Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL DIŞLANMA, AYRIMCILIK VE ÇATIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sosyal dışlanmanın tarihsel olarak nasıl ortaya çıktığını ve gündelik hayatta nasıl formlara büründüğünü, ayrımcılığı ve ayrımcılığın gündelik hayatta hangi şekillerde karşımıza çıktığını farklı toplumsal gruplar ve örnek olaylar üzerinden anlaşılır kılmayı amaçlamaktadır. Sosyal dışlanma ve ayrımcılığın sonucu olarak ortaya çıkan çatışmaları irdelemek de dersin temel amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma Kavramı,Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve Nedenleri,Sosyal Dışlanma Biçimleri,Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçerme,Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Türleri,Örnek Olaylar Üzerinde Grup Çalışması,Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık Yasağı,Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma,Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal Dışlanma,Çatışma Kavramı ve Çatışma Alanları,Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma,Çatışmanın Yönetimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal dışlanma biçimlerini tanıyacak ve nedenlerini değerlendirebilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Sosyal dışlanmayı tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Sosyal dışlanmanın farklı ülkelerde değişen anlamlarını özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Sosyal dışlanmaya yönelik ulusal politikaları karşılaştırabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Dışlanmayı önlemeye yönelik politikaları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2. Toplumla yeniden bütünleşmeyi sağlamaya yönelik politikaları ve temel hakların gelişimine yönelik politikaları özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Ayrımcı davranışlara neden olan önyargı ve kalıpyargılara ilişkin bir farkındalık kazanacak ve ayrımcı uygulamaları tespit edebilecektir | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Ayrımcılık türlerini örnekler. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
3.2. Ayrımcılığı meşrulaştıran düşünce biçimlerini sınıflandırır. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Örnek olaylar sayesinde toplumdaki dezavantajlı grupların yaşadıkları farklı dışlanma biçimlerini ve ayrımcılık türlerini tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A |
4.1. Göçmenler özelinde sosyal dışlanma ve ayrımcılığı irdeler. | 10, 16, 19, 9 | A |
4.2. Yoksulların sosyal olarak nasıl dışlandığını açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5. Toplumsal gruplar ve bireyler arasında çatışmaya neden olabilecek toplumsal faktörleri irdeleyebilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.1. Çatışma kuramlarını tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.2. Kimlik temelli çatışmaları yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.3. Çatışma çözüm yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma Kavramı | Literatür taraması |
2 | Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve Nedenleri | Literatür taraması |
3 | Sosyal Dışlanma Biçimleri | Literatür taraması |
4 | Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçerme | Literatür taraması |
5 | Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık | Literatür taraması |
6 | Ayrımcılık Türleri | Literatür taraması |
7 | Örnek Olaylar Üzerinde Grup Çalışması | Literatür taraması |
8 | Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık Yasağı | Literatür taraması |
9 | Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve Ayrımcılık | Literatür taraması |
10 | Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma | Literatür taraması |
11 | Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal Dışlanma | Literatür taraması |
12 | Çatışma Kavramı ve Çatışma Alanları | Literatür taraması |
13 | Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma | Literatür taraması |
14 | Çatışmanın Yönetimi ve Genel Değerlendirme | Literatür taraması |
Kaynak |
