Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUKLARLA SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Ezgi ERİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÇocukluk dönemi gelişimsel, sosyal ve kültürel özelliklerini kavrayarak, çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri, çocuk hakları ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamalarının içerik ve uygulanışını öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi,Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri,Çocuklarla İletişim,Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler,Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları,Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu,Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden,Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir.10, 15, 4, 9A
2.Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir.10, 15, 4, 9A
3.Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir.10, 15, 4, 9A
4.Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir.10, 15, 4, 9A
5.Çeşitli çocuk gruplarına ilişkin kavrayış kazanabilecektir.10, 15, 4, 9A
6.Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir.10, 15, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse ilişkin beklentilerin konuşulması
2Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleriKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Çocuklarla İletişimKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli BecerilerKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış KavramlarıKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumuKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözdenKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Genel Değerlendirme
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Howard, V. F., Williams, B. ve Lepper, C. E. (2011). Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar: Eğitimciler, Aileler ve Hizmet Verenler İçin Bir Başlangıç. (Gönül Akçamete, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık 2.Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi. 3.Santrock, J. W. (2014). Yaşam Boyu Gelişim. (Galip Yüksel, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. 4.Foley,P.,J.Roche, S. Tucker. (2001). Children in Society. Contemporary Theory, Policy, Practice. Palgrave, London. 5.Colton,M., R. Sanders, M.Williams.(2001). An Introduction to Working with Children. A Guide for Social Workers. Palgrave, LOndon. 6.Geldrard,K., D. Geldrard. (2001). Working with Children in Groups. A Handbook for Counsellors, Educators and Community Workers. Palgrave, London. 7.Sosyal Hizmet ve Çocuk Hakları: BM Sözleşmesi Profesyonel Eğitim Kitabı. Çev: Veli Duyan. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi, Ankara, 2004. 8.Koşar, G.N. (1992). Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı, İstanbul. 9.Gander, M.,H. Gardiner (2004). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (5.baskı). İmge Kitabevi, Ankara. 10.Yörükoğlu, Atalay. Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1990. 11.Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi, Yetiştirilmesi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1997. 12.Yavuzer, Haluk (2015). Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi. 13.Ataman, A. (Ed.) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. 14.Bayhan, P., Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa Yayıncılık, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)114
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOCUKLARLA SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Ezgi ERİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÇocukluk dönemi gelişimsel, sosyal ve kültürel özelliklerini kavrayarak, çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri, çocuk hakları ve çocuklarla sosyal hizmet uygulamalarının içerik ve uygulanışını öğrenmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması,Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi,Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleri,Çocuklarla İletişim,Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli Beceriler,Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış Kavramları,Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumu,Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden,Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi,Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Tarihsel süreç içerisinde çocukluk kavramının gelişimini tartışabilecektir.10, 15, 4, 9A
2.Çocukluk döneminin gelişimsel özelliklerine ilişkin genel bilgilere sahip olabilecektir.10, 15, 4, 9A
3.Çocuklarla iletişim, çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli becerileri öğrenebilecektir.10, 15, 4, 9A
4.Çocuk hakları, çocuk haklarının korunması ve yaygınlaştırılmasında sosyal hizmet mesleğinin sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olabilecektir.10, 15, 4, 9A
5.Çeşitli çocuk gruplarına ilişkin kavrayış kazanabilecektir.10, 15, 4, 9A
6.Farklı çocuk gruplarına yönelik sunulan hizmetler ve mikro-mezzo-makro düzeylerde sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilecektir.10, 15, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse ilişkin beklentilerin konuşulması
2Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Çocukluk döneminin gelişimsel açıdan ele alınması: çocukluk döneminde psikososyal gelişim özellikleriKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Çocuklarla İletişimKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Çocuklarla Çalışma İlkeleri ve Gerekli BecerilerKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, Çocuğun Yararı ve Çocuk Odaklı Bakış KavramlarıKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Dünyada ve Türkiye’de çocukların durumuKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Ülkemizde çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözdenKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Koruma altındaki çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Sokak çocukları ve çalışan çocuklar ile çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Suça sürüklenmiş çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Şiddete maruz kalmış çocuklarla çalışma: hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Kronik hastalığa sahip çocuklara yönelik sosyal hizmet müdahalesiKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Genel Değerlendirme
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
1.Howard, V. F., Williams, B. ve Lepper, C. E. (2011). Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar: Eğitimciler, Aileler ve Hizmet Verenler İçin Bir Başlangıç. (Gönül Akçamete, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık 2.Sheafor, B. W. ve Horejsi, C. J. (2014) Sosyal Hizmet Uygulaması: Temel Teknikler ve İlkeler. (Durdu Baran Çifci, Çev. Ed.). Ankara: Nika Yayınevi. 3.Santrock, J. W. (2014). Yaşam Boyu Gelişim. (Galip Yüksel, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. 4.Foley,P.,J.Roche, S. Tucker. (2001). Children in Society. Contemporary Theory, Policy, Practice. Palgrave, London. 5.Colton,M., R. Sanders, M.Williams.(2001). An Introduction to Working with Children. A Guide for Social Workers. Palgrave, LOndon. 6.Geldrard,K., D. Geldrard. (2001). Working with Children in Groups. A Handbook for Counsellors, Educators and Community Workers. Palgrave, London. 7.Sosyal Hizmet ve Çocuk Hakları: BM Sözleşmesi Profesyonel Eğitim Kitabı. Çev: Veli Duyan. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi, Ankara, 2004. 8.Koşar, G.N. (1992). Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı, İstanbul. 9.Gander, M.,H. Gardiner (2004). Çocuk ve Ergen Gelişimi. (5.baskı). İmge Kitabevi, Ankara. 10.Yörükoğlu, Atalay. Gençlik Çağı. İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1990. 11.Yörükoğlu, Atalay. Çocuk Ruh Sağlığı, Çocuğun Kişilik Gelişimi, Yetiştirilmesi ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım, 1997. 12.Yavuzer, Haluk (2015). Gençleri Anlamak. İstanbul: Remzi Kitabevi. 13.Ataman, A. (Ed.) (2003). Gelişim ve Öğrenme. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara. 14.Bayhan, P., Artan, İ. (2004). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Morpa Yayıncılık, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18