Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRKİYENİN SİYASİ VE İDARİ YAPISI-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Arda AKÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTürkiye’nin siyasi ve idari sisteminin nasıl yapılandığını aktörler, kurumlar çerçevesinde ana hatlarıyla tartışmak dersin temel amacıdır. Bu tartışma yapılırken siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramları öğrencilere tanıtılacak ve bu kavramlar Türkiye’nin idari ve siyasi yapısını anlamak için bir çerçeve sunacaktır. Dersin nihai amacı ise siyasi ve idari kurumların işleyişine ilişkin genel bir bakış açısı kazandırmak ve öğrencilerin siyasi- idari yapı arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı ,Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel Kavramlar,Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi Sistemi,Siyasal İdeolojiler,Hükümet Mekanizması,Siyasal Katılma ve Kamuoyu,Seçimler,Siyasal Partiler ve Parti Sistemleri,Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin Kapsamı,Devlet ve Kamu Yönetiminin Örgütlenmesi,Kamu Yönetiminin Yapısı,Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve Sorunları,Yerel Yönetimler,Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi
Dersin Genel Değerlendirmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Türkiye’nin siyasi yapısını tartışabilecektir. 10, 16, 19, 9A
1.1. Siyasi sistem ve hükümet sistemi kavramlarını ayırt eder. 10, 16, 19, 9A
1.2. Dünyadaki başlıca siyasi sistem örneklerini ve Türkiye’nin siyasi sistemini analiz eder. 10, 16, 19, 9A
1.3. Hükümet sistemlerini ve Türkiye’nin hükümet sistemini açıklar.10, 16, 19, 9A
2. Seçim sistemlerini karşılaştırabilecektir.10, 13, 16, 19, 37, 9A
2.1. Farklı seçim sistemlerinin kullanım alanlarını ayırt eder.10, 16, 19, 9A
2.2. Türkiye’de uygulanan seçim sistemlerini açıklar.10, 16, 19, 9A
3. Siyasi parti sistemlerini araştırır.10, 16, 19, 9A
3.1. Hangi parti sistemlerinin hangi ülkelerde uygulandığını açıklar.10, 16, 19, 37, 9A
3.2. Türkiye’nin parti sistemini tanımlar.10, 16, 19, 9A
4. Türkiye’nin idari yapısını araştırır.10, 16, 19, 37, 4, 9A
4.1. Kamu yönetiminin merkezden örgütlenme ve yerinden örgütlenme biçimlerini karşılaştırır.10, 16, 19, 37, 9A
4.2. Merkezden yönetim ve yerinden yönetim kuruluşlarını ayırt ederek işlevlerini tanımlar.10, 16, 19, 9A
5. Bürokrasi olgusunu ve sorunlarını eleştirebilecektir.10, 16, 19, 9A
5.1. Bürokrasi ve demokrasi ilişkisini açıklar.10, 16, 19, 9A
5.2. Bürokrasinin gelişimini açıklar.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı Literatür taraması
2Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel KavramlarLiteratür taraması
3Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi SistemiLiteratür taraması
4Siyasal İdeolojilerLiteratür taraması
5Hükümet MekanizmasıLiteratür taraması
6Siyasal Katılma ve KamuoyuLiteratür taraması
7SeçimlerLiteratür taraması
8Siyasal Partiler ve Parti SistemleriLiteratür taraması
9Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin KapsamıLiteratür taraması
10Devlet ve Kamu Yönetiminin ÖrgütlenmesiLiteratür taraması
11Kamu Yönetiminin YapısıLiteratür taraması
12Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve SorunlarıLiteratür taraması
13Yerel YönetimlerLiteratür taraması
14Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi
Dersin Genel Değerlendirmesi
Literatür taraması
Kaynak
Balcı, Asım& Nohutçu, Ahmet& Öztürk, Namık Kemal& Coşkun, Bayram (2008) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları, Ankara: Seçkin. Eryılmaz, Bilal (2018) Kamu Yönetimi, Kocaeli: Okutman Yayıncılık. Heywood, Andrew (2010) Siyaset, Ankara: Adres Yayınları. Kapani, Münci (2016) Politika Bilimine Giriş, Ankara: BB101 Yayınları. Roskin, Michael vd. (2013) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları. Yayla, Atilla (2015) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRKİYENİN SİYASİ VE İDARİ YAPISI-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Arda AKÇİÇEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıTürkiye’nin siyasi ve idari sisteminin nasıl yapılandığını aktörler, kurumlar çerçevesinde ana hatlarıyla tartışmak dersin temel amacıdır. Bu tartışma yapılırken siyaset biliminin ve kamu yönetiminin temel kavramları öğrencilere tanıtılacak ve bu kavramlar Türkiye’nin idari ve siyasi yapısını anlamak için bir çerçeve sunacaktır. Dersin nihai amacı ise siyasi ve idari kurumların işleyişine ilişkin genel bir bakış açısı kazandırmak ve öğrencilerin siyasi- idari yapı arasındaki ilişkiyi kavramasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı ,Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel Kavramlar,Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi Sistemi,Siyasal İdeolojiler,Hükümet Mekanizması,Siyasal Katılma ve Kamuoyu,Seçimler,Siyasal Partiler ve Parti Sistemleri,Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin Kapsamı,Devlet ve Kamu Yönetiminin Örgütlenmesi,Kamu Yönetiminin Yapısı,Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve Sorunları,Yerel Yönetimler,Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi
Dersin Genel Değerlendirmesi
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Türkiye’nin siyasi yapısını tartışabilecektir. 10, 16, 19, 9A
1.1. Siyasi sistem ve hükümet sistemi kavramlarını ayırt eder. 10, 16, 19, 9A
1.2. Dünyadaki başlıca siyasi sistem örneklerini ve Türkiye’nin siyasi sistemini analiz eder. 10, 16, 19, 9A
1.3. Hükümet sistemlerini ve Türkiye’nin hükümet sistemini açıklar.10, 16, 19, 9A
2. Seçim sistemlerini karşılaştırabilecektir.10, 13, 16, 19, 37, 9A
2.1. Farklı seçim sistemlerinin kullanım alanlarını ayırt eder.10, 16, 19, 9A
2.2. Türkiye’de uygulanan seçim sistemlerini açıklar.10, 16, 19, 9A
3. Siyasi parti sistemlerini araştırır.10, 16, 19, 9A
3.1. Hangi parti sistemlerinin hangi ülkelerde uygulandığını açıklar.10, 16, 19, 37, 9A
3.2. Türkiye’nin parti sistemini tanımlar.10, 16, 19, 9A
4. Türkiye’nin idari yapısını araştırır.10, 16, 19, 37, 4, 9A
4.1. Kamu yönetiminin merkezden örgütlenme ve yerinden örgütlenme biçimlerini karşılaştırır.10, 16, 19, 37, 9A
4.2. Merkezden yönetim ve yerinden yönetim kuruluşlarını ayırt ederek işlevlerini tanımlar.10, 16, 19, 9A
5. Bürokrasi olgusunu ve sorunlarını eleştirebilecektir.10, 16, 19, 9A
5.1. Bürokrasi ve demokrasi ilişkisini açıklar.10, 16, 19, 9A
5.2. Bürokrasinin gelişimini açıklar.10, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı, Siyasal yapı ve idari yapının anlamı Literatür taraması
2Siyaset Bilimine Giriş ve Siyaset Bilimindeki Temel KavramlarLiteratür taraması
3Siyasi Sistemler ve Türkiye’nin Siyasi SistemiLiteratür taraması
4Siyasal İdeolojilerLiteratür taraması
5Hükümet MekanizmasıLiteratür taraması
6Siyasal Katılma ve KamuoyuLiteratür taraması
7SeçimlerLiteratür taraması
8Siyasal Partiler ve Parti SistemleriLiteratür taraması
9Yönetim Kavramı ve Kamu Yönetiminin KapsamıLiteratür taraması
10Devlet ve Kamu Yönetiminin ÖrgütlenmesiLiteratür taraması
11Kamu Yönetiminin YapısıLiteratür taraması
12Bürokrasi Kavramı, Bürokrasinin Gelişimi ve SorunlarıLiteratür taraması
13Yerel YönetimlerLiteratür taraması
14Türkiye’de Kamu Yönetimi Reformlarının Değerlendirilmesi
Dersin Genel Değerlendirmesi
Literatür taraması
Kaynak
Balcı, Asım& Nohutçu, Ahmet& Öztürk, Namık Kemal& Coşkun, Bayram (2008) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları, Ankara: Seçkin. Eryılmaz, Bilal (2018) Kamu Yönetimi, Kocaeli: Okutman Yayıncılık. Heywood, Andrew (2010) Siyaset, Ankara: Adres Yayınları. Kapani, Münci (2016) Politika Bilimine Giriş, Ankara: BB101 Yayınları. Roskin, Michael vd. (2013) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları. Yayla, Atilla (2015) Siyaset Bilimi, Ankara: Adres Yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
X
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
X
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
X
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
X
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
X
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
X
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
X
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18