Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİLERLE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencinin, engelliliğeilişkin temel kavramlar, engelliliğeilişkinkuramsalyaklaşımlar, engelliliğinnedenlerivetürleri, engellihakları, DünyadaveTürkiye’deengellilik, engellilereverilenhizmetler ve engellilereyönelik sosyalhizmetmüdahalesi konularında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve Derse Oryantasyon,EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2,Engellilik ve Toplum ,AraSınav,Engelli Hakları,EngelliBireylerinSorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Uluslararası Mevzuat,EngelliliğeİlişkinUlusal Mevzuat,Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve Hizmetler,Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
12, 14, 15, 16, 4, 5, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Derse Oryantasyon | Konu ile ilgili kaynak okuma |
2 | EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleri | Konu ile ilgili kaynak okuma |
3 | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Konu ile ilgili kaynak okuma |
4 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1 | Konu ile ilgili kaynak okuma |
5 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2 | Konu ile ilgili kaynak okuma |
6 | Engellilik ve Toplum | Konu ile ilgili kaynak okuma |
7 | AraSınav | |
8 | Engelli Hakları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
9 | EngelliBireylerinSorun ve Gereksinimleri | Konu ile ilgili kaynak okuma |
10 | Engelliliğe İlişkin Uluslararası Mevzuat | Konu ile ilgili kaynak okuma |
11 | EngelliliğeİlişkinUlusal Mevzuat | Konu ile ilgili kaynak okuma |
12 | Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve Hizmetler | Konu ile ilgili kaynak okuma |
13 | Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi | |
15 | Genel Değerlendirme Sınavı |
Kaynak |
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ENGELLİLERLE SOSYAL HİZMET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencinin, engelliliğeilişkin temel kavramlar, engelliliğeilişkinkuramsalyaklaşımlar, engelliliğinnedenlerivetürleri, engellihakları, DünyadaveTürkiye’deengellilik, engellilereverilenhizmetler ve engellilereyönelik sosyalhizmetmüdahalesi konularında bilgi edinmesi ve bir anlayış geliştirmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma ve Derse Oryantasyon,EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2,Engellilik ve Toplum ,AraSınav,Engelli Hakları,EngelliBireylerinSorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Uluslararası Mevzuat,EngelliliğeİlişkinUlusal Mevzuat,Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve Hizmetler,Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları,Dersin Genel Değerlendirmesi,Genel Değerlendirme Sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
12, 14, 15, 16, 4, 5, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve Derse Oryantasyon | Konu ile ilgili kaynak okuma |
2 | EngelliliğeİlişkinTemel Kavramlar, EngelliliğinNedenleri, EngelTürleri | Konu ile ilgili kaynak okuma |
3 | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Konu ile ilgili kaynak okuma |
4 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-1 | Konu ile ilgili kaynak okuma |
5 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri-2 | Konu ile ilgili kaynak okuma |
6 | Engellilik ve Toplum | Konu ile ilgili kaynak okuma |
7 | AraSınav | |
8 | Engelli Hakları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
9 | EngelliBireylerinSorun ve Gereksinimleri | Konu ile ilgili kaynak okuma |
10 | Engelliliğe İlişkin Uluslararası Mevzuat | Konu ile ilgili kaynak okuma |
11 | EngelliliğeİlişkinUlusal Mevzuat | Konu ile ilgili kaynak okuma |
12 | Engelli Bireylere YönelikSosyal Yardım ve Hizmetler | Konu ile ilgili kaynak okuma |
13 | Engelliler ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Konu ile ilgili kaynak okuma |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi | |
15 | Genel Değerlendirme Sınavı |
Kaynak |
Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 17-18. Aykara, A. (2015). Zihinsel engelli kardeşe sahip bireylerin yaşadıkları güçlüklerin sosyal rol kuramı açısından değerlendirilmesi.Toplum ve Sosyal Hizmet.26 (2), s. 87-104 Kurnaz Özdemir, D. (2012). Ortopedik engelli kadınların sorun ve beklentileri üzerine bir araştırma: Tuzla ilçesi örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet. 23 (1), 57-72. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 62-75. Altuntaş, B. ve Atasü Topçuoğlu, R. (2016). Engelli bakımı-Sosyal bakım ve kadın emeği. Ankara: Nika Yayınevi. s. 43-59 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | ||||||
2 | PY-2. İletişim becerileri bilgisi kazanır. | ||||||
3 | PY-3. Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | PY-4. Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | ||||||
5 | PY-5. Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | PY-6. Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme ve sosyal politikalar planlama ve geliştirme becerisi edinir. | ||||||
7 | PY-7. Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma, yorumlama ve sentezleme becerisi geliştirir. | ||||||
8 | PY-8. Meslekler-disiplinler arası işbirliğini sağlayabilme ve ekip içinde çalışabilme ve sorumluluk alarak hizmetler geliştirmekte yetkindir. | ||||||
9 | PY-9. Sosyal hizmette araştırma yöntem ve tekniklerini, araştırma sonuçlarını ve mesleki literatürü takip ve yorumlama becerisine ulaşır. | ||||||
10 | PY-10. Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakışla değerlendirebilir, analiz ve sentez yapabilir. | ||||||
11 | PY-11. Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik hedeflerini belirleyebilme, hedeflerine uygun stratejileri seçip uygulayabilme, güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
12 | PY-12. Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
13 | PY-13. Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanma yetkinliği geliştirir. | ||||||
14 | PY-14. Planlı değişim sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma, geri bildirim ve izleme) gerçekleştirmede yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |