Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları,Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Sosyolojiyi ve sosyolojinin temel kavramlarını tanımlar. | 19, 9 | A |
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır. | 19, 9 | A |
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlar. | 10, 19, 9 | A |
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir. | 19, 9 | A |
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini araştırır. | 16, 9 | A |
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlar. | 10, 9 | A |
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklar. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları | Literatür Taraması |
2 | Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi | Literatür Taraması |
3 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar | Literatür Taraması |
4 | Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum | Literatür Taraması |
5 | Birey ve Toplum | Literatür Taraması |
6 | Toplum ve Aile | Literatür Taraması |
8 | Kültür | Literatür Taraması |
9 | Toplumsallaşma | Literatür Taraması |
10 | Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları | Literatür Taraması |
11 | Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri | Literatür Taraması |
12 | Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik | Literatür Taraması |
13 | Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik | Literatür Taraması |
14 | Yerleşim Düzeni, Nüfus | Literatür Taraması |
Kaynak |
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. |
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; sosyolojinin temel kavram ve kuramları, aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri, toplumun sosyal yapısı, sosyal tabakalaşma ve sosyal değişim kavramlarını sosyal bakış açısı ile incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları,Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi,Sosyolojide Temel Yaklaşımlar,Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum,Birey ve Toplum,Toplum ve Aile,Kültür,Toplumsallaşma,Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları,Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri,Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik,Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik,Yerleşim Düzeni, Nüfus; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Kültür, Toplum, Bilim ve Yöntem kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Sosyolojiyi ve sosyolojinin temel kavramlarını tanımlar. | 19, 9 | A |
1.2. Bir bilim olarak sosyolojinin nasıl ortaya çıktığını özetler ve sosyolojiyi diğer sosyal bilim disiplinleriyle karşılaştırır. | 19, 9 | A |
2. Sosyolojinin gelişimini ve sosyolojide yer alan temel teorik yaklaşımları tanımlar. | 10, 19, 9 | A |
2.1. Sosyolojik kuramları öğrenme ve anlama becerileri geliştirir. | 19, 9 | A |
2.2. Temel teorik yaklaşımların her birinin toplumsal gerçekliği anlama ve açıklama açısından güçlü ve zayıf yönlerini araştırır. | 16, 9 | A |
3. Toplumsal değişmeyi etkileyen faktörleri tanımlar. | 10, 9 | A |
3.1. Aile, grup, toplum ve toplumsal ilişkileri açıklar. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin Tanımı, Konusu, Amacı, Sınırları | Literatür Taraması |
2 | Dünyada ve Türkiye'de sosyolojinin Doğuşu ve Tarihçesi,Diğer Bilimlerle İlişkisi | Literatür Taraması |
3 | Sosyolojide Temel Yaklaşımlar | Literatür Taraması |
4 | Sosyolojinin Temel Kavramları,Toplum | Literatür Taraması |
5 | Birey ve Toplum | Literatür Taraması |
6 | Toplum ve Aile | Literatür Taraması |
8 | Kültür | Literatür Taraması |
9 | Toplumsallaşma | Literatür Taraması |
10 | Davranış Kalıpları, Toplumsal Kontrol Mekanizmaları | Literatür Taraması |
11 | Toplumsal Değişme, Küreselleşme ve Toplumsal Etkileri | Literatür Taraması |
12 | Modernizm/Postmodernizm, Gelişmişlik, Az Gelişmişlik | Literatür Taraması |
13 | Toplumsal Tabakalaşma, Toplumsal Hareketlilik | Literatür Taraması |
14 | Yerleşim Düzeni, Nüfus | Literatür Taraması |
Kaynak |
İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. |
Giddens,Anthony,(2008)'Sosyoloji' Kırmızı Yay. İçli, Gönül,(2012) 'Sosyolojiye Giriş', Anı Yay., Ankara. Sezai, İhsan, (2014)'Sosyolojiye Giriş', Beta Yay. Kerim Edinsel (2014). Sosyolojik Düşünme ve Çözümleme. İstanbul: Kabalcı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |