Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET MEVZUATI-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, sosyal hizmet müdahale sürecinin dayandığı yasal düzenlemelere ait mevzuat bilgisinin öğrenciye aktarmak ve sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili yasal düzenlemelerin nitelikleri, işleyişleri, yapıları hakkında yetkinlik ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Bu ders kapsamında hukukun temel kavramları, sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili temel hukuk bilgisi ve kavramları, sosyal hizmet alanlarına (kadın, çocuk, yaşlı, engelli, sağlık…) ilişkin ulusal mevzuat ele alınır ve mevzuata dayalı uygulama bilgileri verilir. Sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının çalışma şartlarını belirleyen yasa ve yönetmelikler incelenir.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı,Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramları,Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlar,Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu ,Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu…,Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri,Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri devamı,Ara sınav genel tekrar,Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Grup çalışmaları ve sunumlar,Grup çalışmaları ve sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Temel hukuk kavramlarını açıklar. 2. Sosyal hizmet alanlarında kullanılan yasal düzenlemeleri açıklar. 3. Sosyal hizmet müdahale sürecinde sorun alanına ait yasal düzenlemeyi kullanır. 4. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet müdahale süreci arasında bağlantı kurar. 5. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişi arasında bağlantı kurar. 6. Sosyal hizmet alanlara göre mevzuatla belirlenen sosyal çalışmacı görev ve sorumluluklarını yapar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı
2Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramlarıKonu ile ilgili literatür incelemesi
3Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlarKonu ile ilgili literatür incelemesi
4Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu Konu ile ilgili literatür incelemesi
5Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu…Konu ile ilgili literatür incelemesi
6Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleriKonu ile ilgili literatür incelemesi
7Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri devamıKonu ile ilgili literatür incelemesi
8Ara sınav genel tekrar
9Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemelerKonu ile ilgili literatür incelemesi
10Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler Konu ile ilgili literatür incelemesi
11Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler Konu ile ilgili literatür incelemesi
12Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemelerKonu ile ilgili literatür incelemesi
13Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemelerKonu ile ilgili literatür incelemesi
14Grup çalışmaları ve sunumlar
15Grup çalışmaları ve sunumlar
Kaynak
Gözübüyük, Ş. (2011). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Turhan Kitabevi Akıntürk, T. (2002). Yeni Medeni Kanuna Uyarlanmış Aile Hukuku, Beta Kitap

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET MEVZUATI-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, sosyal hizmet müdahale sürecinin dayandığı yasal düzenlemelere ait mevzuat bilgisinin öğrenciye aktarmak ve sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili yasal düzenlemelerin nitelikleri, işleyişleri, yapıları hakkında yetkinlik ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Bu ders kapsamında hukukun temel kavramları, sosyal hizmet alanlarıyla ilişkili temel hukuk bilgisi ve kavramları, sosyal hizmet alanlarına (kadın, çocuk, yaşlı, engelli, sağlık…) ilişkin ulusal mevzuat ele alınır ve mevzuata dayalı uygulama bilgileri verilir. Sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının çalışma şartlarını belirleyen yasa ve yönetmelikler incelenir.
Dersin İçeriğiBu ders; Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı,Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramları,Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlar,Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu ,Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu…,Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri,Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri devamı,Ara sınav genel tekrar,Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler ,Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemeler,Grup çalışmaları ve sunumlar,Grup çalışmaları ve sunumlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Temel hukuk kavramlarını açıklar. 2. Sosyal hizmet alanlarında kullanılan yasal düzenlemeleri açıklar. 3. Sosyal hizmet müdahale sürecinde sorun alanına ait yasal düzenlemeyi kullanır. 4. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet müdahale süreci arasında bağlantı kurar. 5. Ulusal mevzuat ile sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarının işleyişi arasında bağlantı kurar. 6. Sosyal hizmet alanlara göre mevzuatla belirlenen sosyal çalışmacı görev ve sorumluluklarını yapar.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ile ilgili genel olarak bilgilendirme ve kaynak tanıtımı
2Hukuka Giriş: Hukuka ilişkin temel bilgiler ve hukukun temel kavramlarıKonu ile ilgili literatür incelemesi
3Sosyal hizmet mevzuatına ilişkin temel kavramlarKonu ile ilgili literatür incelemesi
4Türkiye’de yasal düzenlemeler: Anayasa, Sosyal Hizmetler Kanunu Konu ile ilgili literatür incelemesi
5Toplumsal cinsiyetle ilgili yasal düzenlemeler: Türk Medeni Kanunu…Konu ile ilgili literatür incelemesi
6Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleriKonu ile ilgili literatür incelemesi
7Aile politikası, Aile hukuku ve Aile mahkemeleri devamıKonu ile ilgili literatür incelemesi
8Ara sınav genel tekrar
9Çocuk alanına ilişkin yasal düzenlemelerKonu ile ilgili literatür incelemesi
10Engellilik alanına ilişkin yasal düzenlemeler Konu ile ilgili literatür incelemesi
11Yaşlılık alanına ilişkin yasal düzenlemeler Konu ile ilgili literatür incelemesi
12Suçluluk alanına ilişkin yasal düzenlemelerKonu ile ilgili literatür incelemesi
13Sağlık alanına ilişkin yasal düzenlemelerKonu ile ilgili literatür incelemesi
14Grup çalışmaları ve sunumlar
15Grup çalışmaları ve sunumlar
Kaynak
Gözübüyük, Ş. (2011). Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. Ankara: Turhan Kitabevi Akıntürk, T. (2002). Yeni Medeni Kanuna Uyarlanmış Aile Hukuku, Beta Kitap

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18