Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | OPZ2137870 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Halk Sağlığı alanına dair temel bilgi ve becerileri kazanmasını sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığı'na Giriş ,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Genel Fiziksel Değerlendirme ,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Dolaşım Sistemi Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Solunum Sistemi Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Sindirim Sistemi Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Endokrin Sistemi Hastalıkları,Literatür Taraması ,Diyabetus Mellitus,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Üriner Sistem Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Kas İskelet Sistemi Hastalıkları,Küresel Sağlık Sorunları,Bağımlılık ile Mücadele,Afet Ülkelerinde Halk Sağlığı Yaklaşımları,Literatür Taraması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Halk sağlığı branşına ilişkin temel kavramları analiz eder. | 16, 18, 19, 9 | A, E |
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gereken koşulları açıklar. | 10, 9 | A |
Temel sağlık hizmetleri kapsamında yürütülen ülke halk sağlığı programlarını açıklar. | 10, 19, 9 | A |
Bulaşıcı hastalıklarla mücadeleye ilişkin programları tanımlar. | 10, 21, 9 | A |
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı bakış açısıyla analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
Dünyada ve Türkiye'deki çocuk , genç ve yaşlı sağlığı sorunlarını tanımlar. | 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığı'na Giriş | Kaynak 1 Sayfa 379-392 |
2 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Genel Fiziksel Değerlendirme | Kaynak 1 Sayfa 19-42 |
3 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Dolaşım Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 453-490 |
4 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Solunum Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 453-490 |
5 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Sindirim Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 125-153 |
6 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Endokrin Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 93-122 |
7 | Literatür Taraması | Kaynak 1 Sayfa 229-272 |
8 | Diyabetus Mellitus | Kaynak 1 Sayfa 411-451 |
9 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Üriner Sistem Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 43-65 |
10 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Kas İskelet Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 43-65 |
11 | Küresel Sağlık Sorunları | Kaynak 1 Sayfa 205-266 |
12 | Bağımlılık ile Mücadele | Kaynak 1 Sayfa 205-266 |
13 | Afet Ülkelerinde Halk Sağlığı Yaklaşımları | Kaynak 1 Sayfa 155-178 |
14 | Literatür Taraması |
Kaynak |
1- Akın L., Güler Ç., ''Halk Sağlığı - Temel Bilgiler'' Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2012. 2- Hayran O. , Özbek H. ,“Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler”, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. |
Ders notları öğrencilere verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 1 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(59/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HALK SAĞLIĞI | OPZ2137870 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Pazartesi 11:00-11:45 Pazartesi 12:00-12:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Sema KUĞUOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Halk Sağlığı alanına dair temel bilgi ve becerileri kazanmasını sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Halk Sağlığı'na Giriş ,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Genel Fiziksel Değerlendirme ,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Dolaşım Sistemi Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Solunum Sistemi Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Sindirim Sistemi Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Endokrin Sistemi Hastalıkları,Literatür Taraması ,Diyabetus Mellitus,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Üriner Sistem Hastalıkları,Sağlık Profesyonellerine Yönelik Kas İskelet Sistemi Hastalıkları,Küresel Sağlık Sorunları,Bağımlılık ile Mücadele,Afet Ülkelerinde Halk Sağlığı Yaklaşımları,Literatür Taraması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Halk sağlığı branşına ilişkin temel kavramları analiz eder. | 16, 18, 19, 9 | A, E |
Sağlıklı olmak ve sağlığı geliştirmek için gereken koşulları açıklar. | 10, 9 | A |
Temel sağlık hizmetleri kapsamında yürütülen ülke halk sağlığı programlarını açıklar. | 10, 19, 9 | A |
Bulaşıcı hastalıklarla mücadeleye ilişkin programları tanımlar. | 10, 21, 9 | A |
Toplumdaki özel grupların önemli/öncelikli sağlık sorunlarını halk sağlığı bakış açısıyla analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A |
Dünyada ve Türkiye'deki çocuk , genç ve yaşlı sağlığı sorunlarını tanımlar. | 16, 21, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Halk Sağlığı'na Giriş | Kaynak 1 Sayfa 379-392 |
2 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Genel Fiziksel Değerlendirme | Kaynak 1 Sayfa 19-42 |
3 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Dolaşım Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 453-490 |
4 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Solunum Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 453-490 |
5 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Sindirim Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 125-153 |
6 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Endokrin Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 93-122 |
7 | Literatür Taraması | Kaynak 1 Sayfa 229-272 |
8 | Diyabetus Mellitus | Kaynak 1 Sayfa 411-451 |
9 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Üriner Sistem Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 43-65 |
10 | Sağlık Profesyonellerine Yönelik Kas İskelet Sistemi Hastalıkları | Kaynak 1 Sayfa 43-65 |
11 | Küresel Sağlık Sorunları | Kaynak 1 Sayfa 205-266 |
12 | Bağımlılık ile Mücadele | Kaynak 1 Sayfa 205-266 |
13 | Afet Ülkelerinde Halk Sağlığı Yaklaşımları | Kaynak 1 Sayfa 155-178 |
14 | Literatür Taraması |
Kaynak |
1- Akın L., Güler Ç., ''Halk Sağlığı - Temel Bilgiler'' Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2012. 2- Hayran O. , Özbek H. ,“Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler”, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2017. |
Ders notları öğrencilere verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |