Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, nicel/nitel araştırmalar ve bilimsel araştırmalarda raporlaştırma alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın Açıklanması,Bilimsel Yönteme Giriş,Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve Hipotezler,Literatür Taraması ve Kaynak Türleri,Araştırma Modelleri I - Nicel Araştırma,Araştırma Modelleri II - Nitel Araştırma,Bilimsel Araştırmalarda Evren ve Örneklem,Araştırma Verilerinin Toplanması,Veri Çözümleme Teknikleri,Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım Örnekleri,Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım Örnekleri,Bilimsel Araştırmalarda Kaynak Gösterme,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Raporlama Süreci; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenciler:18, 19, 9
1. Bilimsel araştırmanın temel ilkelerini ifade edebilecektir.19, 9A
1.1. Bilimsel problem tanımlanması yapar.19, 9A
1.2. Nitel ve nicel araştırmaları karşılaştırabilir.19, 9A
2. Alanlarında güncel araştırmaları takip edebilecektir.14, 19, 9A
3. Bilimsel araştırma kritelerine uygun olarak, uygulamaya hazır bir araştırma tasarlayacaktır.14, 19, 9F
3.1. Örnekleme yöntemlerini kullanır.19, 9E, F
3.2. Veri toplama süreçlerini tanımlar.19, 9A
3.3. Kaynakları belli bir stile göre gösterir9E, F
3.4. Araştırmasını zamanında rapor olarak sunar.9E, F
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın AçıklanmasıDers notlarının gözden geçirilmesi.
2Bilimsel Yönteme GirişDers notlarının gözden geçirilmesi.
3Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve HipotezlerDers notlarının gözden geçirilmesi.
4Literatür Taraması ve Kaynak TürleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
5Araştırma Modelleri I - Nicel AraştırmaDers notlarının gözden geçirilmesi.
6Araştırma Modelleri II - Nitel AraştırmaDers notlarının gözden geçirilmesi.
7Bilimsel Araştırmalarda Evren ve ÖrneklemDers notlarının gözden geçirilmesi.
8Araştırma Verilerinin ToplanmasıDers notlarının gözden geçirilmesi.
9Veri Çözümleme TeknikleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
10Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım ÖrnekleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
11Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım ÖrnekleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
12Bilimsel Araştırmalarda Kaynak GöstermeDers notlarının gözden geçirilmesi.
13Bilimsel Araştırmalarda EtikDers notlarının gözden geçirilmesi.
14Bilimsel Araştırmalarda Raporlama SüreciDers notlarının gözden geçirilmesi.
Kaynak
Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, nicel/nitel araştırmalar ve bilimsel araştırmalarda raporlaştırma alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın Açıklanması,Bilimsel Yönteme Giriş,Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve Hipotezler,Literatür Taraması ve Kaynak Türleri,Araştırma Modelleri I - Nicel Araştırma,Araştırma Modelleri II - Nitel Araştırma,Bilimsel Araştırmalarda Evren ve Örneklem,Araştırma Verilerinin Toplanması,Veri Çözümleme Teknikleri,Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım Örnekleri,Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım Örnekleri,Bilimsel Araştırmalarda Kaynak Gösterme,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Raporlama Süreci; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenciler:18, 19, 9
1. Bilimsel araştırmanın temel ilkelerini ifade edebilecektir.19, 9A
1.1. Bilimsel problem tanımlanması yapar.19, 9A
1.2. Nitel ve nicel araştırmaları karşılaştırabilir.19, 9A
2. Alanlarında güncel araştırmaları takip edebilecektir.14, 19, 9A
3. Bilimsel araştırma kritelerine uygun olarak, uygulamaya hazır bir araştırma tasarlayacaktır.14, 19, 9F
3.1. Örnekleme yöntemlerini kullanır.19, 9E, F
3.2. Veri toplama süreçlerini tanımlar.19, 9A
3.3. Kaynakları belli bir stile göre gösterir9E, F
3.4. Araştırmasını zamanında rapor olarak sunar.9E, F
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın AçıklanmasıDers notlarının gözden geçirilmesi.
2Bilimsel Yönteme GirişDers notlarının gözden geçirilmesi.
3Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve HipotezlerDers notlarının gözden geçirilmesi.
4Literatür Taraması ve Kaynak TürleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
5Araştırma Modelleri I - Nicel AraştırmaDers notlarının gözden geçirilmesi.
6Araştırma Modelleri II - Nitel AraştırmaDers notlarının gözden geçirilmesi.
7Bilimsel Araştırmalarda Evren ve ÖrneklemDers notlarının gözden geçirilmesi.
8Araştırma Verilerinin ToplanmasıDers notlarının gözden geçirilmesi.
9Veri Çözümleme TeknikleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
10Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım ÖrnekleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
11Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım ÖrnekleriDers notlarının gözden geçirilmesi.
12Bilimsel Araştırmalarda Kaynak GöstermeDers notlarının gözden geçirilmesi.
13Bilimsel Araştırmalarda EtikDers notlarının gözden geçirilmesi.
14Bilimsel Araştırmalarda Raporlama SüreciDers notlarının gözden geçirilmesi.
Kaynak
Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18