Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur.
X
2
PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır.
X
3
PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
X
4
PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
X
5
PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
X
6
PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır.
X
7
PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir.
X
8
PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir.
X
10
PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
X
11
PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur.
X
12
PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar.
X
13
PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur.
X
14
PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
15
PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır.
X
16
PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır.
X
17
PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11313
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)74
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Öğrencilerin, ulusal sağlık koşullarını kavraması ve uygun sağlık politikalarının geliştirilmesi, uygulanması ve performans değerlendirmelerinin yanı sıra sağlık sektörünün organizasyonu ve yönetimi hakkında teorik ve uygulamalı bilgi sahibi olur.
X
2
PY-2. Öğrenciler, ulusal ve uluslararası düzeyde sağlık ve sağlık hizmet sunucularının performansını planlamak, organize etmek, yönlendirmek ve eleştirel bir yaklaşımla iş dünyası ve yönetimle ilgili temel bilgileri kullanır.
X
3
PY-3. Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
X
4
PY-4. Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
X
5
PY-5. Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
X
6
PY-6. Öğrenciler, dijital teknolojiyi kullanarak, sağlık yönetimi alanındaki bilgileri bilimsel olarak analiz edebilmeli, sonuçlarını yorumlayabilmeli ve etik, sosyal açıdan sorumlu ve sürdürülebilir yenilikçi çözümler üretebilmelerinin yanı sıra sağlık yönetimi alanında problem çözme ve fırsatları yakalama konularında nicel ve nitel teknikleri yenilikçi olarak bilir ve kullanır.
X
7
PY-7. Öğrenciler, sağlık yönetimi alanına ilişkin sorun alanlarının belirlenmesi, çözüm önerilerinin geliştirilmesi, etkili ve verimli şekilde uygulanması ve sonuçların değerlendirilmesinde liderlik özellikleri göstererek bağımsız kararlar verir.
X
8
PY-8. Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda yönlendirir.
X
10
PY-10. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
X
11
PY-11. Öğrenciler, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe, girişimciliğe ve hayat boyu öğrenime açık olur.
X
12
PY-12. Öğrenciler, Sağlık yönetimi ile ilgili konularda görüş ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paydaşlarıyla paylaşır ve meslektaşları ile en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde İngilizce kullanarak iletişim kurar.
X
13
PY-13. Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer, yazılı ve sözlü iletişimde doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi kullanabilme yeterliliğine sahip olur.
X
14
PY-14. Alanın gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
15
PY-15. Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına yansıtır.
X
16
PY-16. Birey olarak dış görünüm olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur; sürekli gelişme ve değişime açıktır.
X
17
PY-17. Sağlık yönetimi ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel, mesleki etik ilkelere uygun, ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır, çözüm önerilerini yorumlar ve değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:18Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:19