Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BÜYÜME VE GELİŞMEOPZ2125560Güz Dönemi2+022
Ders Programı

Pazartesi 15:30-16:15

Pazartesi 16:30-17:15

Çarşamba 19:30-20:15

Çarşamba 20:30-21:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Halime AVUNÇ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Merve YILMAZ MENEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıNormal hareketin gelişimi, gelişimsel biomekanik, spinal eğrilerin gelişimi, sinir sistemi, refleksler, duyu ve algının gelişimi, kardiyovasküler ve pulmoner sistemlerin gelişimi, oromotor gelişim, düzeltici, koruyucu ve denge reaksiyonları, hareket disfonksiyonlarını öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Normal Gelişim Parametreleri,Gelişim Teorileri, Gelişim Kavramları,Hareket Gelişiminin Kinezyolojik Yönden İncelenmesi , Motor kontrol, öğrenme ve modelleri,Refleks, duyu, tecrübe, Gelişimi Etkileyen Muskuloskeletal Faktörler,Gelişimi Etkileyen Kardiyopulmoner Faktörler , Gelişimi Etkileyen Nöromotor Faktörler ,Gelişimi Etkileyen Psikososyal Faktörler,Gelişimin Önemli Olayları,Hareketin Komponentleri,Postüral Reaksiyonlar, Düzeltme, koruma ve denge reaksiyonları,Hareketin Gelişmesi , Aylara göre Dönüm noktaları,Oromotor gelişim , Neonat ve İnfant Devre gelişim,4.-6. ay Gelişim,7.-11.ay Gelişim,,Yürüme Çağındaki Çocuk Gelişimi,24-36.ay Gelişim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gelişimsel teorileri açıklar.11, 9A, C
Normal gelişim sürecini etkileyen faktörleri tanımlar.11, 9A, C
Gelişimi etkileyen anormallikleri süreçle ilişkilendirerek karşılaştırır.11, 9A, C
Postüral reaksiyonlar, düzeltme, koruma ve denge reaksiyonlarını tanımlar.11, 9A, C
Hareketin gelişimini açıklar.11, 9A, C
Bebeklik dönemindeki temel refleksleri tanımlar.11, 9A, C
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Normal Gelişim ParametreleriKaynak 1,2
2Gelişim Teorileri, Gelişim KavramlarıKaynak 1,2,3
3Hareket Gelişiminin Kinezyolojik Yönden İncelenmesi , Motor kontrol, öğrenme ve modelleriKaynak 1,2,5
4Refleks, duyu, tecrübe, Gelişimi Etkileyen Muskuloskeletal FaktörlerKaynak 1,2,4
5Gelişimi Etkileyen Kardiyopulmoner Faktörler , Gelişimi Etkileyen Nöromotor Faktörler ,Gelişimi Etkileyen Psikososyal FaktörlerKaynak 1,2
6Gelişimin Önemli OlaylarıKaynak 1
7Hareketin KomponentleriKaynak 5,6
8Postüral Reaksiyonlar, Düzeltme, koruma ve denge reaksiyonlarıKaynak 1,2,5,6
9Hareketin Gelişmesi , Aylara göre Dönüm noktalarıKaynak 1,2,3
10Oromotor gelişim , Neonat ve İnfant Devre gelişimKaynak 1,2
114.-6. ay GelişimKaynak 1,2,3
127.-11.ay Gelişim,Kaynak 1,2,3
13Yürüme Çağındaki Çocuk GelişimiKaynak 1,2,3
1424-36.ay GelişimKaynak 1,2,3
Kaynak
Dersin öğretim elemanı tarafından ders notu verilecektir. 1. Akyürek, G. (2022). Büyüme ve gelişme. Hipokrat Yayınevi. 2. Kutlutürk Yıkılmaz, S., & Tanrıverdi, M. (2023). Normal hareket ve fonksiyonel gelişim. İstanbul Tıp Kitabevleri. 3. Gökçay, G., & Beyazova, U. (Eds.). (2020). İlk beş yaşta çocuk sağlığı izlemi. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2012). Motor gelişimi anlamak (D. Sevimay Özer & A. Aktop, Trans.). McGraw-Hill; Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Lokmanoğlu, B. N. (2021). Prematüre bebeklerde general movements, duyusal işlemleme ve nörogelişimsel parametreler arasındaki ilişkinin incelenmesi. The American Journal of Occupational Therapy, 77(3), 7703205070. 6. Çelik, G. (2019). Obstetrik brakiyal pleksus paralizili çocuklarda oturma dengesinin değerlendirilmesi ve üst ekstremite fonksiyonları ile ilişkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
1. Fogel A, Nelson G. Child Development, USA, 1988. 2. Scully RM, Barnes MR, ?Physical Therapy, Lippincotti Co, Philadelphia, 1989. 3. Trombly, CA ?Occupational Therapy for Physical Dysfunction?, William&Wilkins, 1989, Baltimore, USA. 4. Uyanık M, Kayıhan H. 2009. Down Syndrome: Sensory integration, vestibular stimulation and neurodevelopmental therapy approaches for children. In: JH Stone, M Blouin, editors. International Encyclopedia of Rehabilitation, USA.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
X
4
PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
5
PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6
PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
7
PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
8
PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
X
9
PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
X
10
PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
X
11
PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
12
PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
13
PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme8216
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler133
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı166
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)61
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(61/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BÜYÜME VE GELİŞMEOPZ2125560Güz Dönemi2+022
Ders Programı

