Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin 1. Sosyal hizmet yönetimi ile ilgili konulara hakkıyla vakıf olabilmesi 2. Sosyal hizmet alanlarında ilk kademe yöneticilik görevini başarıyla gerçekleştirmede yetkinlik kazanabilmesi 3. Sosyal hizmet değerleri ve etik standartlarının rehberliğinde liderlik görevini yerine getirme gücüne sahip olabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Hizmet Yönetimi Dersinin Kapsam ve İçeriği; Dersin Sosyal Hizmet Müfredatı İçinde Yer Almasının Nedenleri; Örgüt ve Yönetim Konularının Sosyal Hizmet Yönünden Önemi.,Örgüt Tanımları ve Analiz; Örgüt Türleri; İnsani Hizmet Örgütleri,Sosyal Hizmet Örgütleri; Sosyal Hizmet Örgütlerinin Sınıflandırılması,Yönetim Tanımları ve Analizi; Yönetim İlkeleri ve Boyutları,Yönetim Süreçleri / İşlevleri: Karar Verme; Planlama; Örgütleme,Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; Değerlendirme,Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; Değerlendirme,Yönetsel İşler: Bütçe – Finansman; İnsan Kaynakları Yönetimi; Raporlama ve Arşiv işleri ,Yönetici: Yöneticilikte Profesyonellik; Yönetici Tipleri ve Davranışları; Liderlik,Yönetici Olarak Sosyal Hizmet Uzmanı,Yönetimde İnsan İlişkileri,Sosyal Hizmet Örgütlerinde Yönetim ,Örgüt ve Yönetim Kuramları: Klasik Kuramlar; Neo-Klasik Kuramlar;Modern / Çağdaş Kuramlar; Post Modern Kuramlar,Örgüt ve Yönetim Kuramlarının Sosyal Hizmet Yönetimi Yönünden Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, öğrencilere sosyal hizmet örgütlerinin işleyişi konusunda bilgi sağlamak ve etkili bir sosyal hizmet yönetimi için gerekli ne olduğu hakkında bilgi vermek üzere tasarlanmıştır. Öğrencilerin sosyal hizmet alanındaki yönetim konularını hakkıyla kavramaları beklenmektedir. Dersin içeriğinde örgüt ve yönetim kavramı ve kuramları, sosyal hizmet örgütlerinin temel özellikleri ve türleri, yönetim ilkeleri ve boyutları, örgütsel çatışma ve örgütsel değişme, çağdaş yönetim anlayışının sosyal hizmete uyarlanması, yönetici olarak sosyal hizmet uzmanı gibi konular yer almaktadır.10, 12, 13, 16, 19, 20, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Hizmet Yönetimi Dersinin Kapsam ve İçeriği; Dersin Sosyal Hizmet Müfredatı İçinde Yer Almasının Nedenleri; Örgüt ve Yönetim Konularının Sosyal Hizmet Yönünden Önemi.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
2Örgüt Tanımları ve Analiz; Örgüt Türleri; İnsani Hizmet ÖrgütleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
3Sosyal Hizmet Örgütleri; Sosyal Hizmet Örgütlerinin SınıflandırılmasıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
4Yönetim Tanımları ve Analizi; Yönetim İlkeleri ve BoyutlarıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
5Yönetim Süreçleri / İşlevleri: Karar Verme; Planlama; ÖrgütlemeÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
6Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; DeğerlendirmeÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
7Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; DeğerlendirmeÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
8Yönetsel İşler: Bütçe – Finansman; İnsan Kaynakları Yönetimi; Raporlama ve Arşiv işleri Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
9Yönetici: Yöneticilikte Profesyonellik; Yönetici Tipleri ve Davranışları; LiderlikÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
10Yönetici Olarak Sosyal Hizmet UzmanıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
11Yönetimde İnsan İlişkileriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
12Sosyal Hizmet Örgütlerinde Yönetim Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
13Örgüt ve Yönetim Kuramları: Klasik Kuramlar; Neo-Klasik Kuramlar;Modern / Çağdaş Kuramlar; Post Modern KuramlarÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
14Örgüt ve Yönetim Kuramlarının Sosyal Hizmet Yönetimi Yönünden DeğerlendirilmesiÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
Kaynak
1. Banner, David K., Designing Effective Organizations, Thousand Oaks, Sage Publications, 1995 2. Bilson, Andy, Sue Ross, Social Work Management and Practice, Pasific Grove, USA, Wadsworth Group, Books/Cole, 2002 3. Daft, Richard L., Organization Theory and Design, Cincinnati, Ohio, South-Western College Publishing, 1998 4. Eren, Erol, Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar), İstanbul, Beta Basım A.Ş., 2003 5. Hasenfeld, Yeheskel, Richard A. English, Human Service Organizations, Ann Arbor, The University of Michigan Press, 1974 6. Keys, Paul R., Leon H. Ginsberg (eds.), New Management in Human Services, Silver Spring, NASW, 1988 7. Koçel, Tamer, İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd.Şti., 2005 8. Netting, F.Ellen, Peter M.Kettner, Steven L.McMurty, Social Work Macro Practice, New York, Longman, 1998 9. Öztürk, Mehmet, İşletme ve Yönetim, İstanbul, Papatya Yayıncılık, 2003 10. Schutz, Harry A. (ed.) Social Work Administration, New York, Council on Social Work Education, 1970 11. Skidmore, Rex A., Social Work Administration, Boston, Allyn and Bacon, 1995 12. Statham, Daphne, Managing Front Line Practice in Social Work, Jessika Kingsley Publishers, 2004 13. Weinbach, Robert W., The Social Worker as Manager, Boston, Pearson Education, Inc., 2003

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET YÖNETİMİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin 1. Sosyal hizmet yönetimi ile ilgili konulara hakkıyla vakıf olabilmesi 2. Sosyal hizmet alanlarında ilk kademe yöneticilik görevini başarıyla gerçekleştirmede yetkinlik kazanabilmesi 3. Sosyal hizmet değerleri ve etik standartlarının rehberliğinde liderlik görevini yerine getirme gücüne sahip olabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Hizmet Yönetimi Dersinin Kapsam ve İçeriği; Dersin Sosyal Hizmet Müfredatı İçinde Yer Almasının Nedenleri; Örgüt ve Yönetim Konularının Sosyal Hizmet Yönünden Önemi.,Örgüt Tanımları ve Analiz; Örgüt Türleri; İnsani Hizmet Örgütleri,Sosyal Hizmet Örgütleri; Sosyal Hizmet Örgütlerinin Sınıflandırılması,Yönetim Tanımları ve Analizi; Yönetim İlkeleri ve Boyutları,Yönetim Süreçleri / İşlevleri: Karar Verme; Planlama; Örgütleme,Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; Değerlendirme,Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; Değerlendirme,Yönetsel İşler: Bütçe – Finansman; İnsan Kaynakları Yönetimi; Raporlama ve Arşiv işleri ,Yönetici: Yöneticilikte Profesyonellik; Yönetici Tipleri ve Davranışları; Liderlik,Yönetici Olarak Sosyal Hizmet Uzmanı,Yönetimde İnsan İlişkileri,Sosyal Hizmet Örgütlerinde Yönetim ,Örgüt ve Yönetim Kuramları: Klasik Kuramlar; Neo-Klasik Kuramlar;Modern / Çağdaş Kuramlar; Post Modern Kuramlar,Örgüt ve Yönetim Kuramlarının Sosyal Hizmet Yönetimi Yönünden Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, öğrencilere sosyal hizmet örgütlerinin işleyişi konusunda bilgi sağlamak ve etkili bir sosyal hizmet yönetimi için gerekli ne olduğu hakkında bilgi vermek üzere tasarlanmıştır. Öğrencilerin sosyal hizmet alanındaki yönetim konularını hakkıyla kavramaları beklenmektedir. Dersin içeriğinde örgüt ve yönetim kavramı ve kuramları, sosyal hizmet örgütlerinin temel özellikleri ve türleri, yönetim ilkeleri ve boyutları, örgütsel çatışma ve örgütsel değişme, çağdaş yönetim anlayışının sosyal hizmete uyarlanması, yönetici olarak sosyal hizmet uzmanı gibi konular yer almaktadır.10, 12, 13, 16, 19, 20, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Hizmet Yönetimi Dersinin Kapsam ve İçeriği; Dersin Sosyal Hizmet Müfredatı İçinde Yer Almasının Nedenleri; Örgüt ve Yönetim Konularının Sosyal Hizmet Yönünden Önemi.Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
2Örgüt Tanımları ve Analiz; Örgüt Türleri; İnsani Hizmet ÖrgütleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
3Sosyal Hizmet Örgütleri; Sosyal Hizmet Örgütlerinin SınıflandırılmasıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
4Yönetim Tanımları ve Analizi; Yönetim İlkeleri ve BoyutlarıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
5Yönetim Süreçleri / İşlevleri: Karar Verme; Planlama; ÖrgütlemeÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
6Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; DeğerlendirmeÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
7Yönetim Süreçleri / İşlevleri: İletişim; Etkileme; Eşgüdümleme; DeğerlendirmeÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
8Yönetsel İşler: Bütçe – Finansman; İnsan Kaynakları Yönetimi; Raporlama ve Arşiv işleri Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
9Yönetici: Yöneticilikte Profesyonellik; Yönetici Tipleri ve Davranışları; LiderlikÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
10Yönetici Olarak Sosyal Hizmet UzmanıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
11Yönetimde İnsan İlişkileriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
12Sosyal Hizmet Örgütlerinde Yönetim Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
13Örgüt ve Yönetim Kuramları: Klasik Kuramlar; Neo-Klasik Kuramlar;Modern / Çağdaş Kuramlar; Post Modern KuramlarÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
14Örgüt ve Yönetim Kuramlarının Sosyal Hizmet Yönetimi Yönünden DeğerlendirilmesiÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması.
Kaynak
1. Banner, David K., Designing Effective Organizations, Thousand Oaks, Sage Publications, 1995 2. Bilson, Andy, Sue Ross, Social Work Management and Practice, Pasific Grove, USA, Wadsworth Group, Books/Cole, 2002 3. Daft, Richard L., Organization Theory and Design, Cincinnati, Ohio, South-Western College Publishing, 1998 4. Eren, Erol, Yönetim ve Organizasyon (Çağdaş ve Küresel Yaklaşımlar), İstanbul, Beta Basım A.Ş., 2003 5. Hasenfeld, Yeheskel, Richard A. English, Human Service Organizations, Ann Arbor, The University of Michigan Press, 1974 6. Keys, Paul R., Leon H. Ginsberg (eds.), New Management in Human Services, Silver Spring, NASW, 1988 7. Koçel, Tamer, İşletme Yöneticiliği, İstanbul, Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd.Şti., 2005 8. Netting, F.Ellen, Peter M.Kettner, Steven L.McMurty, Social Work Macro Practice, New York, Longman, 1998 9. Öztürk, Mehmet, İşletme ve Yönetim, İstanbul, Papatya Yayıncılık, 2003 10. Schutz, Harry A. (ed.) Social Work Administration, New York, Council on Social Work Education, 1970 11. Skidmore, Rex A., Social Work Administration, Boston, Allyn and Bacon, 1995 12. Statham, Daphne, Managing Front Line Practice in Social Work, Jessika Kingsley Publishers, 2004 13. Weinbach, Robert W., The Social Worker as Manager, Boston, Pearson Education, Inc., 2003

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18