Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KRİZ VE KRİZE MÜDAHALE-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmette kriz alanını tanımayı, kriz vakalarını, diğer vaka türlerinden ayırt etmeyi, acil ve doğru kriz müdahalesi yapmayı öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Krize Bilişsel Davranışsal Yaklaşım,Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmette Kriz Alanı, Kavramlar, Tanımlar,Kriz ve Krize Müdahalenin Tarihsel Gelişimi,Kriz Türleri , Kriz Aşamaları ve Özellikleri,Kriz Müdahale Kuramları,Sosyal Hizmet ve Kriz,Sosyal Hizmet Uygulamalarında Kriz Değerlendirmesi ,Triyaj Değerlendirme ve Vakalar Üzerinden Uygulama,Vakalar Üzerinden Kriz Müdahalesi,Çocuk ve Ergenlerde Vaka Formülasyonu ve Kriz ,Alkol ve Madde Bağımlılığında Kriz Değerlendirme ve Müdahalesi,Okullarda Kriz Değerlendirmesi ve Müdahalesi,Afetlerde Kriz Değerlendirme ve Müdahalesi,Hastanelerde Kriz Değerlendirme ve Müdahalesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Krize ait temel bilgileri kavrayabilecektir 13, 4A, D
1.1.Krizin tanımını ve kavramlarını açıklar.16, 19, 6, 9A, E
1.2.Kriz türlerini açıklar.13, 16, 4, 6, 9A, E
2.Kriz ve krize müdahale tarihini ve kuramlarını açıklayabilecektir.19, 4, 6, 9A, D
2.1.Kriz müdahalesinin tarihsel gelişimini açıklar.19, 9A, E
2.2.Kriz müdahalesinin kuramlarını ve özelliklerini tartışır.13, 19, 4, 9A, E
4.1.Krizle sosyal hizmette kriz kuramlarını bilir.10, 13, 16, 4, 9A, E
4.2.Kriz vakalarında kuramları uygular.10, 13, 16, 4, 9A, E
3. Kriz değerlendirmesi yapabilecektir16, 19, 4, 9A, E
3.1. Triyaj değerlendirmeyi açıklar.16, 19, 4, 6, 9A, E
3.2. Sosyal hizmette kriz vakaları üzerinden triyaj değerlendirme yapar.10, 16, 4, 9A, E
4. Krize müdahale kuramlarını uygulayabilecektir.10, 13, 4, 9A, E
4.3. Afetlerde, okullarda, alkol ve madde bağımlılığı merkezlerinde vakaya özel kriz müdahalesi yapar.10, 16, 4, 6, 9A, E
5. Çocuk ve ergenlerde kriz değerlendirmesi ve müdahalesi yapabilecektir.13, 4, 9A, E
5.1. Çocuklarla ilgili vaka formülasyou yapar ve kriz müdahalesi gerçekleştirir.10, 13, 16, 4, 9A, E
5.2. Ergenlerle ilgili vaka formülasyonu yapar, kriz müdahalesi gerçekleştirir.13, 4, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Krize Bilişsel Davranışsal YaklaşımYok
1Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmette Kriz Alanı, Kavramlar, TanımlarYok
2Kriz ve Krize Müdahalenin Tarihsel GelişimiYok
3Kriz Türleri , Kriz Aşamaları ve ÖzellikleriYok
4Kriz Müdahale KuramlarıYok
5Sosyal Hizmet ve KrizYok
6Sosyal Hizmet Uygulamalarında Kriz Değerlendirmesi Yok
7Triyaj Değerlendirme ve Vakalar Üzerinden UygulamaYok
8Vakalar Üzerinden Kriz MüdahalesiYok
9Çocuk ve Ergenlerde Vaka Formülasyonu ve Kriz Yok
10Alkol ve Madde Bağımlılığında Kriz Değerlendirme ve MüdahalesiYok
11Okullarda Kriz Değerlendirmesi ve MüdahalesiYok
12Afetlerde Kriz Değerlendirme ve MüdahalesiYok
13Hastanelerde Kriz Değerlendirme ve MüdahalesiYok
Kaynak
-Özgür Erdur-Baker, Türkan Doğan: Kriz Danışmanlığı, Pegem Akademi Yay. -Thomas F Oltmanns Michele T Martin John M Neale Gerald C Davison, Vaka Çalışmaları, Nobel Yay. - Boyd Webb, N. Çocuklarla Sosyal Hizmet, Nika Yay. -Krize Müdahale Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KRİZ VE KRİZE MÜDAHALE-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal hizmette kriz alanını tanımayı, kriz vakalarını, diğer vaka türlerinden ayırt etmeyi, acil ve doğru kriz müdahalesi yapmayı öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Krize Bilişsel Davranışsal Yaklaşım,Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmette Kriz Alanı, Kavramlar, Tanımlar,Kriz ve Krize Müdahalenin Tarihsel Gelişimi,Kriz Türleri , Kriz Aşamaları ve Özellikleri,Kriz Müdahale Kuramları,Sosyal Hizmet ve Kriz,Sosyal Hizmet Uygulamalarında Kriz Değerlendirmesi ,Triyaj Değerlendirme ve Vakalar Üzerinden Uygulama,Vakalar Üzerinden Kriz Müdahalesi,Çocuk ve Ergenlerde Vaka Formülasyonu ve Kriz ,Alkol ve Madde Bağımlılığında Kriz Değerlendirme ve Müdahalesi,Okullarda Kriz Değerlendirmesi ve Müdahalesi,Afetlerde Kriz Değerlendirme ve Müdahalesi,Hastanelerde Kriz Değerlendirme ve Müdahalesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Krize ait temel bilgileri kavrayabilecektir 13, 4A, D
1.1.Krizin tanımını ve kavramlarını açıklar.16, 19, 6, 9A, E
1.2.Kriz türlerini açıklar.13, 16, 4, 6, 9A, E
2.Kriz ve krize müdahale tarihini ve kuramlarını açıklayabilecektir.19, 4, 6, 9A, D
2.1.Kriz müdahalesinin tarihsel gelişimini açıklar.19, 9A, E
2.2.Kriz müdahalesinin kuramlarını ve özelliklerini tartışır.13, 19, 4, 9A, E
4.1.Krizle sosyal hizmette kriz kuramlarını bilir.10, 13, 16, 4, 9A, E
4.2.Kriz vakalarında kuramları uygular.10, 13, 16, 4, 9A, E
3. Kriz değerlendirmesi yapabilecektir16, 19, 4, 9A, E
3.1. Triyaj değerlendirmeyi açıklar.16, 19, 4, 6, 9A, E
3.2. Sosyal hizmette kriz vakaları üzerinden triyaj değerlendirme yapar.10, 16, 4, 9A, E
4. Krize müdahale kuramlarını uygulayabilecektir.10, 13, 4, 9A, E
4.3. Afetlerde, okullarda, alkol ve madde bağımlılığı merkezlerinde vakaya özel kriz müdahalesi yapar.10, 16, 4, 6, 9A, E
5. Çocuk ve ergenlerde kriz değerlendirmesi ve müdahalesi yapabilecektir.13, 4, 9A, E
5.1. Çocuklarla ilgili vaka formülasyou yapar ve kriz müdahalesi gerçekleştirir.10, 13, 16, 4, 9A, E
5.2. Ergenlerle ilgili vaka formülasyonu yapar, kriz müdahalesi gerçekleştirir.13, 4, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
0Krize Bilişsel Davranışsal YaklaşımYok
1Kavramsal Giriş. Sosyal Hizmette Kriz Alanı, Kavramlar, TanımlarYok
2Kriz ve Krize Müdahalenin Tarihsel GelişimiYok
3Kriz Türleri , Kriz Aşamaları ve ÖzellikleriYok
4Kriz Müdahale KuramlarıYok
5Sosyal Hizmet ve KrizYok
6Sosyal Hizmet Uygulamalarında Kriz Değerlendirmesi Yok
7Triyaj Değerlendirme ve Vakalar Üzerinden UygulamaYok
8Vakalar Üzerinden Kriz MüdahalesiYok
9Çocuk ve Ergenlerde Vaka Formülasyonu ve Kriz Yok
10Alkol ve Madde Bağımlılığında Kriz Değerlendirme ve MüdahalesiYok
11Okullarda Kriz Değerlendirmesi ve MüdahalesiYok
12Afetlerde Kriz Değerlendirme ve MüdahalesiYok
13Hastanelerde Kriz Değerlendirme ve MüdahalesiYok
Kaynak
-Özgür Erdur-Baker, Türkan Doğan: Kriz Danışmanlığı, Pegem Akademi Yay. -Thomas F Oltmanns Michele T Martin John M Neale Gerald C Davison, Vaka Çalışmaları, Nobel Yay. - Boyd Webb, N. Çocuklarla Sosyal Hizmet, Nika Yay. -Krize Müdahale Ders Notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18