Pazartesi 15:30-16:15

Pazartesi 16:30-17:15

Çarşamba 19:30-20:15

Çarşamba 20:30-21:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Halime AVUNÇ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Merve YILMAZ MENEK
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıNormal hareketin gelişimi, gelişimsel biomekanik, spinal eğrilerin gelişimi, sinir sistemi, refleksler, duyu ve algının gelişimi, kardiyovasküler ve pulmoner sistemlerin gelişimi, oromotor gelişim, düzeltici, koruyucu ve denge reaksiyonları, hareket disfonksiyonlarını öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Normal Gelişim Parametreleri,Gelişim Teorileri, Gelişim Kavramları,Hareket Gelişiminin Kinezyolojik Yönden İncelenmesi , Motor kontrol, öğrenme ve modelleri,Refleks, duyu, tecrübe, Gelişimi Etkileyen Muskuloskeletal Faktörler,Gelişimi Etkileyen Kardiyopulmoner Faktörler , Gelişimi Etkileyen Nöromotor Faktörler ,Gelişimi Etkileyen Psikososyal Faktörler,Gelişimin Önemli Olayları,Hareketin Komponentleri,Postüral Reaksiyonlar, Düzeltme, koruma ve denge reaksiyonları,Hareketin Gelişmesi , Aylara göre Dönüm noktaları,Oromotor gelişim , Neonat ve İnfant Devre gelişim,4.-6. ay Gelişim,7.-11.ay Gelişim,,Yürüme Çağındaki Çocuk Gelişimi,24-36.ay Gelişim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gelişimsel teorileri açıklar.11, 9A, C
Normal gelişim sürecini etkileyen faktörleri tanımlar.11, 9A, C
Gelişimi etkileyen anormallikleri süreçle ilişkilendirerek karşılaştırır.11, 9A, C
Postüral reaksiyonlar, düzeltme, koruma ve denge reaksiyonlarını tanımlar.11, 9A, C
Hareketin gelişimini açıklar.11, 9A, C
Bebeklik dönemindeki temel refleksleri tanımlar.11, 9A, C
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Normal Gelişim ParametreleriKaynak 1,2
2Gelişim Teorileri, Gelişim KavramlarıKaynak 1,2,3
3Hareket Gelişiminin Kinezyolojik Yönden İncelenmesi , Motor kontrol, öğrenme ve modelleriKaynak 1,2,5
4Refleks, duyu, tecrübe, Gelişimi Etkileyen Muskuloskeletal FaktörlerKaynak 1,2,4
5Gelişimi Etkileyen Kardiyopulmoner Faktörler , Gelişimi Etkileyen Nöromotor Faktörler ,Gelişimi Etkileyen Psikososyal FaktörlerKaynak 1,2
6Gelişimin Önemli OlaylarıKaynak 1
7Hareketin KomponentleriKaynak 5,6
8Postüral Reaksiyonlar, Düzeltme, koruma ve denge reaksiyonlarıKaynak 1,2,5,6
9Hareketin Gelişmesi , Aylara göre Dönüm noktalarıKaynak 1,2,3
10Oromotor gelişim , Neonat ve İnfant Devre gelişimKaynak 1,2
114.-6. ay GelişimKaynak 1,2,3
127.-11.ay Gelişim,Kaynak 1,2,3
13Yürüme Çağındaki Çocuk GelişimiKaynak 1,2,3
1424-36.ay GelişimKaynak 1,2,3
Kaynak
Dersin öğretim elemanı tarafından ders notu verilecektir. 1. Akyürek, G. (2022). Büyüme ve gelişme. Hipokrat Yayınevi. 2. Kutlutürk Yıkılmaz, S., & Tanrıverdi, M. (2023). Normal hareket ve fonksiyonel gelişim. İstanbul Tıp Kitabevleri. 3. Gökçay, G., & Beyazova, U. (Eds.). (2020). İlk beş yaşta çocuk sağlığı izlemi. Nobel Tıp Kitabevleri. 4. Gallahue, D. L., Ozmun, J. C., & Goodway, J. D. (2012). Motor gelişimi anlamak (D. Sevimay Özer & A. Aktop, Trans.). McGraw-Hill; Nobel Tıp Kitabevleri. 5. Lokmanoğlu, B. N. (2021). Prematüre bebeklerde general movements, duyusal işlemleme ve nörogelişimsel parametreler arasındaki ilişkinin incelenmesi. The American Journal of Occupational Therapy, 77(3), 7703205070. 6. Çelik, G. (2019). Obstetrik brakiyal pleksus paralizili çocuklarda oturma dengesinin değerlendirilmesi ve üst ekstremite fonksiyonları ile ilişkisinin araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
1. Fogel A, Nelson G. Child Development, USA, 1988. 2. Scully RM, Barnes MR, ?Physical Therapy, Lippincotti Co, Philadelphia, 1989. 3. Trombly, CA ?Occupational Therapy for Physical Dysfunction?, William&Wilkins, 1989, Baltimore, USA. 4. Uyanık M, Kayıhan H. 2009. Down Syndrome: Sensory integration, vestibular stimulation and neurodevelopmental therapy approaches for children. In: JH Stone, M Blouin, editors. International Encyclopedia of Rehabilitation, USA.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
X
4
PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
5
PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6
PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
7
PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
8
PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
X
9
PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
X
10
PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
X
11
PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
12
PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
13
PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:14Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:15