Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL SORUMLULUK VE GÖNÜLLÜLÜK KOORD. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, gönüllülük kavramı çerçevesinde öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamak; katılacakları ve kendilerinin tasarlayacakları çeşitli gönüllülük faaliyetleriyle insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin ve becerilerin geliştirilmesini sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı artırmak; öğrencilerin kendilerinin kurgulayacakları bir gönüllülük alanında, önceden hazırlanacak plan dâhilinde dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Dersin içeriği, önemi, değerlendirme kriterleri ve ders konuları hakkında bilgi verilmesi ve gönüllülük ve sosyal sorumluluk kavramlarının açıklanması.,1-Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) 2-Toplumda risk grupları ve gönüllülük,1-Gönüllü çalışmalarda ahlaki (etik), geleneksel değerler ve ilkeler 2-Kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllü çalışmalara katılım 3-Dünyada ve Türkiye ’de uygulanan başarılı gönüllülük çalışmaları örneklerinin incelenmesi,1-Gönüllü çalışmalarla ilgili proje geliştirmesi amacıyla genel proje yönetimi hakkında bilgi verilmesi 2-Proje ekibi oluşturulması ve konu önerisin alınması,1-Öğrenci 5. Haftadan itibaren temel gönüllülük alanlarından yalnız birini (afet ve acil durum, çevre, eğitim, kültür ve turizm, spor, sağlık ve sosyal hizmetler) seçip, tüm saha uygulamalarını o alanda yapabilir (proje). 2-Alternatif olarak: Her hafta listedeki farklı bir gönüllülük alanında uygulama yapabilir (faaliyet). 3-Öğrenci tek alanda mı yoksa farklı alanlarda mı uygulama yapacağına dair kişisel tercihini/kararını öğretim elemanına dersin 4. haftasının sonunda bildirir. 5. haftada gözlem/uygulamaya başlar.,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,1- Yapılan gönüllülük çalışmalarına ilişkin tecrübelerin sunumu 2-Öğrencilerin geliştirdikleri ve tasarladıkları gönüllülük proje uygulamalarının sunumu 3- Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders kapsamında öğrenciler; (1) Gönüllülük kavramı ve gönüllü yönetimi ve organizasyonu, (2) Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) (3) Gönüllükle ilgili proje geliştirme (4) Gönüllülük çalışmalarına saha katılımı (5) Gönüllülük çalışmalarında ahlaki (etik), geleneksel değerler, ilkeler (6) Kamu kurumları ve yerel yönetimlerde gönüllülük çalışmalarına katılım (7) Sivil toplum kuruluşlarında (STK) gönüllülük çalışmalarına katılım (8) Toplumda risk grupları ve gönüllülük (Ör: göçmenler) konuları hakkında tartışmaktadır. | 10, 2, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Dersin içeriği, önemi, değerlendirme kriterleri ve ders konuları hakkında bilgi verilmesi ve gönüllülük ve sosyal sorumluluk kavramlarının açıklanması. | Yok |
2 | 1-Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) 2-Toplumda risk grupları ve gönüllülük | Literatür taraması |
3 | 1-Gönüllü çalışmalarda ahlaki (etik), geleneksel değerler ve ilkeler 2-Kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllü çalışmalara katılım 3-Dünyada ve Türkiye ’de uygulanan başarılı gönüllülük çalışmaları örneklerinin incelenmesi | Literatür taraması |
4 | 1-Gönüllü çalışmalarla ilgili proje geliştirmesi amacıyla genel proje yönetimi hakkında bilgi verilmesi 2-Proje ekibi oluşturulması ve konu önerisin alınması | Literatür taraması |
5 | 1-Öğrenci 5. Haftadan itibaren temel gönüllülük alanlarından yalnız birini (afet ve acil durum, çevre, eğitim, kültür ve turizm, spor, sağlık ve sosyal hizmetler) seçip, tüm saha uygulamalarını o alanda yapabilir (proje). 2-Alternatif olarak: Her hafta listedeki farklı bir gönüllülük alanında uygulama yapabilir (faaliyet). 3-Öğrenci tek alanda mı yoksa farklı alanlarda mı uygulama yapacağına dair kişisel tercihini/kararını öğretim elemanına dersin 4. haftasının sonunda bildirir. 5. haftada gözlem/uygulamaya başlar. | Literatür taraması |
6 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
7 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
8 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
9 | Saha uygulamaları | Preparation for student projects |
10 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
11 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
12 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
13 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
14 | 1- Yapılan gönüllülük çalışmalarına ilişkin tecrübelerin sunumu 2-Öğrencilerin geliştirdikleri ve tasarladıkları gönüllülük proje uygulamalarının sunumu 3- Genel değerlendirme | Yok |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOSYAL SORUMLULUK VE GÖNÜLLÜLÜK KOORD. | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, gönüllülük kavramı çerçevesinde öğrencilerin eğitim yaşantıları boyunca edindikleri bilgi, beceri ve birikimleri kullanarak üniversite ile toplum arasındaki bağları güçlendirmek; insani, sosyal, ekonomik vb. problemlerle toplumda göç ve afetler, engelliler, dezavantajlı gruplar başta olmak üzere çeşitli konu ve sorunlar hakkında duyarlılık kazanmalarını sağlamak; katılacakları ve kendilerinin tasarlayacakları çeşitli gönüllülük faaliyetleriyle insani, sosyal, kültürel, ahlaki değerlerin ve becerilerin geliştirilmesini sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda toplumda engelli yaşamı, göç ve afet gibi toplumsal hassasiyetin yüksek olduğu konularda görünürlüğü ve farkındalığı artırmak; öğrencilerin kendilerinin kurgulayacakları bir gönüllülük alanında, önceden hazırlanacak plan dâhilinde dönem boyunca gönüllü çalışmalarda görev almalarını ve sonuçlarını paylaşmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1-Dersin içeriği, önemi, değerlendirme kriterleri ve ders konuları hakkında bilgi verilmesi ve gönüllülük ve sosyal sorumluluk kavramlarının açıklanması.,1-Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) 2-Toplumda risk grupları ve gönüllülük,1-Gönüllü çalışmalarda ahlaki (etik), geleneksel değerler ve ilkeler 2-Kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllü çalışmalara katılım 3-Dünyada ve Türkiye ’de uygulanan başarılı gönüllülük çalışmaları örneklerinin incelenmesi,1-Gönüllü çalışmalarla ilgili proje geliştirmesi amacıyla genel proje yönetimi hakkında bilgi verilmesi 2-Proje ekibi oluşturulması ve konu önerisin alınması,1-Öğrenci 5. Haftadan itibaren temel gönüllülük alanlarından yalnız birini (afet ve acil durum, çevre, eğitim, kültür ve turizm, spor, sağlık ve sosyal hizmetler) seçip, tüm saha uygulamalarını o alanda yapabilir (proje). 2-Alternatif olarak: Her hafta listedeki farklı bir gönüllülük alanında uygulama yapabilir (faaliyet). 3-Öğrenci tek alanda mı yoksa farklı alanlarda mı uygulama yapacağına dair kişisel tercihini/kararını öğretim elemanına dersin 4. haftasının sonunda bildirir. 5. haftada gözlem/uygulamaya başlar.,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,Saha uygulamaları,1- Yapılan gönüllülük çalışmalarına ilişkin tecrübelerin sunumu 2-Öğrencilerin geliştirdikleri ve tasarladıkları gönüllülük proje uygulamalarının sunumu 3- Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders kapsamında öğrenciler; (1) Gönüllülük kavramı ve gönüllü yönetimi ve organizasyonu, (2) Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) (3) Gönüllükle ilgili proje geliştirme (4) Gönüllülük çalışmalarına saha katılımı (5) Gönüllülük çalışmalarında ahlaki (etik), geleneksel değerler, ilkeler (6) Kamu kurumları ve yerel yönetimlerde gönüllülük çalışmalarına katılım (7) Sivil toplum kuruluşlarında (STK) gönüllülük çalışmalarına katılım (8) Toplumda risk grupları ve gönüllülük (Ör: göçmenler) konuları hakkında tartışmaktadır. | 10, 2, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1-Dersin içeriği, önemi, değerlendirme kriterleri ve ders konuları hakkında bilgi verilmesi ve gönüllülük ve sosyal sorumluluk kavramlarının açıklanması. | Yok |
2 | 1-Temel gönüllülük alanları (Afet ve Acil Durum, Çevre, Eğitim, Kültür ve Turizm, Spor, Sağlık ve Sosyal Hizmetler) 2-Toplumda risk grupları ve gönüllülük | Literatür taraması |
3 | 1-Gönüllü çalışmalarda ahlaki (etik), geleneksel değerler ve ilkeler 2-Kamu kurumları, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllü çalışmalara katılım 3-Dünyada ve Türkiye ’de uygulanan başarılı gönüllülük çalışmaları örneklerinin incelenmesi | Literatür taraması |
4 | 1-Gönüllü çalışmalarla ilgili proje geliştirmesi amacıyla genel proje yönetimi hakkında bilgi verilmesi 2-Proje ekibi oluşturulması ve konu önerisin alınması | Literatür taraması |
5 | 1-Öğrenci 5. Haftadan itibaren temel gönüllülük alanlarından yalnız birini (afet ve acil durum, çevre, eğitim, kültür ve turizm, spor, sağlık ve sosyal hizmetler) seçip, tüm saha uygulamalarını o alanda yapabilir (proje). 2-Alternatif olarak: Her hafta listedeki farklı bir gönüllülük alanında uygulama yapabilir (faaliyet). 3-Öğrenci tek alanda mı yoksa farklı alanlarda mı uygulama yapacağına dair kişisel tercihini/kararını öğretim elemanına dersin 4. haftasının sonunda bildirir. 5. haftada gözlem/uygulamaya başlar. | Literatür taraması |
6 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
7 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
8 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
9 | Saha uygulamaları | Preparation for student projects |
10 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
11 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
12 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
13 | Saha uygulamaları | Öğrenci projelerine hazırlık |
14 | 1- Yapılan gönüllülük çalışmalarına ilişkin tecrübelerin sunumu 2-Öğrencilerin geliştirdikleri ve tasarladıkları gönüllülük proje uygulamalarının sunumu 3- Genel değerlendirme | Yok |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |