Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TIBBÄ° Ä°LKYARDIM 2+0 2 2,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler Halkla Ä°liÅŸkiler, Bilgi Yönetimi ve Öğrenen Örgütler
Dersin Dili Ä°ngilizce
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Ãœye. Özlem AVCI
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üye. Özlem AVCI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Kaza ve yaralanma vakalarına müdahale edecek olanları, ilk yardım eÄŸitimiyle ve hayatın korunması, yaralanmanın önlenmesi ve iyileÅŸme sürecinin kısaltılmasında belirleyici bir rol oynayanlara saÄŸlamak.
Dersin İçeriği Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin Ä°liÅŸkisinin Kurulması Ä°lkyardımla Ä°lgili Temel Kavramlar,Ä°nsan Vücudu ve YaÅŸamsal Bulgular,Kanamalarda Ä°lkyardım,Şokta Ä°lkyardım,Bilinç Bozukluklarında Ä°lkyardım,Yaralanmalarda ve Travmalarda Ä°lkyardım,Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda Ä°lkyardım,Yanıklarda Ä°lkyardım,Donuklarda Ä°lkyardım,Elektrik Çarpması, Sıcak ve GüneÅŸ Çarpmasında Ä°lkyardım,Zehirlenmelerde Ä°lkyardım,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, BoÄŸulmalarda ilkyardım,Hasta/yaralı taşıma teknikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenci;
2. İlkyardımı tanımlar. 1, 2, 6 A
3. Vücudu oluşturan sistemleri tanır. 1, 2 A
7. Kanamalarda ilkyardım uygulamalarını açıklar. 1, 12, 2, 6 A
13. Kırık ve çıkık arasındaki farkları sayar. 1, 12, 2 A
18. Araç içindeki yaralıyı taşımayı açıklar. 1, 2, 6 A
1. Genel ilkyardım kavramlarını açıklar. 1, 2, 6 A
4. Yaralının ilk değerlendirme aşamalarını açıklar. 1, 2, 6 A
5. Temel yaşam desteğini tanımlar. 1, 12, 2, 6 A
6. Travmalarda uygulanacak ilkyardımı tartışır. 1, 12, 2, 6 A
8. Baskı uygulanacak noktaları gösterir. 1, 12, 2, 6 A
9. Şok çeşitlerini açıklar. 1, 12, 2 A
10. Şok pozisyonunu gösterir. 1, 12, 2, 6
11. Yaralanma çeşitlerini açıklar. 1, 12, 2 A
12. Donma ve yanıklarda ilkyardım prensiplerini açıklar. 1, 12, 2 A
14. Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygular. 1, 2, 6 A
15. Hasta/yaralı taşınmasında genel kuralları açıklar. 1, 2
16. Acil taşıma teknikleri uygular. 1, 2, 6 A
17. Sedye üzerine yerleştirme tekniklerini uygular. 1, 2, 6 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 2: Soru - Cevap, 6: Gösterip Yapma
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İlkyardımla İlgili Temel Kavramlar 1. kaynağın 7-13. sayfalarının incelenmesi
2 İnsan Vücudu ve Yaşamsal Bulgular 2. kaynağın 17-30. sayfalarının incelenmesi
3 Kanamalarda İlkyardım 3. kaynağın 85-96. sayfalarının incelenmesi https://www.youtube.com/watch?v=yzXCZmG4AFo web sayfasının incelenmesi
4 Şokta İlkyardım 1. kaynağın 103-108. sayfalarının incelenmesi
5 Bilinç Bozukluklarında İlkyardım 3. kaynağın 163-166. sayfalarının incelenmesi
6 Yaralanmalarda ve Travmalarda İlkyardım 2. kaynağın 91-104. sayfalarının incelenmesi
7 Kırık, Çıkık, Burkulma ve Kramplarda İlkyardım 1. kaynağın 112-136. sayfalarının incelenmesi
8 Yanıklarda İlkyardım 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi
9 Donuklarda İlkyardım 2. kaynağın 141-152. sayfalarının incelenmesi
10 Elektrik Çarpması, Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlkyardım 2. kaynağın 153-160. sayfalarının incelenmesi
11 Zehirlenmelerde İlkyardım 3. kaynağın 175-197. sayfalarının incelenmesi
12 Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım 2. kaynağın 177-184. sayfalarının incelenmesi
13 Boğulmalarda ilkyardım 1. kaynağın 185-194. sayfalarının incelenmesi
14 Hasta/yaralı taşıma teknikleri 1. kaynağın 186-207. sayfalarının incelenmesi
Kaynaklar
Sağlık Bakanlığı Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı, İNAN, H.F; KURT,Z; KUBİLAY,İ; ANKARA, 2011
1) Somyürek, H. , İ. , Tabak, R. ,S. (2008). Temel İlk Yardım ve Acil Bakım. Ankara: Palme YAyınları. 2) Türkiye Kızılay Derneği. Adım Adım İlkyardım ve Kurtarma. Ankara: Palme Yayınları. 3) T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. (2008). Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık. 4) Prof. Dr. Süzen, B. ve İnan, H. (2004). İlk yardım. Ankara: Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret LTD.ŞTİ.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olmaları gerekir.
0
2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanarak teorik ve uygulamalı bilgileri bilir ve kullanırlar.
X
0
3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
X
0
4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
X
0
5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
0
6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilmeli ve kullanabilmelidir.
0
7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir.
X
0
8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
0
9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir.
0
10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
X
0
11.Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeli; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olmalıdırlar.
X
0
12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşabilmeli ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurabilmelidir.
0
13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur.
X
0
14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır.
0
16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır.
X
0
17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   20
Genel Sınavın Başarıya Oranı   80
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 2 28
Rehberli Problem Çözme 14 1 14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 0 0 0
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 6 6
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 16 16
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 64
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu