Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
X
4
PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
X
5
PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
7
PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
8
PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
X
9
PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
X
10
PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
X
11
PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
12
PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
13
PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2510
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı199
Genel Sınav ve Hazırlığı11313
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)74
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(74/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK HİZMETLERİNDE İLETİŞİM-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Olga UNTİLA KAPLAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıKişisel ve mesleki yaşamda başarılı kişilerarası ilişkiler yoluyla, üretken, mutlu ve doyumlu olmalarını sağlamada gerekli ilke, yöntem teknik ve bilgileri vererek istenilen davranışları geliştirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
,Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları,Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları,Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim,Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış,Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri,İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar,Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
,Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
,Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İletişimin temel kavramları, iletişim sürecini ve iletişimin önemini açıklar.10, 16, 9A
Özel durumlarda kullanılan iletişim ilkelerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Farklı yaş grubundan bireylerle etkin iletişimin önemini açıklar.13, 15A
Empati beceresinin iletişimde önemini açıklar.10, 13, 16, 4A
Kurumsal vizyon, misyon, hedef ve amaçlar konusunda çalışanlarla iletişim kurmanın önemini açıklar.13, 15, 4A
Toplantı yönetim tekniklerini bilir ve kurumsal raporlama tekniklerini açıklar.10, 13, 16, 9A
İletişimi engelleyen faktörleri açıklar ve iletişimi geliştirme araçlarını açıklar.10, 13, 16, 4, 9A
Stres yönetiminde kullanılacak yöntemleri açıklar.9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1 Ders Öğrenme Çıktısının Program Yeterlilikleri İlişkisinin Kurulması
İletişimin Tanımı Önemi Ve Temel İşlevleri
İletişim Türleri, İletişimi Etkileyen Etmenler
1.kaynağın 38-42. ve 2. kaynağın 32-41. sayfalarının incelenmesi
2Kendini Tanıma, Kendini Tanımanın Yolları, Kendini Tanıma Uygulamaları2. kaynağın 23-28 sayfalarının incelenmesi
3Dinleme ve Kurumlarda Haberleşme İlişkileri ve iletişim ağları1.kaynağın 122-133. ve 2. kaynağın 43-49. sayfalarının incelenmesi
4Ben Dilini Kullanmak, Empati, Empatik İletişim1. kaynağın 114-115 ve 2. kaynağın 9-10. ve 70-73. sayfalarının incelenmesi
5Davranış Türleri, Atılgan Davranış, Pasif Davranış, Manüpülatif Davranış1.kaynağın 134-141. ve 2. kaynağın 91-93 sayfalarının incelenmesi
6Hasta İle İletişimi Kolaylaştıran Teknikler
İletişim Becerileri: Tedavi Edici (Terapheutic ) İletişim Becerileri
1. kaynağın 120-126 ve 2. kaynağın 94-99. sayfalarının incelenmesi
7İletişimi Engelleyen Yaklaşımlar1. kaynağın 46-68. ve 2. kaynağın 12-22 sayfalarının incelenmesi
8Çocuk Hasta İle İletişim
Yaşlı Hasta İle İletişim
1. kaynağın 92-93. ve 2. kaynağın 153-156. ve 176-181. sayfalarının incelenmesi
9Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Tedaviyi Reddeden Hasta
-Sürekli İsteklerde Bulunan Hasta
1. kaynağın 73-80 ve 2. Kaynağın 144-125. ve 158-160. sayfalarının incelenmesi
10Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Saldırgan Hasta
- Anksiyete Yaşayan Hasta
2. kaynağın 111-116 ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
11Bazı Özel Durumlarda İletişim
-İçe Dönük/Depresif Hasta
2. kaynağın 111-116. ve 129-137. sayfalarının incelenmesi
12Bazı Özel Durumlarda İletişim
-Terminal Süreçteki Hasta
1. kaynağın 96-106. ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
13Bazı Özel Durumlarda İletişim
- Kayıp ve Yas Yaşayan Hasta/Aile
1.kaynağın 96-106 ve 2. kaynağın 213-220. sayfalarının incelenmesi
14Stres Yönetimi ve Çatışma Çözümü2. kaynağın 74-86. sayfalarının incelenmesi
Kaynak
1-Üstün, B., Akgün, E., Partlak, N. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. İzmir: Okullar Yayınevi. 2.Terakye, G. (1998). Hasta-hemşire ilişkileri. Ankara: Zirve Ofset.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
X
4
PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
X
5
PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
7
PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
8
PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
X
9
PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
X
10
PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
X
11
PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
12
PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
13
PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:14Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:15