Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK İÇİN SOSYAL BİLİMLER-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıSağlık bilimleri ile sosyal bilimlerin kuramsal ve uygulamalı çalışma alanları arasındaki ilişkiyi ve sosyal bilimlerin perspektif, kavram ve yöntemlerinin sağlık alanına uygulanması ile değişen sağlık anlayışını incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Sağlık, Hastalık ve Beden,Sağlığın Sosyal Belirleyicileri,Sağlık ve İktidar,Sağlıkta Eşitsizlik,Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık,Çalışma ve İş Sağlığı,Sağlık ve Yeni Biyoteknolojiler,Geleneksel ve Modern Tıp Yaklaşımları,Sağlık ve Hastalık Anlatıları,Sağlık ve Hastalığın Popüler Kültürdeki Temsilleri,Sağlık Politikaları,Küreselleşme ve Sağlık,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci:
1. Sağlık bilimleri ile sosyal bilimlerin yaklaşım, kavram ve yöntemlerini tartışır.16, 9A
2. Sağlık, hastalık, haklar ve eşitsizlikler kavramlarını sorgular.16, 9A
3. Sağlık politikalarını ve sağlık iktidar ilişkisini sorgular.16, 9A
4. Sağlığın kültür ve çevre ile ilişkisini ifade eder.16, 9A
5. Sosyal bilimlerin yöntemleri kullanılarak değişen sağlık anlayışı ve sağlığa bakış açısını ayırt eder.16, 9A
6. Antropoloji, sosyoloji, demografi ve sağlık ilişkisini tanır.16, 9A
7. Geleneksel ve modern sağlık yaklaşımlarını tartışır ve kıyaslar.16, 9A
8. Güncel sosyal sorunlar ile sağlık ilişkisini sorgular.16, 9A
9. Yeni teknolojiler ve küreselleşen dünyanın sağlık kavramını nasıl etkilediğini analiz eder.16, 9A
10. Sağlığın sosyal ve kültürel boyutlarını göz önünde bulundurarak farklı sağlık konularına yaklaşımı tartışır.16, 9A
11. Sağlık ve hastalığın toplumsal cinsiyet, ırk, etnisite, cinsel yönelim ve sosyal sınıf gibi analitik kategorilerle etkileşimini tartışır.16, 9A
12. Sağlıkta eşitsizliğin nedenlerini ve boyutlarını sorgular.16, 9A
13. Değişik ülke örneklerini tartışır.16, 9A
14. Sağlık ve hastalığın sanat ve popüler kültürdeki temsillerini ve bunların anlamlarını sorgular.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GirişDers notlarının okunması
2Sağlık, Hastalık ve BedenDers notlarının okunması
3Sağlığın Sosyal BelirleyicileriDers notlarının okunması
4Sağlık ve İktidarDers notlarının okunması
5Sağlıkta EşitsizlikDers notlarının okunması
6Toplumsal Cinsiyet ve SağlıkDers notlarının okunması
7Çalışma ve İş SağlığıDers notlarının okunması
8Sağlık ve Yeni BiyoteknolojilerDers notlarının okunması
9Geleneksel ve Modern Tıp YaklaşımlarıDers notlarının okunması
10Sağlık ve Hastalık AnlatılarıDers notlarının okunması
11Sağlık ve Hastalığın Popüler Kültürdeki TemsilleriDers notlarının okunması
12Sağlık PolitikalarıDers notlarının okunması
13Küreselleşme ve SağlıkDers notlarının okunması
14Genel tekrarDers notlarının okunması
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1. Marmot, M., & Wilkinson, R. G. (Eds.). (2009). Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İstanbul: İnsev Yayınları. 2. Özbay, C., Terzioğlu, A., & Yasin, Y. (Eds.). (2011). Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik. Istanbul: Metis Yayınevi. 3. Sanal, A. (2013). Yeni Organlar Yeni Hayatlar: Organ Nakli, Ahlak ve Ekonomi. İstanbul: Metis Yayınevi. 4. Sezgin, D. (2011). Tibbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2816
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı414
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı12626
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK İÇİN SOSYAL BİLİMLER-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıSağlık bilimleri ile sosyal bilimlerin kuramsal ve uygulamalı çalışma alanları arasındaki ilişkiyi ve sosyal bilimlerin perspektif, kavram ve yöntemlerinin sağlık alanına uygulanması ile değişen sağlık anlayışını incelemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş,Sağlık, Hastalık ve Beden,Sağlığın Sosyal Belirleyicileri,Sağlık ve İktidar,Sağlıkta Eşitsizlik,Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık,Çalışma ve İş Sağlığı,Sağlık ve Yeni Biyoteknolojiler,Geleneksel ve Modern Tıp Yaklaşımları,Sağlık ve Hastalık Anlatıları,Sağlık ve Hastalığın Popüler Kültürdeki Temsilleri,Sağlık Politikaları,Küreselleşme ve Sağlık,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci:
1. Sağlık bilimleri ile sosyal bilimlerin yaklaşım, kavram ve yöntemlerini tartışır.16, 9A
2. Sağlık, hastalık, haklar ve eşitsizlikler kavramlarını sorgular.16, 9A
3. Sağlık politikalarını ve sağlık iktidar ilişkisini sorgular.16, 9A
4. Sağlığın kültür ve çevre ile ilişkisini ifade eder.16, 9A
5. Sosyal bilimlerin yöntemleri kullanılarak değişen sağlık anlayışı ve sağlığa bakış açısını ayırt eder.16, 9A
6. Antropoloji, sosyoloji, demografi ve sağlık ilişkisini tanır.16, 9A
7. Geleneksel ve modern sağlık yaklaşımlarını tartışır ve kıyaslar.16, 9A
8. Güncel sosyal sorunlar ile sağlık ilişkisini sorgular.16, 9A
9. Yeni teknolojiler ve küreselleşen dünyanın sağlık kavramını nasıl etkilediğini analiz eder.16, 9A
10. Sağlığın sosyal ve kültürel boyutlarını göz önünde bulundurarak farklı sağlık konularına yaklaşımı tartışır.16, 9A
11. Sağlık ve hastalığın toplumsal cinsiyet, ırk, etnisite, cinsel yönelim ve sosyal sınıf gibi analitik kategorilerle etkileşimini tartışır.16, 9A
12. Sağlıkta eşitsizliğin nedenlerini ve boyutlarını sorgular.16, 9A
13. Değişik ülke örneklerini tartışır.16, 9A
14. Sağlık ve hastalığın sanat ve popüler kültürdeki temsillerini ve bunların anlamlarını sorgular.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1GirişDers notlarının okunması
2Sağlık, Hastalık ve BedenDers notlarının okunması
3Sağlığın Sosyal BelirleyicileriDers notlarının okunması
4Sağlık ve İktidarDers notlarının okunması
5Sağlıkta EşitsizlikDers notlarının okunması
6Toplumsal Cinsiyet ve SağlıkDers notlarının okunması
7Çalışma ve İş SağlığıDers notlarının okunması
8Sağlık ve Yeni BiyoteknolojilerDers notlarının okunması
9Geleneksel ve Modern Tıp YaklaşımlarıDers notlarının okunması
10Sağlık ve Hastalık AnlatılarıDers notlarının okunması
11Sağlık ve Hastalığın Popüler Kültürdeki TemsilleriDers notlarının okunması
12Sağlık PolitikalarıDers notlarının okunması
13Küreselleşme ve SağlıkDers notlarının okunması
14Genel tekrarDers notlarının okunması
Kaynak
Ders Notları, Powerpoint Sunular, Konu ile ilgili web sayfaları
1. Marmot, M., & Wilkinson, R. G. (Eds.). (2009). Sağlığın Sosyal Belirleyicileri. İstanbul: İnsev Yayınları. 2. Özbay, C., Terzioğlu, A., & Yasin, Y. (Eds.). (2011). Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik. Istanbul: Metis Yayınevi. 3. Sanal, A. (2013). Yeni Organlar Yeni Hayatlar: Organ Nakli, Ahlak ve Ekonomi. İstanbul: Metis Yayınevi. 4. Sezgin, D. (2011). Tibbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18