Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL DIŞLANMA, AYRIMCILIK VE ÇATIŞMA-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sosyal dışlanmanın tarihsel olarak nasıl ortaya çıktığını ve gündelik hayatta nasıl formlara büründüğünü, ayrımcılığı ve ayrımcılığın gündelik hayatta hangi şekillerde karşımıza çıktığını farklı toplumsal gruplar ve örnek olaylar üzerinden anlaşılır kılmayı amaçlamaktadır. Sosyal dışlanma ve ayrımcılığın sonucu olarak ortaya çıkan çatışmaları irdelemek de dersin temel amaçları arasındadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma Kavramı,Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve Nedenleri,Sosyal Dışlanma Biçimleri,Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçerme,Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Türleri,Örnek Olaylar Üzerinde Grup Çalışması,Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık Yasağı,Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma,Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal Dışlanma,Çatışma Kavramı ve Çatışma Alanları,Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma,Çatışmanın Yönetimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal dışlanma biçimlerini tanıyacak ve nedenlerini değerlendirebilecektir. 10, 16, 19, 9A
1.1. Sosyal dışlanmayı tanımlar.10, 16, 19, 9A
1.2. Sosyal dışlanmanın farklı ülkelerde değişen anlamlarını özetler.10, 16, 19, 9A
2. Sosyal dışlanmaya yönelik ulusal politikaları karşılaştırabilecektir.10, 16, 19, 9A
2.1. Dışlanmayı önlemeye yönelik politikaları açıklar.10, 16, 19, 9A
2.2. Toplumla yeniden bütünleşmeyi sağlamaya yönelik politikaları ve temel hakların gelişimine yönelik politikaları özetler.10, 16, 19, 9A
3. Ayrımcı davranışlara neden olan önyargı ve kalıpyargılara ilişkin bir farkındalık kazanacak ve ayrımcı uygulamaları tespit edebilecektir10, 16, 19, 9A
3.1. Ayrımcılık türlerini örnekler.10, 13, 16, 19, 9A
3.2. Ayrımcılığı meşrulaştıran düşünce biçimlerini sınıflandırır.10, 16, 19, 9A
4. Örnek olaylar sayesinde toplumdaki dezavantajlı grupların yaşadıkları farklı dışlanma biçimlerini ve ayrımcılık türlerini tartışabilecektir.10, 13, 16, 19, 5, 9A
4.1. Göçmenler özelinde sosyal dışlanma ve ayrımcılığı irdeler.10, 16, 19, 9A
4.2. Yoksulların sosyal olarak nasıl dışlandığını açıklar.10, 16, 19, 9A
5. Toplumsal gruplar ve bireyler arasında çatışmaya neden olabilecek toplumsal faktörleri irdeleyebilecektir.10, 16, 19, 9A
5.1. Çatışma kuramlarını tartışır.10, 16, 19, 9A
5.2. Kimlik temelli çatışmaları yorumlar.10, 16, 19, 9A
5.3. Çatışma çözüm yöntemlerini açıklar.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma KavramıLiteratür taraması
2Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve NedenleriLiteratür taraması
3Sosyal Dışlanma BiçimleriLiteratür taraması
4Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçermeLiteratür taraması
5Önyargı, Kalıpyargı ve AyrımcılıkLiteratür taraması
6Ayrımcılık TürleriLiteratür taraması
7Örnek Olaylar Üzerinde Grup ÇalışmasıLiteratür taraması
8Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık YasağıLiteratür taraması
9Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve AyrımcılıkLiteratür taraması
10Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal DışlanmaLiteratür taraması
11Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal DışlanmaLiteratür taraması
12Çatışma Kavramı ve Çatışma AlanlarıLiteratür taraması
13Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası ÇatışmaLiteratür taraması
14Çatışmanın Yönetimi ve Genel DeğerlendirmeLiteratür taraması
Kaynak
Biçerli, M. K. (2016) Sosyal Dışlanma ile Mücadelede Hayat Boyu Öğrenme, İstanbul: Beta Yayınları. Çayır, K. Ve Ceyhan, M. A. (2012) Ayrımcılık. Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Folger, J. P., Poole, M. S. ve Stutman, R. K. (2013) Çatışma Yönetimi: İnsan İlişkilerinde, Gruplarda ve Örgütlerde Çatışmayı Yönetme Stratejileri, (Çev. Ed. Füsun Akkoyun), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. Park, R. E. (2017) Rekabet ve Çatışma. Sosyoloji Bilimine Giriş- III. (Çev. Gökçe İnan Yağlı), İstanbul: Pinhan Sosyoloji. Sapancalı, F. (2003) Sosyal Dışlanma, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL DIŞLANMA, AYRIMCILIK VE ÇATIŞMA-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sosyal dışlanmanın tarihsel olarak nasıl ortaya çıktığını ve gündelik hayatta nasıl formlara büründüğünü, ayrımcılığı ve ayrımcılığın gündelik hayatta hangi şekillerde karşımıza çıktığını farklı toplumsal gruplar ve örnek olaylar üzerinden anlaşılır kılmayı amaçlamaktadır. Sosyal dışlanma ve ayrımcılığın sonucu olarak ortaya çıkan çatışmaları irdelemek de dersin temel amaçları arasındadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma Kavramı,Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve Nedenleri,Sosyal Dışlanma Biçimleri,Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçerme,Önyargı, Kalıpyargı ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Türleri,Örnek Olaylar Üzerinde Grup Çalışması,Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık Yasağı,Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve Ayrımcılık,Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal Dışlanma,Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal Dışlanma,Çatışma Kavramı ve Çatışma Alanları,Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası Çatışma,Çatışmanın Yönetimi ve Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal dışlanma biçimlerini tanıyacak ve nedenlerini değerlendirebilecektir. 10, 16, 19, 9A
1.1. Sosyal dışlanmayı tanımlar.10, 16, 19, 9A
1.2. Sosyal dışlanmanın farklı ülkelerde değişen anlamlarını özetler.10, 16, 19, 9A
2. Sosyal dışlanmaya yönelik ulusal politikaları karşılaştırabilecektir.10, 16, 19, 9A
2.1. Dışlanmayı önlemeye yönelik politikaları açıklar.10, 16, 19, 9A
2.2. Toplumla yeniden bütünleşmeyi sağlamaya yönelik politikaları ve temel hakların gelişimine yönelik politikaları özetler.10, 16, 19, 9A
3. Ayrımcı davranışlara neden olan önyargı ve kalıpyargılara ilişkin bir farkındalık kazanacak ve ayrımcı uygulamaları tespit edebilecektir10, 16, 19, 9A
3.1. Ayrımcılık türlerini örnekler.10, 13, 16, 19, 9A
3.2. Ayrımcılığı meşrulaştıran düşünce biçimlerini sınıflandırır.10, 16, 19, 9A
4. Örnek olaylar sayesinde toplumdaki dezavantajlı grupların yaşadıkları farklı dışlanma biçimlerini ve ayrımcılık türlerini tartışabilecektir.10, 13, 16, 19, 5, 9A
4.1. Göçmenler özelinde sosyal dışlanma ve ayrımcılığı irdeler.10, 16, 19, 9A
4.2. Yoksulların sosyal olarak nasıl dışlandığını açıklar.10, 16, 19, 9A
5. Toplumsal gruplar ve bireyler arasında çatışmaya neden olabilecek toplumsal faktörleri irdeleyebilecektir.10, 16, 19, 9A
5.1. Çatışma kuramlarını tartışır.10, 16, 19, 9A
5.2. Kimlik temelli çatışmaları yorumlar.10, 16, 19, 9A
5.3. Çatışma çözüm yöntemlerini açıklar.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Dışlanmanın Doğuşu ve Gelişimi, Sosyal Dışlanma KavramıLiteratür taraması
2Sosyal Dışlanmanın Gerekçeleri ve NedenleriLiteratür taraması
3Sosyal Dışlanma BiçimleriLiteratür taraması
4Sosyal Dışlanmayla Mücadele Yolu Olarak Sosyal İçermeLiteratür taraması
5Önyargı, Kalıpyargı ve AyrımcılıkLiteratür taraması
6Ayrımcılık TürleriLiteratür taraması
7Örnek Olaylar Üzerinde Grup ÇalışmasıLiteratür taraması
8Hukuki Açıdan Ayrımcılık: Ayrımcılık YasağıLiteratür taraması
9Ayrımcılığın Meşrulaştırılması, Sosyal Kimlik ve AyrımcılıkLiteratür taraması
10Ayrımcılık Bağlamında Yoksulluk ve Sosyal DışlanmaLiteratür taraması
11Göçmenler Özelinde Ayrımcılık ve Sosyal DışlanmaLiteratür taraması
12Çatışma Kavramı ve Çatışma AlanlarıLiteratür taraması
13Sosyal Kimlik ve Gruplar Arası ÇatışmaLiteratür taraması
14Çatışmanın Yönetimi ve Genel DeğerlendirmeLiteratür taraması
Kaynak
Biçerli, M. K. (2016) Sosyal Dışlanma ile Mücadelede Hayat Boyu Öğrenme, İstanbul: Beta Yayınları. Çayır, K. Ve Ceyhan, M. A. (2012) Ayrımcılık. Çok Boyutlu Yaklaşımlar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Folger, J. P., Poole, M. S. ve Stutman, R. K. (2013) Çatışma Yönetimi: İnsan İlişkilerinde, Gruplarda ve Örgütlerde Çatışmayı Yönetme Stratejileri, (Çev. Ed. Füsun Akkoyun), İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. Park, R. E. (2017) Rekabet ve Çatışma. Sosyoloji Bilimine Giriş- III. (Çev. Gökçe İnan Yağlı), İstanbul: Pinhan Sosyoloji. Sapancalı, F. (2003) Sosyal Dışlanma, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
X
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18