Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SIĞINMACI VE MÜLTECİLERLE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin; 1. Zorunlu göçün tarihsel süreci, içeriği, dinamikleri ve mülteci hareketlerine ve insan ticareti mağdurlarına ilişkin bilgi edinmesi, 2. Sosyal hizmet uygulamasında göçmen, insan ticareti mağduru ve mültecilere yönelik yaklaşımları kavraması, 3. Göçmen ve mülteci hareketlerinin sosyal hizmet açısından analiz edebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları ,Göç kuramları ve nedenleri,İnsan Hakları Bağlamında Sığınma Hakkı,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Kadın Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Çocuk Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Mültecilerin yaşadıkları sorunlar,Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenler,Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetler,Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri,Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sığınmacıların ve mültecilerin bulundukları ülkelerde karşılaştıkları güçlükler, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası politikalar ve bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin sığınmacılık ve mültecilik konusuna yönelik müdahalesi bu dersin konularını oluşturmaktadır. 10, 13, 15, 16, 19, 20, 23, 4, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal ÇalışmaÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
2Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal ÇalışmaÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
3Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
4Göç kuramları ve nedenleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
5İnsan Hakları Bağlamında Sığınma HakkıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
6Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında MültecilerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
7Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında MültecilerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
8Kadın Mülteciler ve Sosyal HizmetÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
9Çocuk Mülteciler ve Sosyal HizmetÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
10Mültecilerin yaşadıkları sorunlarÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
11Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
12Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
13Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
14Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
Kaynak
1. Birleşmiş milletler mülteciler yüksek komiserliği, 2000, sığınmacı, mülteci ve göç konularına ilişkin türkiye’deki yargı kararları, ankara: bmmyk 2. Çelebi, Ö. 2004, “Türkiye-Avrupa birliği ilişkilerinde göç ve iltica sorunları“, Umuda Doğru, s. 5-7
Buz, S. Zorunlu Çıkış Zorlu Kabul Mültecilik. ANKARA. 2004.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi717
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14342
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)107
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SIĞINMACI VE MÜLTECİLERLE SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sayra LOTFİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin; 1. Zorunlu göçün tarihsel süreci, içeriği, dinamikleri ve mülteci hareketlerine ve insan ticareti mağdurlarına ilişkin bilgi edinmesi, 2. Sosyal hizmet uygulamasında göçmen, insan ticareti mağduru ve mültecilere yönelik yaklaşımları kavraması, 3. Göçmen ve mülteci hareketlerinin sosyal hizmet açısından analiz edebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal Çalışma,Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları ,Göç kuramları ve nedenleri,İnsan Hakları Bağlamında Sığınma Hakkı,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında Mülteciler,Kadın Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Çocuk Mülteciler ve Sosyal Hizmet,Mültecilerin yaşadıkları sorunlar,Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenler,Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetler,Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri,Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sığınmacıların ve mültecilerin bulundukları ülkelerde karşılaştıkları güçlükler, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası politikalar ve bir meslek ve disiplin olarak sosyal hizmetin sığınmacılık ve mültecilik konusuna yönelik müdahalesi bu dersin konularını oluşturmaktadır. 10, 13, 15, 16, 19, 20, 23, 4, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal ÇalışmaÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
2Temel Kavramlar ve Mültecilerle Bireysel Sosyal ÇalışmaÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
3Dünya’da ve Türkiye’de tarihsel değişim süreçleri ekseninde göç politikaları Öğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
4Göç kuramları ve nedenleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
5İnsan Hakları Bağlamında Sığınma HakkıÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
6Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında MültecilerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
7Ulusal ve Uluslararası Mevzuat Kapsamında MültecilerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
8Kadın Mülteciler ve Sosyal HizmetÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
9Çocuk Mülteciler ve Sosyal HizmetÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
10Mültecilerin yaşadıkları sorunlarÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
11Sosyal hizmet uygulamalarında mülteci, sığınmacı ve göçmenlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
12Türkiye'de sığınmacı ve mültecilere sunulan hizmetlerÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
13Sosyal Hizmet Uzmanının mikro ve mezzo düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
14Sosyal Hizmet Uzmanının makro düzeydeki mesleki rolü ve yaklaşım modelleriÖğretim üyesi tarafından önerilen kaynakların ilgili bölümlerinin okunması. Güncel konulara dair web tabanlı araştırma yapılması.
Kaynak
1. Birleşmiş milletler mülteciler yüksek komiserliği, 2000, sığınmacı, mülteci ve göç konularına ilişkin türkiye’deki yargı kararları, ankara: bmmyk 2. Çelebi, Ö. 2004, “Türkiye-Avrupa birliği ilişkilerinde göç ve iltica sorunları“, Umuda Doğru, s. 5-7
Buz, S. Zorunlu Çıkış Zorlu Kabul Mültecilik. ANKARA. 2004.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır.
3
PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
4
PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
5
PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir.
7
PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir.
8
PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir.
9
PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır.
10
PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir.
11
PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
12
PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
13
PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir.
14
PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:17Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18