Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSTATİSTİK-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Melek Esra ÖZTAMAN
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Figen EROĞLU ADA
Dersin AmacıBu dersin amacı istatistiğin temel kavramları, betimleyici istatistikler ve parametreler, örnekleme kuramına giriş ve temel örnekleme yöntemleri, istatistiksel yorumlama, hipotez testleri ve sosyal araştırmalarda veri analizleri konularını inceleyerek öğrencilerin kendi araştırmalarında istatistik bilgi ve becerilerini etkin bir şekilde uygulamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması, sosyal bilimler için istatistik,İstatistikte temel kavramlar,Frekans dağılım tabloları ve grafikleri
,Merkezi eğilim ölçümleri ve varyasyon ölçümleri
,Olasılık dağılımları,Örneklem dağılımları, parametre tahmini ve güven aralığı
,Hipotez (önemlilik) testleri, normal dağılıma uygunluk testi, varyansların homojenliği testi
,Hipotez testleri-parametrik testler
,Hipotez testleri-parametrik testler
,Hipotez testleri-parametrik olmayan testler,Hipotez testleri-parametrik olmayan testler
,Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi I
,Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi II
,Dersin genel değerlendirmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Sosyal bilimlerde istatistiğin kullanım alanlarını, amaçlarını ve önemini kavrayabilecektir. 10, 12, 16, 9A
2.Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun istatistik bilgisini ayırt etme ve veri toplama becerisi edinebilecektir. 10, 12, 16, 9A
3.Sosyal hizmet araştırmalarında elde edilen istatistiksel verileri tanımlayabilecek, düzenleyebilecek ve tablo ve grafik kullanarak bu verileri özetleyebilecektir. 10, 12, 16, 9A
4.Veriye ilişkin temel betimsel istatistik ölçülerini hesaplayarak mevcut durum hakkında yorum yapabilecektir. 10, 12, 16, 9A
5.Değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyebilecek ve bu ilişkiyi temel alan ileriye yönelik tahminler yapabilecektir.10, 12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse ilişkin beklentilerin konuşulması, sosyal bilimler için istatistikKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2İstatistikte temel kavramlarKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Frekans dağılım tabloları ve grafikleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Merkezi eğilim ölçümleri ve varyasyon ölçümleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Olasılık dağılımlarıKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Örneklem dağılımları, parametre tahmini ve güven aralığı
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Hipotez (önemlilik) testleri, normal dağılıma uygunluk testi, varyansların homojenliği testi
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Hipotez testleri-parametrik testler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Hipotez testleri-parametrik testler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Hipotez testleri-parametrik olmayan testlerKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Hipotez testleri-parametrik olmayan testler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi I
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi II
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Dersin genel değerlendirmesi
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
Akgül, A. (1997). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri-SPSS Uygulamaları. Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara. Alpar, R. (2010). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Detay Yayıncılık, Ankara. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi. Sakarya. Bülbül, S. E. (2001). Çözümsel İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul. Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Büyüköztürk, Ş., Bökeoğlu Ö.Ç., & Köklü, N. (2009). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Pegem Akademi, Ankara. Cula S. & Muluk Z. (2006). Temel İstatistik Yöntemleri, Başkent Üniversitesi Yayını. Çi, B. (2008). İstatistik. Detay Yayıncılık, Ankara. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. Esin A., Ekni M., & Gamgam H. (1997). Sağlık Bilimlerinde İstatistik. Gazi Üniversitesi Yayınları, No: 171, Ankara. Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. Sage Publications. Gürsakal, N. (1997). Bilgisayar Uygulamalı İstatistik 1, Marmara Kitabevi Yayınları, Bursa. Gürsakal, N. (1997). Bilgisayar Uygulamalı İstatistik 2, Marmara Kitabevi Yayınları, Bursa. Işık, A. (2006). Uygulamalı İstatistik. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Parametrik ve Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Parametrik ve Nonparametrik Teknikler. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara. Orhunbilge, N. (2003). Tanımsal İstatistik ve Olasılık Dağılımları. Orhunbilge, N. (2000). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri. Özdamar, K. (1997). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi I, Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayını. Özdamar, K. (1999). SPSS ile Biyoistatistik, Kaan Kitapevi. Özkan, Y. (2002). Uygulamalı İstatistik 1, Sakarya Kitapevi, Sakarya Rumsey-Johnson, Y. (2011). Statistics for dummies. For Dummies Publications. Serper, Ö. (2004). Uygulamalı İstatistik 1, Ezgi Kitabevi, Bursa Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık. Ankara. Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Detay Yayıncılık. Ankara. Yüzer, A.F. (edt.) (2004). İstatistik. TC. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1448, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14228
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)128
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(128/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSTATİSTİK-Bahar Dönemi4+044
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Melek Esra ÖZTAMAN
Dersin YardımcılarıArş.Gör.Figen EROĞLU ADA
Dersin AmacıBu dersin amacı istatistiğin temel kavramları, betimleyici istatistikler ve parametreler, örnekleme kuramına giriş ve temel örnekleme yöntemleri, istatistiksel yorumlama, hipotez testleri ve sosyal araştırmalarda veri analizleri konularını inceleyerek öğrencilerin kendi araştırmalarında istatistik bilgi ve becerilerini etkin bir şekilde uygulamasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse ilişkin beklentilerin konuşulması, sosyal bilimler için istatistik,İstatistikte temel kavramlar,Frekans dağılım tabloları ve grafikleri
,Merkezi eğilim ölçümleri ve varyasyon ölçümleri
,Olasılık dağılımları,Örneklem dağılımları, parametre tahmini ve güven aralığı
,Hipotez (önemlilik) testleri, normal dağılıma uygunluk testi, varyansların homojenliği testi
,Hipotez testleri-parametrik testler
,Hipotez testleri-parametrik testler
,Hipotez testleri-parametrik olmayan testler,Hipotez testleri-parametrik olmayan testler
,Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi I
,Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi II
,Dersin genel değerlendirmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Sosyal bilimlerde istatistiğin kullanım alanlarını, amaçlarını ve önemini kavrayabilecektir. 10, 12, 16, 9A
2.Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlamak için uygun istatistik bilgisini ayırt etme ve veri toplama becerisi edinebilecektir. 10, 12, 16, 9A
3.Sosyal hizmet araştırmalarında elde edilen istatistiksel verileri tanımlayabilecek, düzenleyebilecek ve tablo ve grafik kullanarak bu verileri özetleyebilecektir. 10, 12, 16, 9A
4.Veriye ilişkin temel betimsel istatistik ölçülerini hesaplayarak mevcut durum hakkında yorum yapabilecektir. 10, 12, 16, 9A
5.Değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyebilecek ve bu ilişkiyi temel alan ileriye yönelik tahminler yapabilecektir.10, 12, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse ilişkin beklentilerin konuşulması, sosyal bilimler için istatistikKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
2İstatistikte temel kavramlarKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
3Frekans dağılım tabloları ve grafikleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
4Merkezi eğilim ölçümleri ve varyasyon ölçümleri
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
5Olasılık dağılımlarıKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
6Örneklem dağılımları, parametre tahmini ve güven aralığı
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
7Hipotez (önemlilik) testleri, normal dağılıma uygunluk testi, varyansların homojenliği testi
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
8Hipotez testleri-parametrik testler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
9Hipotez testleri-parametrik testler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
10Hipotez testleri-parametrik olmayan testlerKonu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
11Hipotez testleri-parametrik olmayan testler
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
12Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi I
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
13Korelasyon analizi ve basit doğrusal regresyon analizi II
Konu ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi
14Dersin genel değerlendirmesi
Kaynak
Ders sorumlusu tarafından verilecektir.
Akgül, A. (1997). Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri-SPSS Uygulamaları. Yükseköğretim Kurulu Matbaası, Ankara. Alpar, R. (2010). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Detay Yayıncılık, Ankara. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi. Sakarya. Bülbül, S. E. (2001). Çözümsel İstatistik, Alfa Yayınları, İstanbul. Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Büyüköztürk, Ş., Bökeoğlu Ö.Ç., & Köklü, N. (2009). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Pegem Akademi, Ankara. Cula S. & Muluk Z. (2006). Temel İstatistik Yöntemleri, Başkent Üniversitesi Yayını. Çi, B. (2008). İstatistik. Detay Yayıncılık, Ankara. Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. Esin A., Ekni M., & Gamgam H. (1997). Sağlık Bilimlerinde İstatistik. Gazi Üniversitesi Yayınları, No: 171, Ankara. Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. Sage Publications. Gürsakal, N. (1997). Bilgisayar Uygulamalı İstatistik 1, Marmara Kitabevi Yayınları, Bursa. Gürsakal, N. (1997). Bilgisayar Uygulamalı İstatistik 2, Marmara Kitabevi Yayınları, Bursa. Işık, A. (2006). Uygulamalı İstatistik. Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Parametrik ve Kartal, M. (2006). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri, Parametrik ve Nonparametrik Teknikler. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara. Orhunbilge, N. (2003). Tanımsal İstatistik ve Olasılık Dağılımları. Orhunbilge, N. (2000). Örnekleme Yöntemleri ve Hipotez Testleri. Özdamar, K. (1997). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi I, Anadolu Üniversitesi Fen Fakültesi Yayını. Özdamar, K. (1999). SPSS ile Biyoistatistik, Kaan Kitapevi. Özkan, Y. (2002). Uygulamalı İstatistik 1, Sakarya Kitapevi, Sakarya Rumsey-Johnson, Y. (2011). Statistics for dummies. For Dummies Publications. Serper, Ö. (2004). Uygulamalı İstatistik 1, Ezgi Kitabevi, Bursa Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Psikologlar Derneği Yayınları. Ankara. Ural, A. ve Kılıç, İ. (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık. Ankara. Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Detay Yayıncılık. Ankara. Yüzer, A.F. (edt.) (2004). İstatistik. TC. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1448, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18