Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ II-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Hülya TÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmet müdahalesi için gerekli olan temel iletişim becerilerini ve görüşme tekniklerini öğrenecek.ireylerle ve aile çalışma sürecinde temel ilkeleri ve sosyal hizmet uzmanının rollerini tanımlayacak. Bireylerle ve aile ile sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını ve bu aşamalarda kullanılacak bilgi, beceri ve değerleri kavrayacak. Sosyal hizmet müdahalesi sürecinde kayıt tutmanın önemini ve rapor yazma becerisini geliştirecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmak,Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutma,Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin Elementleri,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Planlama aşaması,Ara sınav genel tekrar,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Son değerlendirme ve sonlandırma aşaması,İzleme aşaması,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci; Grup kavramını ve grupların insan yaşamındaki önemini anlar. Grup türleri ve grup çalışmasında etkili olan teoriler hakkında bilgi edinir. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinin yöntem ve tekniklerini analiz eder. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde sosyal hizmet uzmanının işlevlerini ve rollerini sorgular. Grup sürecinin aşamalarını kavramsallaştırır. Planlı değişim sürecini grup çalışmaları ile bütünleştirir. Farklı müracaatçı gruplarıyla kurulacak gruplar konusunda bilgi edinir.10, 12, 13, 14, 15, 16, 4, 9A, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmakKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
2Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutmaKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
3Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin ElementleriKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
4Veri toplama ve ön değerlendirme aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
5Veri toplama ve ön değerlendirme aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
6Planlama aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
7Ara sınav genel tekrarKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
8Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
9Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
10Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
10Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
11Son değerlendirme ve sonlandırma aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
12İzleme aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
13Farklı müracaatçı grupları ile çalışmaKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
14Farklı müracaatçı grupları ile çalışmaKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.1.Zastrow, C.(2013). Sosyal Hizmete Giriş, Çev. Editörü: D. B. Çiftçi, Nika Yayınevi, Ankara. 2.Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013). Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi, Ankara. 3.Duyan, V.(2010). Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayın No: 16, Aydınlar Matbaacılık, Ankara. 4.Payne, M., (1997). Modern Social Work Theory, Second Edition, McMillan Press Ltd., Great Britain. 5.Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 6.Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 7.Aktaş, A.M.(2001). Küçük Gruplar, Dinamikleri ve Süreci, Mustafa Kitabevi, Ankara 8.Ashman, K.K, Hull, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed., Nelson-Hall, Inc., Chicago. 9.Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Özbay Ofset, Ankara. 10.Compton, R.;Galaway, B.; Cournoyer, B.R.(2005). Social Work Processes,Seventh ed.,Thomson Brooks/Cole,USA. 11.Erkan, G.(1997). Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaası, Ankara. 12.Johnson L. C., (1995). Social Work Practice, A Generalist Approach, Fifth Ed., Allyn and Bacon, Massachusetts. 13.Koşar, N.G; Duman, N.(2005). Sostyal Hizmet Mesleğinin Sosyal Kişisel Çalışma Yönteminde Bir Uygulama,Şafak Matbaacılık, Ankara. 14.Netting, J. E., Kettner, P.M., Mcmurtry, S. L. (1998). Social Work Macro Practice, Second Ed., Addison Wesley Longman, Inc. 15.Turan, N., (1999)., Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2. Basım., Aydınlar Matbaası, Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)142
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET MÜDAHALESİ II-Güz Dönemi3+035
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Hülya TÜRK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmet müdahalesi için gerekli olan temel iletişim becerilerini ve görüşme tekniklerini öğrenecek.ireylerle ve aile çalışma sürecinde temel ilkeleri ve sosyal hizmet uzmanının rollerini tanımlayacak. Bireylerle ve aile ile sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını ve bu aşamalarda kullanılacak bilgi, beceri ve değerleri kavrayacak. Sosyal hizmet müdahalesi sürecinde kayıt tutmanın önemini ve rapor yazma becerisini geliştirecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmak,Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutma,Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin Elementleri,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Veri toplama ve ön değerlendirme aşaması,Planlama aşaması,Ara sınav genel tekrar,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Müdahale aşaması,Son değerlendirme ve sonlandırma aşaması,İzleme aşaması,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma,Farklı müracaatçı grupları ile çalışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenci; Grup kavramını ve grupların insan yaşamındaki önemini anlar. Grup türleri ve grup çalışmasında etkili olan teoriler hakkında bilgi edinir. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinin yöntem ve tekniklerini analiz eder. Gruplarla sosyal hizmet müdahalesinde sosyal hizmet uzmanının işlevlerini ve rollerini sorgular. Grup sürecinin aşamalarını kavramsallaştırır. Planlı değişim sürecini grup çalışmaları ile bütünleştirir. Farklı müracaatçı gruplarıyla kurulacak gruplar konusunda bilgi edinir.10, 12, 13, 14, 15, 16, 4, 9A, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Görüşme Teknikleri I, sözlü/sözsüz iletişim, gözlem, dinleme, konuşma, soru Sorma, müracaatçıdan gelen soruları cevaplama, anlamın açıklanması, duyguların yansıtılması, savunmacı İletişime yanıt verme, bireyin motivasyonunu arttırmakKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
2Görüşme Teknikleri II, ilk görüşme, ev ziyaretleri, manipülatif müracaatçılarla ilişki kurma, kayıt tutmaKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
3Sosyal Hizmette Planlı Değişme Sürecinin ElementleriKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
4Veri toplama ve ön değerlendirme aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
5Veri toplama ve ön değerlendirme aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
6Planlama aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
7Ara sınav genel tekrarKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
8Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
9Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirme.
10Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
10Müdahale aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
11Son değerlendirme ve sonlandırma aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
12İzleme aşamasıKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
13Farklı müracaatçı grupları ile çalışmaKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
14Farklı müracaatçı grupları ile çalışmaKonu ile ilgili kaynakların okunması ve değerlendirmesi.
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.1.Zastrow, C.(2013). Sosyal Hizmete Giriş, Çev. Editörü: D. B. Çiftçi, Nika Yayınevi, Ankara. 2.Acar, H., Negiz, N., Akman, E. (2013). Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları, Maya Akademi, Ankara. 3.Duyan, V.(2010). Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri, Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Yayın No: 16, Aydınlar Matbaacılık, Ankara. 4.Payne, M., (1997). Modern Social Work Theory, Second Edition, McMillan Press Ltd., Great Britain. 5.Teater, B. (2015). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri: Uygulama için bir giriş. (Abdullah Karatay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 6.Adams, R., Dominelli, L. Ve Payne, M. (2015). Sosyal Hizmet: Temel alanlar ve eleştirel yaklaşımlar. (Tarık Tuncay, Çev. Ed.) Ankara: Nika Yayınları. 7.Aktaş, A.M.(2001). Küçük Gruplar, Dinamikleri ve Süreci, Mustafa Kitabevi, Ankara 8.Ashman, K.K, Hull, G.H., (1999). Understanding Generalist Practice, Second ed., Nelson-Hall, Inc., Chicago. 9.Cılga, İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye’de Sosyal Hizmet, Özbay Ofset, Ankara. 10.Compton, R.;Galaway, B.; Cournoyer, B.R.(2005). Social Work Processes,Seventh ed.,Thomson Brooks/Cole,USA. 11.Erkan, G.(1997). Sosyal Hizmette Mülakat, Şafak Matbaası, Ankara. 12.Johnson L. C., (1995). Social Work Practice, A Generalist Approach, Fifth Ed., Allyn and Bacon, Massachusetts. 13.Koşar, N.G; Duman, N.(2005). Sostyal Hizmet Mesleğinin Sosyal Kişisel Çalışma Yönteminde Bir Uygulama,Şafak Matbaacılık, Ankara. 14.Netting, J. E., Kettner, P.M., Mcmurtry, S. L. (1998). Social Work Macro Practice, Second Ed., Addison Wesley Longman, Inc. 15.Turan, N., (1999)., Sosyal Kişisel Çalışma, Birey ve Aile İçin Sosyal Hizmet, 2. Basım., Aydınlar Matbaası, Ankara

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18