Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yunus ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Aybüke ALKANAT GÜNALTAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İş Güvenliği kavramının dünyadaki ve Ülkemizdeki tarihsel gelişimi, bugün ki iş güvenliği uygulamaları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş Güvenliğinin tarihsel gelişimi,İş güvenliği kavram ve kapsamı,İş Güvenliği ile ilgili uluslararası kuruluşlar ve görevleri,İş Güvenliği ile ilgili ulusal kuruluşlar ve görevleri,İş Sağlığı ve Güvenliği kültürü,Ulusal ve uluslar arası sözleşmeler.,Tehlike tanımları, çeşitleri, tehlike avı,İş kazasının genel ve hukuki tanımı,Kaza teorileri ve nedenleri, ramak kala, bird teoremi, domino teoremi, iş kazası soruşturma ve raporlama örnek çalışması,İş kazası istatistiki değerlendirme yöntemleri, dünyada ülkemizde iş kazası istatistiki yorumları, yöntem ve değerlendirmeler,İş kazası maliyetleri, örnek iş kazası inceleme ve kayıtlama çalışmaları,Meslek hastalığının genel ve hukuki yönden tanımı,Meslek hastalığının nedenleri ve alınabilecek teknik önlemler,İş kazası, Meslek hastalığı durumlarında hukuki sorumlulukların tanımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenleri ve korunma yöntemlerini açıklar. | 13, 14, 16, 5, 9 | A |
Türkiye ve dünyadaki İş güvenliği ile ilgili kurumları ve görevlerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 5, 9 | A |
İş Güvenliği ile ilgili genel tanımları açıklar. | 13, 14, 16, 5, 9 | A |
İş Güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. | 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş Güvenliğinin tarihsel gelişimi | Kaynak 1 |
2 | İş güvenliği kavram ve kapsamı | Kaynak 2 |
3 | İş Güvenliği ile ilgili uluslararası kuruluşlar ve görevleri | Kaynak 1 |
4 | İş Güvenliği ile ilgili ulusal kuruluşlar ve görevleri | Kaynak 1 |
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği kültürü | Kaynak 2 |
6 | Ulusal ve uluslar arası sözleşmeler. | Kaynak 2 |
7 | Tehlike tanımları, çeşitleri, tehlike avı | Kaynak 1 |
8 | İş kazasının genel ve hukuki tanımı | Kaynak 2 |
9 | Kaza teorileri ve nedenleri, ramak kala, bird teoremi, domino teoremi, iş kazası soruşturma ve raporlama örnek çalışması | Kaynak 1 |
10 | İş kazası istatistiki değerlendirme yöntemleri, dünyada ülkemizde iş kazası istatistiki yorumları, yöntem ve değerlendirmeler | Kaynak 1 |
11 | İş kazası maliyetleri, örnek iş kazası inceleme ve kayıtlama çalışmaları | Kaynak 1 |
12 | Meslek hastalığının genel ve hukuki yönden tanımı | Kaynak 1 |
13 | Meslek hastalığının nedenleri ve alınabilecek teknik önlemler | Kaynak 1 |
14 | İş kazası, Meslek hastalığı durumlarında hukuki sorumlulukların tanımı | Kaynak 2 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. 1) Dizdar EN, İş Güvenliği, Murathan Yayınevi, Trabzon, 2008. 2) İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 60 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(60/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yunus ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Aybüke ALKANAT GÜNALTAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İş Güvenliği kavramının dünyadaki ve Ülkemizdeki tarihsel gelişimi, bugün ki iş güvenliği uygulamaları ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İş Güvenliğinin tarihsel gelişimi,İş güvenliği kavram ve kapsamı,İş Güvenliği ile ilgili uluslararası kuruluşlar ve görevleri,İş Güvenliği ile ilgili ulusal kuruluşlar ve görevleri,İş Sağlığı ve Güvenliği kültürü,Ulusal ve uluslar arası sözleşmeler.,Tehlike tanımları, çeşitleri, tehlike avı,İş kazasının genel ve hukuki tanımı,Kaza teorileri ve nedenleri, ramak kala, bird teoremi, domino teoremi, iş kazası soruşturma ve raporlama örnek çalışması,İş kazası istatistiki değerlendirme yöntemleri, dünyada ülkemizde iş kazası istatistiki yorumları, yöntem ve değerlendirmeler,İş kazası maliyetleri, örnek iş kazası inceleme ve kayıtlama çalışmaları,Meslek hastalığının genel ve hukuki yönden tanımı,Meslek hastalığının nedenleri ve alınabilecek teknik önlemler,İş kazası, Meslek hastalığı durumlarında hukuki sorumlulukların tanımı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İş kazaları ve meslek hastalıklarının nedenleri ve korunma yöntemlerini açıklar. | 13, 14, 16, 5, 9 | A |
Türkiye ve dünyadaki İş güvenliği ile ilgili kurumları ve görevlerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 5, 9 | A |
İş Güvenliği ile ilgili genel tanımları açıklar. | 13, 14, 16, 5, 9 | A |
İş Güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar. | 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş Güvenliğinin tarihsel gelişimi | Kaynak 1 |
2 | İş güvenliği kavram ve kapsamı | Kaynak 2 |
3 | İş Güvenliği ile ilgili uluslararası kuruluşlar ve görevleri | Kaynak 1 |
4 | İş Güvenliği ile ilgili ulusal kuruluşlar ve görevleri | Kaynak 1 |
5 | İş Sağlığı ve Güvenliği kültürü | Kaynak 2 |
6 | Ulusal ve uluslar arası sözleşmeler. | Kaynak 2 |
7 | Tehlike tanımları, çeşitleri, tehlike avı | Kaynak 1 |
8 | İş kazasının genel ve hukuki tanımı | Kaynak 2 |
9 | Kaza teorileri ve nedenleri, ramak kala, bird teoremi, domino teoremi, iş kazası soruşturma ve raporlama örnek çalışması | Kaynak 1 |
10 | İş kazası istatistiki değerlendirme yöntemleri, dünyada ülkemizde iş kazası istatistiki yorumları, yöntem ve değerlendirmeler | Kaynak 1 |
11 | İş kazası maliyetleri, örnek iş kazası inceleme ve kayıtlama çalışmaları | Kaynak 1 |
12 | Meslek hastalığının genel ve hukuki yönden tanımı | Kaynak 1 |
13 | Meslek hastalığının nedenleri ve alınabilecek teknik önlemler | Kaynak 1 |
14 | İş kazası, Meslek hastalığı durumlarında hukuki sorumlulukların tanımı | Kaynak 2 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. 1) Dizdar EN, İş Güvenliği, Murathan Yayınevi, Trabzon, 2008. 2) İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |