Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEZAVANTAJLI GRUPLAR VE MÜRACAATÇI SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal koruma ve bakıma gereksinim duyan grupların ve müracaatçı sistemlerinin belirlenmesi, dezavantajlılığa sebep veren faktörlerin tespit edilmesi, ön yargı, ayrımcılık ve baskının kaynaklarını belirlenmesi, baskı karşıtı uygulamaların kuramsal temellerinini öğrenilmesi ve baskı karşıtı sosyal hizmet müdahalesinin analiz edilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme.,Dezavantajlı grup kavramının, müracaatçı sistemi kavramının ele alınması,Dezavantajlı grupların sınırlandırılması ve sınıflandırılması,Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak kadınlar (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak çocuklar (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak engelliler (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yaşlılar (sorunlar ve çözüm önerileri),Ara sınav genel tekrar,Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yoksullar (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak gençler (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak göçmenler (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı grupların hakları ve hak ihlalleri ,Vaka örnekleri ile dezavantajlı gruplar ,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dezavantajlı grupları özellikleriyle bilir | 9 | A, E |
Dezavantajlı grupların karşılaştıkları sorunları ve güçlükleri açıklar. | 9 | A, E |
Dezavantajlılığın oluşum nedenleri açıklar. | 9 | A, E |
Ayrımcılık, ötekileştirme, önyargının temellerini açıklar. | 10, 9 | A, E |
Ayrımcılık ve baskı kaynaklarına karşı nasıl mücadele edileceğini bilir. | 10, 16, 19, 4 | A, E |
Risk ve baskı altında olan grupların savunuculuğunu yapar. | 10, 19, 4 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme. | |
2 | Dezavantajlı grup kavramının, müracaatçı sistemi kavramının ele alınması | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
3 | Dezavantajlı grupların sınırlandırılması ve sınıflandırılması | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
4 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak kadınlar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
5 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak çocuklar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
6 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak engelliler (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
7 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yaşlılar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
8 | Ara sınav genel tekrar | |
9 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yoksullar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
10 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak gençler (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
11 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak göçmenler (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notlarının okunması |
12 | Dezavantajlı grupların hakları ve hak ihlalleri | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notlarının okunması |
13 | Vaka örnekleri ile dezavantajlı gruplar | Öğretim elemanı tarafından yazılan ders notlarının okunması |
14 | Genel tekrar |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DEZAVANTAJLI GRUPLAR VE MÜRACAATÇI SİSTEMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Toplumsal koruma ve bakıma gereksinim duyan grupların ve müracaatçı sistemlerinin belirlenmesi, dezavantajlılığa sebep veren faktörlerin tespit edilmesi, ön yargı, ayrımcılık ve baskının kaynaklarını belirlenmesi, baskı karşıtı uygulamaların kuramsal temellerinini öğrenilmesi ve baskı karşıtı sosyal hizmet müdahalesinin analiz edilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme.,Dezavantajlı grup kavramının, müracaatçı sistemi kavramının ele alınması,Dezavantajlı grupların sınırlandırılması ve sınıflandırılması,Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak kadınlar (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak çocuklar (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak engelliler (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yaşlılar (sorunlar ve çözüm önerileri),Ara sınav genel tekrar,Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yoksullar (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak gençler (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak göçmenler (sorunlar ve çözüm önerileri),Dezavantajlı grupların hakları ve hak ihlalleri ,Vaka örnekleri ile dezavantajlı gruplar ,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dezavantajlı grupları özellikleriyle bilir | 9 | A, E |
Dezavantajlı grupların karşılaştıkları sorunları ve güçlükleri açıklar. | 9 | A, E |
Dezavantajlılığın oluşum nedenleri açıklar. | 9 | A, E |
Ayrımcılık, ötekileştirme, önyargının temellerini açıklar. | 10, 9 | A, E |
Ayrımcılık ve baskı kaynaklarına karşı nasıl mücadele edileceğini bilir. | 10, 16, 19, 4 | A, E |
Risk ve baskı altında olan grupların savunuculuğunu yapar. | 10, 19, 4 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme. | |
2 | Dezavantajlı grup kavramının, müracaatçı sistemi kavramının ele alınması | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
3 | Dezavantajlı grupların sınırlandırılması ve sınıflandırılması | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
4 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak kadınlar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
5 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak çocuklar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
6 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak engelliler (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
7 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yaşlılar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
8 | Ara sınav genel tekrar | |
9 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak yoksullar (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
10 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak gençler (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notunun okunması |
11 | Dezavantajlı bir grup ve müracaatçı sistemi olarak göçmenler (sorunlar ve çözüm önerileri) | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notlarının okunması |
12 | Dezavantajlı grupların hakları ve hak ihlalleri | Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notlarının okunması |
13 | Vaka örnekleri ile dezavantajlı gruplar | Öğretim elemanı tarafından yazılan ders notlarının okunması |
14 | Genel tekrar |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |