Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SUÇ, SUÇLULUK, ADLİ SİSTEMLER VE SOSYAL HİZ.-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Merve KARAMAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin Türk adalet sisteminin örgütlenmesi, işleyişi ve özelliklerini tanıması, her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici amaçlara yönelik sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri,Kriminoloji bilim dalı / suçbilim,Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Adli tıp ve sosyal hizmet.,Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri,Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Dersin Genel Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Adli sosyal hizmetin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, suça yönelmiş çocukların hakları ve ihtiyaçları; “Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme” ve “İnsan Hakları Beyannamesi” kapsamında çocuk-genç ve yetişkin suçlular; Türkiye’de suça yönelmiş çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır.10, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 4, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
2Kriminoloji bilim dalı / suçbilimÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
3Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
4Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
5Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
6Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
7Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
8Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
9Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
10Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
11Adli tıp ve sosyal hizmet.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
12Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
13Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
14Dersin Genel DeğerlendirilmesiÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
Kaynak
• Ballar, Suat, Türk Hukukunda Sosyal Hizmet ve Çocuklar, İstanbul, Cem Ofset, 1988 • Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996 • Barker, Robert L., Douglas M. Branson, Forensic Social Work, New York, Haworth Press, 1993 • Croall, D.T., Criminal Justice, London, Longman, 1998 • İl, Sunay, “Adli Sosyal Hizmet”, Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003 • Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu • Matbaası, 1989 • Loeber, Rolf, David P. Farrington, (eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders, Thousand • Oaks, Sage Publication, 1998 • McIvor, Gill (ed.), Working with Offenders, Jessica Kingsley Publishers, 1995 • McIvor, Gill, Peter Raynor (eds.), Developments in Social Work with Offenders, Jessica • Kingsley Publishers, 2007 • Uluğtekin, Sevda, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Ankara, Bizim Büro, 1991 • Uluğtekin, Sevda, Çocuk Mahkemeleri ve Sosyal İnceleme Raporları, Bizim Büro, 1994

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SUÇ, SUÇLULUK, ADLİ SİSTEMLER VE SOSYAL HİZ.-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Merve KARAMAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin Türk adalet sisteminin örgütlenmesi, işleyişi ve özelliklerini tanıması, her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici amaçlara yönelik sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirebilecek bilgi ve beceriye sahip olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri,Kriminoloji bilim dalı / suçbilim,Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleri,Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Adli tıp ve sosyal hizmet.,Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri,Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri,Dersin Genel Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Adli sosyal hizmetin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, suça yönelmiş çocukların hakları ve ihtiyaçları; “Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme” ve “İnsan Hakları Beyannamesi” kapsamında çocuk-genç ve yetişkin suçlular; Türkiye’de suça yönelmiş çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve ıslah edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır.10, 12, 13, 15, 16, 19, 20, 4, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
2Kriminoloji bilim dalı / suçbilimÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
3Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
4Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
5Suçun önlenmesi ve suçluların ıslahı ile ilgili sosyal hizmet müdahaleleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
6Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
7Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
8Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
9Yetişkin suçluların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
10Denetimli serbestlik hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
11Adli tıp ve sosyal hizmet.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
12Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
13Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
14Dersin Genel DeğerlendirilmesiÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
Kaynak
• Ballar, Suat, Türk Hukukunda Sosyal Hizmet ve Çocuklar, İstanbul, Cem Ofset, 1988 • Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996 • Barker, Robert L., Douglas M. Branson, Forensic Social Work, New York, Haworth Press, 1993 • Croall, D.T., Criminal Justice, London, Longman, 1998 • İl, Sunay, “Adli Sosyal Hizmet”, Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003 • Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu • Matbaası, 1989 • Loeber, Rolf, David P. Farrington, (eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders, Thousand • Oaks, Sage Publication, 1998 • McIvor, Gill (ed.), Working with Offenders, Jessica Kingsley Publishers, 1995 • McIvor, Gill, Peter Raynor (eds.), Developments in Social Work with Offenders, Jessica • Kingsley Publishers, 2007 • Uluğtekin, Sevda, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Ankara, Bizim Büro, 1991 • Uluğtekin, Sevda, Çocuk Mahkemeleri ve Sosyal İnceleme Raporları, Bizim Büro, 1994

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18