Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OKUL SOSYAL HİZMETİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Selda MEYDAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, Sosyal Hizmet disiplininin uygulama alanlarından biri olan okul sosyal hizmetini tanıtmak ve bu bilgi ve yöntemleri kullanarak okul-aile ve/veya öğrenci kaynaklı sorunlara etkili çözümler geliştirme bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması,Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?),Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği),Okul Kültürü ve İklimi,Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal Çerçevesi,Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi ,Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi-,Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme,Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri),Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm Yolları,Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleri,Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize Müdahale,Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamaları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Okul dönemindeki öğrencilerin sorunlarını tanımlar.10, 19, 23, 9A, C, H
Okul sosyal hizmetinin kavramsal çerçevesini ve kapsamını tanımlar.10, 19, 23, 9A, C, H
Okul sosyal çalışmacısının ekip içindeki rol ve görevlerini açıklar.10, 19, 9A, C, H
Okul sosyal hizmeti uygulamasında müdahale örneklerini ve çözüm yollarını tartışır.10, 12, 13, 19, 9A, C, H
Okulda sosyal hizmet uygulamasında kriz ve krize müdahale süreçlerini açıklar.10, 12, 13, 9A, C, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması
2Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?)Literatür okuması
3Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği)Literatür okuması
4Okul Kültürü ve İklimiLiteratür okuması
5Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal ÇerçevesiLiteratür okuması
6Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi Literatür taraması
7Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi-Literatür taraması
8Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme
9Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri)Literatür okuması
10Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm YollarıLiteratür okuması
11Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleriLiteratür okuması
12Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize MüdahaleLiteratür okuması
13Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamalarıLiteratür okuması
14Genel Tekrar, Dersin kapanışı.-
Kaynak
David R. D. (2002). School Social Work, New Jersey: John Wiley and Sons Inc. Yeşilkayalı, E. ve Meydan S. (2017). BİR ORTAOKUL ÖZELİNDE OKUL SOSYAL HİZMETİ İHTİYACININ BELİRLENMESİ. The Journal of Academic Social Sciences 5(53):206-221 DOI:10.16992/ASOS.12670. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği . Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı. 2014 Jarolmen, J. 2017. Okul Sosyal Hizmeti-Bir Uygulama KIavuzu. Nika Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OKUL SOSYAL HİZMETİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Selda MEYDAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, Sosyal Hizmet disiplininin uygulama alanlarından biri olan okul sosyal hizmetini tanıtmak ve bu bilgi ve yöntemleri kullanarak okul-aile ve/veya öğrenci kaynaklı sorunlara etkili çözümler geliştirme bilgi ve becerisi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması,Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?),Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği),Okul Kültürü ve İklimi,Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal Çerçevesi,Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi ,Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi-,Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme,Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri),Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm Yolları,Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleri,Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize Müdahale,Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamaları,Genel Tekrar, Dersin kapanışı.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Okul dönemindeki öğrencilerin sorunlarını tanımlar.10, 19, 23, 9A, C, H
Okul sosyal hizmetinin kavramsal çerçevesini ve kapsamını tanımlar.10, 19, 23, 9A, C, H
Okul sosyal çalışmacısının ekip içindeki rol ve görevlerini açıklar.10, 19, 9A, C, H
Okul sosyal hizmeti uygulamasında müdahale örneklerini ve çözüm yollarını tartışır.10, 12, 13, 19, 9A, C, H
Okulda sosyal hizmet uygulamasında kriz ve krize müdahale süreçlerini açıklar.10, 12, 13, 9A, C, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin içerik, işleyiş, amaç ve hedeflerinin açıklanması
2Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Okul, Okul sistemi, Okul nasıl olmalıdır?)Literatür okuması
3Derse ilişkin kavramsal çerçevenin açıklanması (Eğitim-Öğretim, Türkiye Örneği)Literatür okuması
4Okul Kültürü ve İklimiLiteratür okuması
5Okul Sosyal Hizmetinin Kavramsal ÇerçevesiLiteratür okuması
6Okul Sosyal Hizmetinin Dünyadaki Tarihsel ve Mesleki Gelişimi Literatür taraması
7Türkiye’de Okul Sosyal Hizmeti Uygulaması Örnekleri -Tarihsel Gelişimi-Literatür taraması
8Ders kapsamında yapılacak sunum etkinliği hakkında bilgilendirme
9Çocukların yaşadığı sorunlar ve Okul Sosyal Hizmeti (Davranışsal sorunlar, Okul ortamından kaynaklanan sorunlar, Sosyal sorunlar ve diğerleri)Literatür okuması
10Okul Sosyal Hizmeti Uygulamasında Müdahale Örnekleri ve Çözüm YollarıLiteratür okuması
11Okul sosyal hizmetinin kapsamı, Okul ortamlarında ekip çalışması, Okul sosyal çalışmacısı rol ve görevleriLiteratür okuması
12Okul sosyal hizmetinde Kriz ve Krize MüdahaleLiteratür okuması
13Özel gereksinime sahip çocuklar ve okul sosyal hizmeti uygulamalarıLiteratür okuması
14Genel Tekrar, Dersin kapanışı.-
Kaynak
David R. D. (2002). School Social Work, New Jersey: John Wiley and Sons Inc. Yeşilkayalı, E. ve Meydan S. (2017). BİR ORTAOKUL ÖZELİNDE OKUL SOSYAL HİZMETİ İHTİYACININ BELİRLENMESİ. The Journal of Academic Social Sciences 5(53):206-221 DOI:10.16992/ASOS.12670. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği . Okul Sosyal Hizmeti Özel Sayısı. 2014 Jarolmen, J. 2017. Okul Sosyal Hizmeti-Bir Uygulama KIavuzu. Nika Yayınevi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18