Biçerli, M. K. (2016) Sosyal Dışlanma ile Mücadelede Hayat Boyu Öğrenme, İstanbul: Beta Yayınları. Çayır, K. Ve Ceyhan, M. A. (2012) Ayrımcılık. Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Folger, J. P., Poole, M. S. ve Stutman, R. K. (2013) Çatışma Yönetimi: İnsan İlişkilerinde, Gruplarda ve Örgütlerde Çatışmayı Yönetme Stratejileri, (Çev. Ed. Füsun Akkoyun), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. Park, R. E. (2017) Rekabet ve Çatışma. Sosyoloji Bilimine Giriş- III. (Çev. Gökçe İnan Yağlı), İstanbul: Pinhan Sosyoloji. Sapancalı, F. (2003) Sosyal Dışlanma, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL DIŞLANMA, AYRIMCILIK VE ÇATIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders sosyal dışlanmanın tarihsel olarak nasıl ortaya çıktığını ve gündelik hayatta nasıl formlara büründüğünü, ayrımcılığı ve ayrımcılığın gündelik hayatta hangi şekillerde karşımıza çıktığını farklı toplumsal gruplar ve örnek olaylar üzerinden anlaşılır kılmayı amaçlamaktadır. Sosyal dışlanma ve ayrımcılığın sonucu olarak ortaya çıkan çatışmaları irdelemek de dersin temel amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma Kavramı,Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve Nedenleri,Sosyal Dışlanma Biçimleri,Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçerme,Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Türleri,Örnek Olaylar Üzerinde Grup Çalışması,Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık Yasağı,Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma,Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal Dışlanma,Çatışma Kavramı ve Çatışma Alanları,Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma,Çatışmanın Yönetimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal dışlanma biçimlerini tanıyacak ve nedenlerini değerlendirebilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1. Sosyal dışlanmayı tanımlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.2. Sosyal dışlanmanın farklı ülkelerde değişen anlamlarını özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
2. Sosyal dışlanmaya yönelik ulusal politikaları karşılaştırabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Dışlanmayı önlemeye yönelik politikaları açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2. Toplumla yeniden bütünleşmeyi sağlamaya yönelik politikaları ve temel hakların gelişimine yönelik politikaları özetler. | 10, 16, 19, 9 | A |
3. Ayrımcı davranışlara neden olan önyargı ve kalıpyargılara ilişkin bir farkındalık kazanacak ve ayrımcı uygulamaları tespit edebilecektir | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Ayrımcılık türlerini örnekler. | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
3.2. Ayrımcılığı meşrulaştıran düşünce biçimlerini sınıflandırır. | 10, 16, 19, 9 | A |
4. Örnek olaylar sayesinde toplumdaki dezavantajlı grupların yaşadıkları farklı dışlanma biçimlerini ve ayrımcılık türlerini tartışabilecektir. | 10, 13, 16, 19, 5, 9 | A |
4.1. Göçmenler özelinde sosyal dışlanma ve ayrımcılığı irdeler. | 10, 16, 19, 9 | A |
4.2. Yoksulların sosyal olarak nasıl dışlandığını açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5. Toplumsal gruplar ve bireyler arasında çatışmaya neden olabilecek toplumsal faktörleri irdeleyebilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.1. Çatışma kuramlarını tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.2. Kimlik temelli çatışmaları yorumlar. | 10, 16, 19, 9 | A |
5.3. Çatışma çözüm yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma Kavramı | Literatür taraması |
2 | Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve Nedenleri | Literatür taraması |
3 | Sosyal Dışlanma Biçimleri | Literatür taraması |
4 | Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçerme | Literatür taraması |
5 | Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık | Literatür taraması |
6 | Ayrımcılık Türleri | Literatür taraması |
7 | Örnek Olaylar Üzerinde Grup Çalışması | Literatür taraması |
8 | Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık Yasağı | Literatür taraması |
9 | Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve Ayrımcılık | Literatür taraması |
10 | Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma | Literatür taraması |
11 | Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal Dışlanma | Literatür taraması |
12 | Çatışma Kavramı ve Çatışma Alanları | Literatür taraması |
13 | Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma | Literatür taraması |
14 | Çatışmanın Yönetimi ve Genel Değerlendirme | Literatür taraması |
Kaynak |
Biçerli, M. K. (2016) Sosyal Dışlanma ile Mücadelede Hayat Boyu Öğrenme, İstanbul: Beta Yayınları. Çayır, K. Ve Ceyhan, M. A. (2012) Ayrımcılık. Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Folger, J. P., Poole, M. S. ve Stutman, R. K. (2013) Çatışma Yönetimi: İnsan İlişkilerinde, Gruplarda ve Örgütlerde Çatışmayı Yönetme Stratejileri, (Çev. Ed. Füsun Akkoyun), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. Park, R. E. (2017) Rekabet ve Çatışma. Sosyoloji Bilimine Giriş- III. (Çev. Gökçe İnan Yağlı), İstanbul: Pinhan Sosyoloji. Sapancalı, F. (2003) Sosyal Dışlanma, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |