Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Ali KILIÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerinin sivil toplum kültürü hakkında genel ve temel bilgileri edinmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Sivil Toplum kavramı, Amacı ve Önemi,2. Hafta: Sivil Toplum Gelişimi ve kurumlaşması,3. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Gelişimi,4. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Amaçları, Faaliyetleri, Özellikleri ve İşlevleri ,5. Hafta:Türkiye'de STK Türleri,6. Hafta: Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları,7. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri,8. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri,9. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri,10. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri,11. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi,12. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi,13. Hafta: Vaka Çalışması,14. Hafta: Vaka Çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci… | ||
1.1 Sivil toplum hakkında bilgi sahibi olacaktır. | ||
1.2. Sivil toplum kültürünün önde gelen isimlerini tanıyacaktır. | ||
1.3. Sivil toplum anlayışının ilgi alanları hakkında bilgi edinecektir | ||
1.4. Sivil toplum anlayışının sosyal bilim dalları arasında ilişkiyi kuracak alt yapıya sahip olacaktır | ||
1.5. Birey ve toplum ilişkisini bilimsel bakış açısıyla sorgular ve çözümleme becerisi edinecektir. | ||
1.7. Sosyal bilimlerde sivil toplum ile ilgili bilimsel literatürü tanıyacaktır. | ||
1.8. İçinde yaşadığı sosyal ortamları eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla yorumlayacaktır. Bu derste öğrenci… | ||
2.1. Toplum içindeki kurumları, yaşadığı çağın getirilerine göre betimler ve yeni sınıflandırmalar yapar. | ||
2.2. Sivil toplum anlayışının ilgi alanları hakkında bilgi edinir. | ||
2.3. Sivil toplum anlayışının sosyal bilim dalları arasında ilişkiyi kuracak alt yapıya sahip olur. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Sivil Toplum kavramı, Amacı ve Önemi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | 2. Hafta: Sivil Toplum Gelişimi ve kurumlaşması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | 3. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | 4. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Amaçları, Faaliyetleri, Özellikleri ve İşlevleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | 5. Hafta:Türkiye'de STK Türleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | 6. Hafta: Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | 7. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | 8. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | 9. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | 10. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | 11. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | 12. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | 13. Hafta: Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | 14. Hafta: Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
• İlgili makaleler (Öğrencilere PDF olarak verilecektir.) • Sosyal medya üzerinden tavsiye edilecek videolar. |
1. Laiklik ve Sivil Toplum – Raşid Gannuşi 2. Din Sosyolojisi – Max Weber 3. Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum – İlyas Doğan 4. Sivil Toplum ve Siyasal Teori – Jean Cohen/Andrew Arato 5. Sivil Toplum, Aydınlar ve Demokrasi – Ömer Çaha 6. Türkiye, İslam ve Sekülerizm – Şerif Mardin 7. Işık Doğudan Gelir – Cemil Meriç 8. Umrandan Uygarlığa – Cemil Meriç 9. Bu Ülke – Cemil Meriç 10. Sosyal Meseleler ve Aydınlar – Erol Güngör 11. Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik – Erol Güngör 12. Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak – Erol Güngör 13. Sosyoloji – Nurettin Topçu 14. Kültür ve Medeniyet – Nurettin Topçu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL TOPLUM VE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Ali KILIÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerinin sivil toplum kültürü hakkında genel ve temel bilgileri edinmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Hafta: Sivil Toplum kavramı, Amacı ve Önemi,2. Hafta: Sivil Toplum Gelişimi ve kurumlaşması,3. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Gelişimi,4. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Amaçları, Faaliyetleri, Özellikleri ve İşlevleri ,5. Hafta:Türkiye'de STK Türleri,6. Hafta: Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları,7. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri,8. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri,9. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri,10. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri,11. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi,12. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi,13. Hafta: Vaka Çalışması,14. Hafta: Vaka Çalışması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci… | ||
1.1 Sivil toplum hakkında bilgi sahibi olacaktır. | ||
1.2. Sivil toplum kültürünün önde gelen isimlerini tanıyacaktır. | ||
1.3. Sivil toplum anlayışının ilgi alanları hakkında bilgi edinecektir | ||
1.4. Sivil toplum anlayışının sosyal bilim dalları arasında ilişkiyi kuracak alt yapıya sahip olacaktır | ||
1.5. Birey ve toplum ilişkisini bilimsel bakış açısıyla sorgular ve çözümleme becerisi edinecektir. | ||
1.7. Sosyal bilimlerde sivil toplum ile ilgili bilimsel literatürü tanıyacaktır. | ||
1.8. İçinde yaşadığı sosyal ortamları eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla yorumlayacaktır. Bu derste öğrenci… | ||
2.1. Toplum içindeki kurumları, yaşadığı çağın getirilerine göre betimler ve yeni sınıflandırmalar yapar. | ||
2.2. Sivil toplum anlayışının ilgi alanları hakkında bilgi edinir. | ||
2.3. Sivil toplum anlayışının sosyal bilim dalları arasında ilişkiyi kuracak alt yapıya sahip olur. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Hafta: Sivil Toplum kavramı, Amacı ve Önemi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
2 | 2. Hafta: Sivil Toplum Gelişimi ve kurumlaşması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
3 | 3. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Gelişimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
4 | 4. Hafta: Sivil Toplum Kuruluşlarının Amaçları, Faaliyetleri, Özellikleri ve İşlevleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
5 | 5. Hafta:Türkiye'de STK Türleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
6 | 6. Hafta: Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakıfları | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
7 | 7. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
8 | 8. Hafta: Sosyal Yardım ve Sosyal Hizmet Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
9 | 9. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
10 | 10. Hafta: Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Faaliyetleri | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
11 | 11. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
12 | 12. Hafta: Türkiye'nin Sosyal Refah Rejimi | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
13 | 13. Hafta: Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
14 | 14. Hafta: Vaka Çalışması | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. |
Kaynak |
• İlgili makaleler (Öğrencilere PDF olarak verilecektir.) • Sosyal medya üzerinden tavsiye edilecek videolar. |
1. Laiklik ve Sivil Toplum – Raşid Gannuşi 2. Din Sosyolojisi – Max Weber 3. Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum – İlyas Doğan 4. Sivil Toplum ve Siyasal Teori – Jean Cohen/Andrew Arato 5. Sivil Toplum, Aydınlar ve Demokrasi – Ömer Çaha 6. Türkiye, İslam ve Sekülerizm – Şerif Mardin 7. Işık Doğudan Gelir – Cemil Meriç 8. Umrandan Uygarlığa – Cemil Meriç 9. Bu Ülke – Cemil Meriç 10. Sosyal Meseleler ve Aydınlar – Erol Güngör 11. Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik – Erol Güngör 12. Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak – Erol Güngör 13. Sosyoloji – Nurettin Topçu 14. Kültür ve Medeniyet – Nurettin Topçu |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |