Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVDE BAKIM VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerde bakım, başta sosyal güvenlik olmak üzere insanî ihtiyaçların bütün alanlarını kapsayacak bir şekilde düşünülmüş bir hizmet anlayışıdır. Bu alanların başında bedensel işlev düzeylerinin yetersiz olan bakıma muhtaç kişilerin bakıma muhtaçlık bağlamında kişisel sağlık durumları geldiği gibi bununla bağlantılı olan diğer sosyal ve çevresel alanlar (ulaşım, erişim, sosyal faaliyetler, psiko-sosyal ve kültürel ihtiyaçlar vb.) da gelmektedir. Amaç, bakıma muhtaç kişilerin bu ihtiyaçlarını belirlemek ve özel bakım güvence sistemleri geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme,Sosyal Hizmetlerin Kavramsal Çerçevesi ,Sosyal Hizmetler Açısından Bakım Uygulamaları ve Alanları ,Tarihî Süreç İçinde Bakım Hizmetlerinin Bir Bilim Hâline Dönüşmesi ,Avrupa´da ve Türkiyede Sosyal Bakım Eğitimi ,Sosyal Bakım Hizmetlerinde Kalite (Bakım Kalitesi) ,Sosyal Bakım Hizmetlerinde Bakım Plânları ,Sosyal Bakım Güvence Sistemleri ,Almanyada Bakım Güvence Sistemi ve Temel İlkeleri ,Norveçte Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği ,Hollanda´da Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği ,Türkiyede Bakım Güvece Sistemi ve Engelliler Kanunu ,Türkiyede Sosyal Bakım Sigortasının Gerekliliği ,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evde bakım ve ilgili kavramları açıklar. | 9 | A, E |
Evde bakım türlerini bilir. | 9 | A, E |
Evde sağlık hizmetlerinin adımlarını ve gerekliliklerini bilir. | 9 | A, E |
Evde bakım hizmetlerinde sosyal hizmetin rol ve görevlerini açıklar. | 10, 4, 9 | A, E |
Evde sunulan psiko-sosyal hizmetleri sunabilir. | 10, 9 | A, E |
Evde bakım hizmeti mevzuatı bilir. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme | |
2 | Sosyal Hizmetlerin Kavramsal Çerçevesi | Literatür taraması |
3 | Sosyal Hizmetler Açısından Bakım Uygulamaları ve Alanları | Literatür taranması |
4 | Tarihî Süreç İçinde Bakım Hizmetlerinin Bir Bilim Hâline Dönüşmesi | Literatür taraması |
5 | Avrupa´da ve Türkiyede Sosyal Bakım Eğitimi | Literatür taraması |
6 | Sosyal Bakım Hizmetlerinde Kalite (Bakım Kalitesi) | Literatür taraması |
7 | Sosyal Bakım Hizmetlerinde Bakım Plânları | Literatür taraması |
8 | Sosyal Bakım Güvence Sistemleri | Literatür taraması |
9 | Almanyada Bakım Güvence Sistemi ve Temel İlkeleri | Literatür taraması |
10 | Norveçte Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği | Literatür taraması |
11 | Hollanda´da Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği | Literatür taraması |
12 | Türkiyede Bakım Güvece Sistemi ve Engelliler Kanunu | Literatür taraması |
13 | Türkiyede Sosyal Bakım Sigortasının Gerekliliği | Literatür taraması |
14 | Genel tekrar |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVDE BAKIM VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerde bakım, başta sosyal güvenlik olmak üzere insanî ihtiyaçların bütün alanlarını kapsayacak bir şekilde düşünülmüş bir hizmet anlayışıdır. Bu alanların başında bedensel işlev düzeylerinin yetersiz olan bakıma muhtaç kişilerin bakıma muhtaçlık bağlamında kişisel sağlık durumları geldiği gibi bununla bağlantılı olan diğer sosyal ve çevresel alanlar (ulaşım, erişim, sosyal faaliyetler, psiko-sosyal ve kültürel ihtiyaçlar vb.) da gelmektedir. Amaç, bakıma muhtaç kişilerin bu ihtiyaçlarını belirlemek ve özel bakım güvence sistemleri geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme,Sosyal Hizmetlerin Kavramsal Çerçevesi ,Sosyal Hizmetler Açısından Bakım Uygulamaları ve Alanları ,Tarihî Süreç İçinde Bakım Hizmetlerinin Bir Bilim Hâline Dönüşmesi ,Avrupa´da ve Türkiyede Sosyal Bakım Eğitimi ,Sosyal Bakım Hizmetlerinde Kalite (Bakım Kalitesi) ,Sosyal Bakım Hizmetlerinde Bakım Plânları ,Sosyal Bakım Güvence Sistemleri ,Almanyada Bakım Güvence Sistemi ve Temel İlkeleri ,Norveçte Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği ,Hollanda´da Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği ,Türkiyede Bakım Güvece Sistemi ve Engelliler Kanunu ,Türkiyede Sosyal Bakım Sigortasının Gerekliliği ,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Evde bakım ve ilgili kavramları açıklar. | 9 | A, E |
Evde bakım türlerini bilir. | 9 | A, E |
Evde sağlık hizmetlerinin adımlarını ve gerekliliklerini bilir. | 9 | A, E |
Evde bakım hizmetlerinde sosyal hizmetin rol ve görevlerini açıklar. | 10, 4, 9 | A, E |
Evde sunulan psiko-sosyal hizmetleri sunabilir. | 10, 9 | A, E |
Evde bakım hizmeti mevzuatı bilir. | 10, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriği hakkında bilgi verme | |
2 | Sosyal Hizmetlerin Kavramsal Çerçevesi | Literatür taraması |
3 | Sosyal Hizmetler Açısından Bakım Uygulamaları ve Alanları | Literatür taranması |
4 | Tarihî Süreç İçinde Bakım Hizmetlerinin Bir Bilim Hâline Dönüşmesi | Literatür taraması |
5 | Avrupa´da ve Türkiyede Sosyal Bakım Eğitimi | Literatür taraması |
6 | Sosyal Bakım Hizmetlerinde Kalite (Bakım Kalitesi) | Literatür taraması |
7 | Sosyal Bakım Hizmetlerinde Bakım Plânları | Literatür taraması |
8 | Sosyal Bakım Güvence Sistemleri | Literatür taraması |
9 | Almanyada Bakım Güvence Sistemi ve Temel İlkeleri | Literatür taraması |
10 | Norveçte Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği | Literatür taraması |
11 | Hollanda´da Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği | Literatür taraması |
12 | Türkiyede Bakım Güvece Sistemi ve Engelliler Kanunu | Literatür taraması |
13 | Türkiyede Sosyal Bakım Sigortasının Gerekliliği | Literatür taraması |
14 | Genel tekrar |
Kaynak |
Öğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | X | |||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | X | |||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | X | |||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | X | |||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | X | |||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |