Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, nicel/nitel araştırmalar ve bilimsel araştırmalarda raporlaştırma alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın Açıklanması,Bilimsel Yönteme Giriş,Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve Hipotezler,Literatür Taraması ve Kaynak Türleri,Araştırma Modelleri I - Nicel Araştırma,Araştırma Modelleri II - Nitel Araştırma,Bilimsel Araştırmalarda Evren ve Örneklem,Araştırma Verilerinin Toplanması,Veri Çözümleme Teknikleri,Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım Örnekleri,Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım Örnekleri,Bilimsel Araştırmalarda Kaynak Gösterme,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Raporlama Süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler: | 18, 19, 9 | |
1. Bilimsel araştırmanın temel ilkelerini ifade edebilecektir. | 19, 9 | A |
1.1. Bilimsel problem tanımlanması yapar. | 19, 9 | A |
1.2. Nitel ve nicel araştırmaları karşılaştırabilir. | 19, 9 | A |
2. Alanlarında güncel araştırmaları takip edebilecektir. | 14, 19, 9 | A |
3. Bilimsel araştırma kritelerine uygun olarak, uygulamaya hazır bir araştırma tasarlayacaktır. | 14, 19, 9 | F |
3.1. Örnekleme yöntemlerini kullanır. | 19, 9 | E, F |
3.2. Veri toplama süreçlerini tanımlar. | 19, 9 | A |
3.3. Kaynakları belli bir stile göre gösterir | 9 | E, F |
3.4. Araştırmasını zamanında rapor olarak sunar. | 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın Açıklanması | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
2 | Bilimsel Yönteme Giriş | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
3 | Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve Hipotezler | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
4 | Literatür Taraması ve Kaynak Türleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
5 | Araştırma Modelleri I - Nicel Araştırma | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
6 | Araştırma Modelleri II - Nitel Araştırma | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
7 | Bilimsel Araştırmalarda Evren ve Örneklem | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
8 | Araştırma Verilerinin Toplanması | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
9 | Veri Çözümleme Teknikleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
10 | Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım Örnekleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
11 | Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım Örnekleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Kaynak Gösterme | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Etik | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
14 | Bilimsel Araştırmalarda Raporlama Süreci | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
Kaynak |
Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırmanın temelleri, problem tanımlanması, örnekleme yöntemleri, verilerin toplanması, nicel/nitel araştırmalar ve bilimsel araştırmalarda raporlaştırma alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın Açıklanması,Bilimsel Yönteme Giriş,Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve Hipotezler,Literatür Taraması ve Kaynak Türleri,Araştırma Modelleri I - Nicel Araştırma,Araştırma Modelleri II - Nitel Araştırma,Bilimsel Araştırmalarda Evren ve Örneklem,Araştırma Verilerinin Toplanması,Veri Çözümleme Teknikleri,Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım Örnekleri,Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım Örnekleri,Bilimsel Araştırmalarda Kaynak Gösterme,Bilimsel Araştırmalarda Etik,Bilimsel Araştırmalarda Raporlama Süreci; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenciler: | 18, 19, 9 | |
1. Bilimsel araştırmanın temel ilkelerini ifade edebilecektir. | 19, 9 | A |
1.1. Bilimsel problem tanımlanması yapar. | 19, 9 | A |
1.2. Nitel ve nicel araştırmaları karşılaştırabilir. | 19, 9 | A |
2. Alanlarında güncel araştırmaları takip edebilecektir. | 14, 19, 9 | A |
3. Bilimsel araştırma kritelerine uygun olarak, uygulamaya hazır bir araştırma tasarlayacaktır. | 14, 19, 9 | F |
3.1. Örnekleme yöntemlerini kullanır. | 19, 9 | E, F |
3.2. Veri toplama süreçlerini tanımlar. | 19, 9 | A |
3.3. Kaynakları belli bir stile göre gösterir | 9 | E, F |
3.4. Araştırmasını zamanında rapor olarak sunar. | 9 | E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Genel Tanıtımı ve Haftalık Planın Açıklanması | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
2 | Bilimsel Yönteme Giriş | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
3 | Araştırma Sorununun Belirlenmesi, Değişkenler ve Hipotezler | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
4 | Literatür Taraması ve Kaynak Türleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
5 | Araştırma Modelleri I - Nicel Araştırma | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
6 | Araştırma Modelleri II - Nitel Araştırma | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
7 | Bilimsel Araştırmalarda Evren ve Örneklem | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
8 | Araştırma Verilerinin Toplanması | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
9 | Veri Çözümleme Teknikleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
10 | Nicel Verilerin Analizi - SPSS Kullanım Örnekleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
11 | Nitel Verilerin Analizi - NVIVO Kullanım Örnekleri | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
12 | Bilimsel Araştırmalarda Kaynak Gösterme | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
13 | Bilimsel Araştırmalarda Etik | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
14 | Bilimsel Araştırmalarda Raporlama Süreci | Ders notlarının gözden geçirilmesi. |
Kaynak |
Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. baskı). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Fraenkel, J., Wallen, N. & Hyun, H. (2011). How to design and evaluate research in education (8th edition). McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | X | |||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | X | |||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | X | |||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | X | |||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |