Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE VE YAŞAM DİNAMİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selda MEYDAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve toplumsal yaşam döngüsü içerisinde aile kurumu ve aile içi ilişkiler hakkında bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, ders tanıtımı ve giriş,Ailenin Tanımı ve İşlevi,Ailenin Tarihsel Süreç İçerisinde Geçirdiği Değişim,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Türk Toplumunda Aile,Farklı Kültürlerde Aile,Farklı Kültürlerde Aile,Aile İçi Etkileşim,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile kurumuna yönelik temel kavramları ve işlevlerini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile kurumunu tanımlar ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile ile ilgili geliştirilen kuramları tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile ile ilgili kuramları(yapısal-işlevsel kuram, sosyal çatışma kuramı, sembolik etkileşim kuramı, sosyal alışveriş kuramı, aile sistemleri kuramı, aile ekolojisi kuramı, feminist aile kuramı) açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Toplumsal değişim süreci ve aile kurumunun geçirdiği değişim arasındaki etkileşimi tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders tanıtımı ve giriş | Ön hazırlık yok |
2 | Ailenin Tanımı ve İşlevi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ailenin Tarihsel Süreç İçerisinde Geçirdiği Değişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Türk Toplumunda Aile | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Farklı Kültürlerde Aile | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Farklı Kültürlerde Aile | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Aile İçi Etkileşim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Yorburg, B. (2002) Familiy Realities, A Global View, Pearson Education Inc., New Jersey. Boss, P.G., LaRossa, W.J., Schumm, W.R ve Steinmetz, S.K (Ed.) (1993) Sourcebook of Family Theories and Methods, A Contextual Approach. Plenum Press, New York. Ortaylı İ. (2001) Osmanlı Toplumunda Aile, Pan Yayıncılık, İstanbul Sayıl, M, Yağmurlu, B. (2012). Ana Babalık: Kuram ve Araştırma. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AİLE VE YAŞAM DİNAMİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selda MEYDAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireysel ve toplumsal yaşam döngüsü içerisinde aile kurumu ve aile içi ilişkiler hakkında bilgi kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, ders tanıtımı ve giriş,Ailenin Tanımı ve İşlevi,Ailenin Tarihsel Süreç İçerisinde Geçirdiği Değişim,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Aile Kuramları,Türk Toplumunda Aile,Farklı Kültürlerde Aile,Farklı Kültürlerde Aile,Aile İçi Etkileşim,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Aile kurumuna yönelik temel kavramları ve işlevlerini tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile kurumunu tanımlar ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile ile ilgili geliştirilen kuramları tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile ile ilgili kuramları(yapısal-işlevsel kuram, sosyal çatışma kuramı, sembolik etkileşim kuramı, sosyal alışveriş kuramı, aile sistemleri kuramı, aile ekolojisi kuramı, feminist aile kuramı) açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Toplumsal değişim süreci ve aile kurumunun geçirdiği değişim arasındaki etkileşimi tartışır. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders tanıtımı ve giriş | Ön hazırlık yok |
2 | Ailenin Tanımı ve İşlevi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ailenin Tarihsel Süreç İçerisinde Geçirdiği Değişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Aile Kuramları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Türk Toplumunda Aile | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Farklı Kültürlerde Aile | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Farklı Kültürlerde Aile | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Aile İçi Etkileşim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunum dosyaları. |
Yorburg, B. (2002) Familiy Realities, A Global View, Pearson Education Inc., New Jersey. Boss, P.G., LaRossa, W.J., Schumm, W.R ve Steinmetz, S.K (Ed.) (1993) Sourcebook of Family Theories and Methods, A Contextual Approach. Plenum Press, New York. Ortaylı İ. (2001) Osmanlı Toplumunda Aile, Pan Yayıncılık, İstanbul Sayıl, M, Yağmurlu, B. (2012). Ana Babalık: Kuram ve Araştırma. Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |