Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK REFAHI VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocukluk dönemi gelişimsel, sosyal ve kültürel özelliklerini kavrayarak, çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri, çocuk hakları ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamalarının içerik ve uygulanışını öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi,Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri,Çocuklarla İletişim,Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler,Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları,Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu,Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden,Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
2.Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
3.Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
4.Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
5.Çeşitli çocuk gruplarına ilişkin kavrayış kazanabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
6.Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin beklentilerin konuşulması | |
2 | Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Çocuklarla İletişim | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Howard, V. F., Williams, B. ve Lepper, C. E. (2011). Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar: Eğitimciler, Aileler ve Hizmet Verenler İçin Bir Başlangıç. (Gönül Akçamete, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık 2.Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi. 3.Santrock, J. W. (2014). Yaşam Boyu Gelişim. (Galip Yüksel, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. 4.Foley,P.,J.Roche, S. Tucker. (2001). Children in Society. Contemporary Theory, Policy, Practice. Palgrave, London. 5.Colton,M., R. Sanders, M.Williams.(2001). An Introduction to Working with Children. A Guide for Social Workers. Palgrave, LOndon. 6.Geldrard,K., D. Geldrard. (2001). Working with Children in Groups. A Handbook for Counsellors, Educators and Community Workers. Palgrave, London. 7.Sosyal Hizmet ve Çocuk Hakları: BM Sözleşmesi Profesyonel Eğitim Kitabı. Çev: Veli Duyan. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi, Ankara, 2004. 8.Koşar, G.N. (1992). Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı, İstanbul. 9.Gander, M.,H. Gardiner (2004). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (5.baskı). İmge Kitabevi, Ankara. 10.Yörükoğlu, Atalay. Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1990. 11.Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi, Yetiştirilmesi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1997. 12.Yavuzer, Haluk (2015). Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi. 13.Ataman, A. (Ed.) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. 14.Bayhan, P., Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa Yayıncılık, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(142/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK REFAHI VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Çocukluk dönemi gelişimsel, sosyal ve kültürel özelliklerini kavrayarak, çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri, çocuk hakları ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamalarının içerik ve uygulanışını öğrenmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi,Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri,Çocuklarla İletişim,Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler,Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları,Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu,Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden,Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
2.Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
3.Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
4.Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
5.Çeşitli çocuk gruplarına ilişkin kavrayış kazanabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
6.Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir. | 10, 15, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse ilişkin beklentilerin konuşulması | |
2 | Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
3 | Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Çocuklarla İletişim | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
5 | Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
6 | Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
7 | Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
8 | Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
9 | Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
10 | Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
11 | Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
12 | Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
13 | Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi | Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynak |
Ders sorumlusu tarafından verilecektir. |
1.Howard, V. F., Williams, B. ve Lepper, C. E. (2011). Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar: Eğitimciler, Aileler ve Hizmet Verenler İçin Bir Başlangıç. (Gönül Akçamete, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık 2.Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi. 3.Santrock, J. W. (2014). Yaşam Boyu Gelişim. (Galip Yüksel, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. 4.Foley,P.,J.Roche, S. Tucker. (2001). Children in Society. Contemporary Theory, Policy, Practice. Palgrave, London. 5.Colton,M., R. Sanders, M.Williams.(2001). An Introduction to Working with Children. A Guide for Social Workers. Palgrave, LOndon. 6.Geldrard,K., D. Geldrard. (2001). Working with Children in Groups. A Handbook for Counsellors, Educators and Community Workers. Palgrave, London. 7.Sosyal Hizmet ve Çocuk Hakları: BM Sözleşmesi Profesyonel Eğitim Kitabı. Çev: Veli Duyan. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi, Ankara, 2004. 8.Koşar, G.N. (1992). Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı, İstanbul. 9.Gander, M.,H. Gardiner (2004). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (5.baskı). İmge Kitabevi, Ankara. 10.Yörükoğlu, Atalay. Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1990. 11.Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi, Yetiştirilmesi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1997. 12.Yavuzer, Haluk (2015). Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi. 13.Ataman, A. (Ed.) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. 14.Bayhan, P., Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa Yayıncılık, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |