Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGOTERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İş-uğraşı tedavisinin temel değerlendirme ve uygulama yaklaşımlarını planlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri,Ergoterapistin Görevleri, Ortez-Protez ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler,Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi,El Değerlendirme ve Tedavisi,Kendine Yardım Aletleri,Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi,İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar,Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler,Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi,Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi,Çevre Bilimi ve Sağlık,Kognitif Değerlendirme ve Eğitim,Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi,Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapideki genel performans, teori ve modelleri açıklar. | 10, 9 | A, E, H |
ICF kavramı, çalışma, oyun ve boş zaman aktivitelerindeki rolleri ve işlerin analizini tanımlar. | 16, 5, 9 | A, E, H |
Ergoterapi performansı alanlarında değerlendirmeleri açıklar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Günlük yaşam aktiviteleri, el, iş ve kendine yardım aletleri gibi alanlarda değerlendirmeleri örnekler. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Farklı hastalık gruplarına özgü ergoterapi yaklaşımlarını açıklar. | 4, 9 | A, E, H |
Duyu Algı Motor Bütünlüğü yaklaşımını açıklar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Yaşam rolleri ve performansı ile ilgili ergoterapi değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını açıklar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını tanımlar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri | Kaynak 1 |
2 | Ergoterapistin Görevleri, Ortez-Protez ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler | Kaynak 1 |
3 | Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi | Kaynak 2-3 |
4 | El Değerlendirme ve Tedavisi | Kaynak 2-3 |
5 | Kendine Yardım Aletleri | Kaynak 2-3 |
6 | Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi | Kaynak 2-3 |
7 | İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar | Kaynak 2-3 |
8 | Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler | Kaynak 2-3 |
9 | Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi | Kaynak 2-3 |
10 | Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi | Kaynak 2-3 |
11 | Çevre Bilimi ve Sağlık | Kaynak 2-3 |
12 | Kognitif Değerlendirme ve Eğitim | Kaynak 2-3 |
13 | Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi | Kaynak 1-2-3 |
14 | Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi | Kaynak 1-2-3 |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. 1) Ergoterapiye Giriş, Prof. Dr. Esra Akı, Dr. Öğr. Üyesi Esma Özkan, Hipokrat Kitapevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 2 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 52 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(52/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGOTERAPİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gizem BOZTAŞ ELVERİŞLİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İş-uğraşı tedavisinin temel değerlendirme ve uygulama yaklaşımlarını planlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri,Ergoterapistin Görevleri, Ortez-Protez ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler,Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi,El Değerlendirme ve Tedavisi,Kendine Yardım Aletleri,Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi,İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar,Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler,Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi,Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi,Çevre Bilimi ve Sağlık,Kognitif Değerlendirme ve Eğitim,Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi,Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ergoterapideki genel performans, teori ve modelleri açıklar. | 10, 9 | A, E, H |
ICF kavramı, çalışma, oyun ve boş zaman aktivitelerindeki rolleri ve işlerin analizini tanımlar. | 16, 5, 9 | A, E, H |
Ergoterapi performansı alanlarında değerlendirmeleri açıklar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Günlük yaşam aktiviteleri, el, iş ve kendine yardım aletleri gibi alanlarda değerlendirmeleri örnekler. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Farklı hastalık gruplarına özgü ergoterapi yaklaşımlarını açıklar. | 4, 9 | A, E, H |
Duyu Algı Motor Bütünlüğü yaklaşımını açıklar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Yaşam rolleri ve performansı ile ilgili ergoterapi değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını açıklar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Yaşam kalitesini artırmaya yönelik ergoterapi değerlendirme ve tedavi yaklaşımlarını tanımlar. | 4, 5, 9 | A, E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergoterapi (İş Uğraşı Tedavisi) Tanım, Tarihçe ve Teorileri | Kaynak 1 |
2 | Ergoterapistin Görevleri, Ortez-Protez ve Ergoterapi Arasındaki Farklar ve Benzerlikler | Kaynak 1 |
3 | Günlük Yaşam Aktiviteleri Değerlendirme Yöntemleri ve Tedavisi | Kaynak 2-3 |
4 | El Değerlendirme ve Tedavisi | Kaynak 2-3 |
5 | Kendine Yardım Aletleri | Kaynak 2-3 |
6 | Çalışma Postürü ve Aktivite Analizi | Kaynak 2-3 |
7 | İşyeri Düzenlemelerinde Ergonomik Yaklaşımlar | Kaynak 2-3 |
8 | Ev Düzenlemesinde Ergonomik Prensipler | Kaynak 2-3 |
9 | Geriatride İş ve Uğraşı Tedavisi ve Aktivite Terapisi | Kaynak 2-3 |
10 | Hemiplejide Evrelere Göre Ergoterapi | Kaynak 2-3 |
11 | Çevre Bilimi ve Sağlık | Kaynak 2-3 |
12 | Kognitif Değerlendirme ve Eğitim | Kaynak 2-3 |
13 | Duyu Bütünlüğü Tanım ve Tedavisi | Kaynak 1-2-3 |
14 | Pediatride İş ve Uğraşı Tedavisi | Kaynak 1-2-3 |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. 1) Ergoterapiye Giriş, Prof. Dr. Esra Akı, Dr. Öğr. Üyesi Esma Özkan, Hipokrat Kitapevi |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |