Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin 1. Türkiye Cumhuriyeti yönetsel yapısı içerisinde yerel yönetimlerin yerini kavramaları 2. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki rol ve işlevlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de yerel yönetimlerin gelişimi,İl Özel İdareleri-Köy Yönetimi-Belediye Yönetimi,Yerel yönetimler reformu ,Küreselleşme ve Yerel Yönetimler, Yerel yönetimlerin toplum refahının oluşturulması ve geliştirilmesindeki rol ve işlevleri,Sosyal belediyecilik,Yerel kalkınma, yerel sosyal politika ve hizmet,Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri,Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri,Belediyelerde Sosyal Politika ve Hizmete Dönük Stratejik Planlama ve Afet Yönetimi,Belediyeler ve engelli politikaları,Belediyeler ve sokakta yaşayan çocuklara dair politikalar,Belediyeler ve yoksulluk politikaları, Belediyeler ve aile politikaları,Belediyeler ve kadınlara dair politikalar,Yerel sosyal politika ve hizmetlerinin AB içindeki önemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ders içeriği, yerel yönetim türleri ve işlevleri, yerel yönetimlerin toplum refahının oluşturulması ve geliştirilmesindeki rol ve yükümlülükleri, sosyal hizmet uzmanının yerel yönetimlerdeki rol ve işlevleri gibi konuları kapsamaktadır. | 10, 16, 19, 20, 23, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de yerel yönetimlerin gelişimi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
2 | İl Özel İdareleri-Köy Yönetimi-Belediye Yönetimi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
3 | Yerel yönetimler reformu | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
4 | Küreselleşme ve Yerel Yönetimler, Yerel yönetimlerin toplum refahının oluşturulması ve geliştirilmesindeki rol ve işlevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
5 | Sosyal belediyecilik | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
6 | Yerel kalkınma, yerel sosyal politika ve hizmet | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
7 | Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
8 | Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
9 | Belediyelerde Sosyal Politika ve Hizmete Dönük Stratejik Planlama ve Afet Yönetimi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
10 | Belediyeler ve engelli politikaları | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
11 | Belediyeler ve sokakta yaşayan çocuklara dair politikalar | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
12 | Belediyeler ve yoksulluk politikaları, Belediyeler ve aile politikaları | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
13 | Belediyeler ve kadınlara dair politikalar | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
14 | Yerel sosyal politika ve hizmetlerinin AB içindeki önemi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
Kaynak |
1. DPT, Sekizinci Beş yıllık Kalkınma Planı: Yerel Yönetimler Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara, Başbakanlık DPT Yayın No: 2538, 2001. 2. Gözübüyük, A. Şeref Yönetim Hukuku, Ankara, Turhan Kitabevi, 1996. 3. Türk Belediyecilik Derneği, Yerel Yönetimler ve Sosyal Hizmetler, Ankara, 1998. 4. Yavuz, Hakan ve diğ,, Avrupa’da Yerel Yönetimlerdeki İdari Yapı, Ankara, 2008. 5. Council of Europe, Uluslararas Basın ve Yayıncılık Ltd., 1985. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 28 | 2 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YEREL YÖNETİMLER VE SOSYAL HİZMET | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin 1. Türkiye Cumhuriyeti yönetsel yapısı içerisinde yerel yönetimlerin yerini kavramaları 2. Sosyal hizmet uzmanlarının yerel yönetimlerdeki rol ve işlevlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Türkiye’de yerel yönetimlerin gelişimi,İl Özel İdareleri-Köy Yönetimi-Belediye Yönetimi,Yerel yönetimler reformu ,Küreselleşme ve Yerel Yönetimler, Yerel yönetimlerin toplum refahının oluşturulması ve geliştirilmesindeki rol ve işlevleri,Sosyal belediyecilik,Yerel kalkınma, yerel sosyal politika ve hizmet,Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri,Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri,Belediyelerde Sosyal Politika ve Hizmete Dönük Stratejik Planlama ve Afet Yönetimi,Belediyeler ve engelli politikaları,Belediyeler ve sokakta yaşayan çocuklara dair politikalar,Belediyeler ve yoksulluk politikaları, Belediyeler ve aile politikaları,Belediyeler ve kadınlara dair politikalar,Yerel sosyal politika ve hizmetlerinin AB içindeki önemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ders içeriği, yerel yönetim türleri ve işlevleri, yerel yönetimlerin toplum refahının oluşturulması ve geliştirilmesindeki rol ve yükümlülükleri, sosyal hizmet uzmanının yerel yönetimlerdeki rol ve işlevleri gibi konuları kapsamaktadır. | 10, 16, 19, 20, 23, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye’de yerel yönetimlerin gelişimi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
2 | İl Özel İdareleri-Köy Yönetimi-Belediye Yönetimi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
3 | Yerel yönetimler reformu | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
4 | Küreselleşme ve Yerel Yönetimler, Yerel yönetimlerin toplum refahının oluşturulması ve geliştirilmesindeki rol ve işlevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
5 | Sosyal belediyecilik | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
6 | Yerel kalkınma, yerel sosyal politika ve hizmet | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
7 | Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
8 | Sosyal Hizmet Uzmanının Yerel Yönetimlerdeki Rol ve İşlevleri | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
9 | Belediyelerde Sosyal Politika ve Hizmete Dönük Stratejik Planlama ve Afet Yönetimi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
10 | Belediyeler ve engelli politikaları | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
11 | Belediyeler ve sokakta yaşayan çocuklara dair politikalar | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
12 | Belediyeler ve yoksulluk politikaları, Belediyeler ve aile politikaları | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
13 | Belediyeler ve kadınlara dair politikalar | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
14 | Yerel sosyal politika ve hizmetlerinin AB içindeki önemi | Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması |
Kaynak |
1. DPT, Sekizinci Beş yıllık Kalkınma Planı: Yerel Yönetimler Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara, Başbakanlık DPT Yayın No: 2538, 2001. 2. Gözübüyük, A. Şeref Yönetim Hukuku, Ankara, Turhan Kitabevi, 1996. 3. Türk Belediyecilik Derneği, Yerel Yönetimler ve Sosyal Hizmetler, Ankara, 1998. 4. Yavuz, Hakan ve diğ,, Avrupa’da Yerel Yönetimlerdeki İdari Yapı, Ankara, 2008. 5. Council of Europe, Uluslararas Basın ve Yayıncılık Ltd., 1985. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |