Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Şeyma KARAKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar.,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar.,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri.,Vaka çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Hasta Hakları,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler. 2) Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar. 3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir. 4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir. 5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur. 10, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Vaka çalışmasıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışmasıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Hasta HaklarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Hasta ve ailesi ile çalışma / GenogramKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
Kaynak
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0
Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TIBBİ SOSYAL HİZMET-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Şeyma KARAKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarının insan hakları, eşitlik ve sosyal adalet temelli bir anlayış ile etkili ve ulaşılabilir bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.,Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.,Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar.,Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar.,Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri.,Vaka çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışması,Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalar,Hasta Hakları,Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylar,Hasta ve ailesi ile çalışma / Genogram; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1) Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını inceler. 2) Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar. 3) Müracaatçının güçlenmesine odaklanarak ihtiyaçlarını değerlendirir. 4) Sağlık bakım kuruluşlarındaki sosyal hizmet uygulamalarında meydana gelme olasılığı bulunan etik ikilemleri ve yasal durumları değerlendirir. 5) Sosyal bakımında sosyal adaleti sağlamaya yönelik sosyal hizmet uygulamalarını savunur. 10, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Kavramlar: Sağlık, hastalık, hasta, modern tıp, hastane, sağlık sosyolojisi.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2Tıbbi Sosyal Hizmetin tarihçesi (Dünya ve Türkiye), farklı ülkelerin sağlık, refah ve sosyal hizmet politikaları deneyimleri.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesiKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Sağlık politikası ve Tıbbi Sosyal Hizmet, Tıbbi Sosyal Hizmetin kapsamı, Örnek olaylar.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Hastaların hastanede yaşadıkları sorunlar.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Tıbbi Sosyal Hizmet’e Giriş, Sağlık Kuruluşlarında sosyal hizmet uzmanının rol ve işlevleri.Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Vaka çalışmasıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışmasıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında kurulan gruplarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Kronik Hastalıklarda Sosyal Hizmet Uygulaması ve Örnek uygulamalarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Hasta HaklarıKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Sağlık alanında kullanılan yaklaşımlar, Hak temelli yaklaşım, Sosyal adalet yaklaşımı ve Örnek olaylarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Hasta ve ailesi ile çalışma / GenogramKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
Kaynak
Attepe Özden, S. ve Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2011). Tıbbi Sosyal Hizmet Uygulaması Yönergesi. Çevrimiçi: https://dosyasb.saglik.gov.tr/Eklenti/1349,img071372pdf.pdf?0
Webb, J. (2002). Medical Social Work: The Reference Book. Trafford Publishing. Gehlert, S. and Browne, T. (2012). Handbook of Health Social Work. 2nd Ed. John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18