Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE I-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanın gelişim dönemlerini (bebeklik, çocukluk ve ergenlik) ekolojik kuramla anlamak ve yorumlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan davranışı ve sosyal çevre kavramlarının tanımı, kullanımı, gelişimde kalıtım ve çevrenin etkisi
,İnsan gelişimi ve gelişim görevleri kavramlarının açıklanması
,İnsan gelişimini konu alan video izletilmesi
,Gelişimde temel kuramlar
,Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylar,Bebeklik döneminde gelişim
,Erken çocukluk döneminde gelişim
,Erken çocukluk döneminde gelişiminde riskler,Orta çocukluk döneminde gelişim,Orta çocukluk döneminde gelişimi ve gelişimde riskler,Çocuk gelişiminde meslekler arasında ekip çalışmasının önemi
,Ergenlik döneminde gelişim,Ergenlik döneminde gelişim ve gelişimde riskler,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir. 10, 16, 37, 9A
2.Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir. 10, 16, 37, 9A
1.1. İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrar. 10, 16, 37, 9A
1.2. Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirir.10, 16, 37, 9A
2.1. Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. 10, 16, 37, 9A
2.2. Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. 10, 16, 37, 9A
2.3. Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrar.10, 16, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan davranışı ve sosyal çevre kavramlarının tanımı, kullanımı, gelişimde kalıtım ve çevrenin etkisi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2İnsan gelişimi ve gelişim görevleri kavramlarının açıklanması
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3İnsan gelişimini konu alan video izletilmesi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Gelişimde temel kuramlar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Bebeklik döneminde gelişim
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Erken çocukluk döneminde gelişim
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Erken çocukluk döneminde gelişiminde risklerKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Orta çocukluk döneminde gelişimKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Orta çocukluk döneminde gelişimi ve gelişimde risklerKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Çocuk gelişiminde meslekler arasında ekip çalışmasının önemi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ergenlik döneminde gelişimKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Ergenlik döneminde gelişim ve gelişimde risklerKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Değerlendirme
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Charles Zastrow-Karen K. Krist Ashman (2014). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre-1-Bebeklik-Çocukluk- Ergenlik. Ankara: Nika Yayınları. 2.Yavuzer, Haluk (2015). Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3.Ataman, A. (Ed.) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. 4.Bayhan, P., Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa Yayıncılık, İstanbul. 5.Santrock, John W. (2011). Yüksel, G. (Çev. Ed.) Yaşam Boyu Gelişim-Life Span Development. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd.Şti.,İstanbul. 6.Berk, L. (2014). Işıkoğlu Erdoğan N. (Çev. Ed.) Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Nobel Yayıncılık, Ankara. 7.Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 5. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994. 8.Gander, Mary. Harry W. Gardiner. Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir. 1. Basım. Ankara: İmge Kitabevi, 1993. 9.Kulaksızoğlu, Adnan. Ergenlik Psikolojisi. 2. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1999. 10.Onur, Bekir. Gelişim Psikolojisi. Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık Ltd. Şti, 1987. 11.Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992. 12.Yörükoğlu, Atalay. Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1990. 13.Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi, Yetiştirilmesi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1997.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)133
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(133/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE I-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Emre BAYRAKTAROĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanın gelişim dönemlerini (bebeklik, çocukluk ve ergenlik) ekolojik kuramla anlamak ve yorumlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; İnsan davranışı ve sosyal çevre kavramlarının tanımı, kullanımı, gelişimde kalıtım ve çevrenin etkisi
,İnsan gelişimi ve gelişim görevleri kavramlarının açıklanması
,İnsan gelişimini konu alan video izletilmesi
,Gelişimde temel kuramlar
,Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylar,Bebeklik döneminde gelişim
,Erken çocukluk döneminde gelişim
,Erken çocukluk döneminde gelişiminde riskler,Orta çocukluk döneminde gelişim,Orta çocukluk döneminde gelişimi ve gelişimde riskler,Çocuk gelişiminde meslekler arasında ekip çalışmasının önemi
,Ergenlik döneminde gelişim,Ergenlik döneminde gelişim ve gelişimde riskler,Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.İnsan gelişimine dair genel bilgilere sahip olabilecektir. 10, 16, 37, 9A
2.Gelişim dönemlerini öğrenebilecektir. 10, 16, 37, 9A
1.1. İnsanın biyopsikososyal bir varlık olduğunu kavrar. 10, 16, 37, 9A
1.2. Toplumsal, ekonomik ve kültürel yapı, sınıf, yoksulluk, ezilme, ayrımcılık, cinsiyetçilik gibi çevre temelli kavramların davranış ve gelişim üzerindeki etkilerini görür ve ilişkilendirir.10, 16, 37, 9A
2.1. Bebeklik, çocukluk ve ergenlik dönemlerini ve bu dönemlerdeki gelişim görevlerini tanımlar. 10, 16, 37, 9A
2.2. Gelişimsel gereksinmeler, risk ve koruyucu faktörler hakkında gerekli bilgileri edinir. 10, 16, 37, 9A
2.3. Gelişim dönemlerini, sosyal hizmet uygulaması için kuramsal bir temel oluşturmak için kavrar.10, 16, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İnsan davranışı ve sosyal çevre kavramlarının tanımı, kullanımı, gelişimde kalıtım ve çevrenin etkisi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2İnsan gelişimi ve gelişim görevleri kavramlarının açıklanması
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3İnsan gelişimini konu alan video izletilmesi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Gelişimde temel kuramlar
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Doğum öncesi dönemde gelişim, doğum öncesi ve hamilelik süresince bebeği ve anneyi olumsuz etkileyebilecek olaylarKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Bebeklik döneminde gelişim
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Erken çocukluk döneminde gelişim
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Erken çocukluk döneminde gelişiminde risklerKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Orta çocukluk döneminde gelişimKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Orta çocukluk döneminde gelişimi ve gelişimde risklerKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Çocuk gelişiminde meslekler arasında ekip çalışmasının önemi
Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Ergenlik döneminde gelişimKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Ergenlik döneminde gelişim ve gelişimde risklerKonuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Değerlendirme
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Charles Zastrow-Karen K. Krist Ashman (2014). İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre-1-Bebeklik-Çocukluk- Ergenlik. Ankara: Nika Yayınları. 2.Yavuzer, Haluk (2015). Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi. 3.Ataman, A. (Ed.) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. 4.Bayhan, P., Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa Yayıncılık, İstanbul. 5.Santrock, John W. (2011). Yüksel, G. (Çev. Ed.) Yaşam Boyu Gelişim-Life Span Development. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd.Şti.,İstanbul. 6.Berk, L. (2014). Işıkoğlu Erdoğan N. (Çev. Ed.) Bebekler ve Çocuklar Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Nobel Yayıncılık, Ankara. 7.Cüceloğlu, Doğan. İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 5. Basım İstanbul: Remzi Kitabevi, 1994. 8.Gander, Mary. Harry W. Gardiner. Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yayına Hazırlayan: Onur, Bekir. 1. Basım. Ankara: İmge Kitabevi, 1993. 9.Kulaksızoğlu, Adnan. Ergenlik Psikolojisi. 2. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1999. 10.Onur, Bekir. Gelişim Psikolojisi. Ankara: Hacettepe-Taş Kitapçılık Ltd. Şti, 1987. 11.Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi, 1992. 12.Yörükoğlu, Atalay. Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1990. 13.Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi, Yetiştirilmesi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1997.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18