okuma |
8 | Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
9 | Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
10 | Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
11 | Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlar | Konu ile ilgili kaynak okuma |
12 | Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
13 | Engellilerin rehabilitasyonu | Konu ile ilgili kaynak okuma |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi | |
15 | Genel Değerlendirme Sınavı |
Kaynak |
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİ REFAHI VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Şeyma KARAKAYA ALTIOK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencinin, engelli refahı alanına ilişkin sosyal hizmet müdahale ve uygulamaları hakkında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakış,Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakış,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - I,Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - II,Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı ,Engelli bireylerin hakları,Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat,Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları,Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlar,Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımları,Engellilerin rehabilitasyonu,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 14, 16, 4 | A, D |
2. Engelliliğe ilişkin kuramsal yaklaşımları araştırır. | 10, 16, 19 | A |
3. Engelliliğin nedenleri ve türlerini kategorize eder. | 10, 16, 19 | A |
4. Engelli hakları, engellilere yönelik hizmetler ve sosyal hizmet müdahaleleri örneklendirir. | 10, 16, 19 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriğinin ve amacının açıklanması, engelliliğe genel bakış | Konu ile ilgili kaynak okuma |
2 | Engelliliğe ilişkin temel kavramlar ve engelliliğin türlerine genel bir bakış | Konu ile ilgili kaynak okuma |
3 | Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - I | Konu ile ilgili kaynak okuma |
4 | Engellilik türleri, engellilerin sorunları ve deneyimleri - II | Konu ile ilgili kaynak okuma |
5 | Engelliliğe kuramsal bakış: Tıbbi model, uzmanlık modeli, sosyal model, insan hakları yaklaşımı | Konu ile ilgili kaynak okuma |
6 | Engelli bireylerin hakları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
7 | Engelliliğe ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat | Konu ile ilgili kaynak okuma |
8 | Engelli bireylerle mikro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
9 | Engelli bireye sahip ailelerle mezzo düzeyde sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
10 | Engelliliğe ilişkin makro düzeyde sosyal hizmet uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
11 | Engelli bireylere hizmet veren kurum ve kuruluşlar | Konu ile ilgili kaynak okuma |
12 | Engellilik alanında sahada görev yapan bir sosyal hizmet uzmanının paylaşımları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
13 | Engellilerin rehabilitasyonu | Konu ile ilgili kaynak okuma |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi | |
15 | Genel Değerlendirme Sınavı |
Kaynak |
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |