Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTEZDE ÖZEL KONULAR | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN, Doç.Dr. Esra ATILGAN, Doç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM, Dr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ortezde farklı ve güncel tedavi yöntemleri ve kullanımlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörolojik Hastalıklarda Ortez Uygulamaları, Nöromusküler Hastalıklarda Ortezleme ,Romatolojik Hastalıklarda Ortezleme,Alt ve üst Ekstremitede Spor Yaralanmaları ve Ortezleme,Pediatrik Ortezleme ,Üst Ekstremitede Farklı Durumlarda Ortez Uygulamaları ,Yanık ve Ortezler,Ayakkabı ve Modifikasyon Uygulamaları , Diyabet ve Ortezleme ,Spinal Patolojilerde Ortezleme,Patolojik Yürüyüşte Ortezleme ve Yürüyüş Analizi, Mobiliteye Yardımcı Gereçler,Ortez Performansı için Fonksiyonel Değerlendirmeler,Ortez Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı hastalıklara özel ortez uygulamalarını tartışır ve uygular. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Alt ve üst ekstremitede spor yaralanmalarında ortez uygulamalarını tanımlar. | 10, 12, 4, 9 | A, E |
Ayakkabı ve modifikasyonları özetler. | 10, 13, 9 | A, E |
Spinal patolojilere uygun ortezlemeye karar verir ve uygular. | 10, 12, 13, 4, 6, 9 | A, E |
Patolojik yürüyüş ile ortezli yürüyüşü analiz eder. | 10, 12, 3, 37, 4, 9 | A, E |
Ortez performansı için gerekli olan fonksiyonel değerlendirmeleri açıklar. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Teknolojik ve güncel ortezleri araştırır. | 10, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörolojik Hastalıklarda Ortez Uygulamaları | kaynak 3 bölüm 24 |
2 | Nöromusküler Hastalıklarda Ortezleme | kaynak 3 bölüm 24 |
3 | Romatolojik Hastalıklarda Ortezleme | kaynak 4 bölüm 18, bölüm 31 , kaynak 5 bölüm 16 |
4 | Alt ve üst Ekstremitede Spor Yaralanmaları ve Ortezleme | kaynak 4 bölüm 14, 29 |
5 | Pediatrik Ortezleme | kaynak 3 bölüm 26 |
6 | Üst Ekstremitede Farklı Durumlarda Ortez Uygulamaları | kaynak 4 Bölüm 3, kaynak 5 bölüm 3 |
7 | Yanık ve Ortezler | kaynak 5 bölüm 15 |
8 | Ayakkabı ve Modifikasyon Uygulamaları | Kaynak 3 Bölüm 18 |
9 | Diyabet ve Ortezleme | Kaynak 4 Bölüm 18 |
10 | Spinal Patolojilerde Ortezleme | Kaynak 1 Bölüm 17 |
11 | Patolojik Yürüyüşte Ortezleme ve Yürüyüş Analizi | Kaynak 3 Bölüm 23 |
12 | Mobiliteye Yardımcı Gereçler | kaynak 4 bölüm 51, kaynak 5 bölüm 6 |
13 | Ortez Performansı için Fonksiyonel Değerlendirmeler | Kaynak 3 Bölüm 25 |
14 | Ortez Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar | Kaynak 5 Bölüm 45 |
Kaynak |
Öğrencilere ders notu verilecektir. |
1) Seymour R, Prosthetics and Orthotics: Lower Limb and Spinal, 2002. 2) Lusardi M, Nielsen C, Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation (2. edition). 2006. 3) Edelstein JE, Moroz A, Lower Limb Prosthetics and Orthotics Clinical Concepts, 2011. 4) Bek N, Ortezler, 2020. 5) Webster J, Murphy D, 5.edition, AAOS Atlas of Orthoses and Assistive_Devices, 2018. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ORTEZDE ÖZEL KONULAR | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Zeliha Candan ALGUN, Doç.Dr. Esra ATILGAN, Doç.Dr. Gülay ARAS BAYRAM, Dr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ortezde farklı ve güncel tedavi yöntemleri ve kullanımlarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörolojik Hastalıklarda Ortez Uygulamaları, Nöromusküler Hastalıklarda Ortezleme ,Romatolojik Hastalıklarda Ortezleme,Alt ve üst Ekstremitede Spor Yaralanmaları ve Ortezleme,Pediatrik Ortezleme ,Üst Ekstremitede Farklı Durumlarda Ortez Uygulamaları ,Yanık ve Ortezler,Ayakkabı ve Modifikasyon Uygulamaları , Diyabet ve Ortezleme ,Spinal Patolojilerde Ortezleme,Patolojik Yürüyüşte Ortezleme ve Yürüyüş Analizi, Mobiliteye Yardımcı Gereçler,Ortez Performansı için Fonksiyonel Değerlendirmeler,Ortez Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı hastalıklara özel ortez uygulamalarını tartışır ve uygular. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Alt ve üst ekstremitede spor yaralanmalarında ortez uygulamalarını tanımlar. | 10, 12, 4, 9 | A, E |
Ayakkabı ve modifikasyonları özetler. | 10, 13, 9 | A, E |
Spinal patolojilere uygun ortezlemeye karar verir ve uygular. | 10, 12, 13, 4, 6, 9 | A, E |
Patolojik yürüyüş ile ortezli yürüyüşü analiz eder. | 10, 12, 3, 37, 4, 9 | A, E |
Ortez performansı için gerekli olan fonksiyonel değerlendirmeleri açıklar. | 10, 12, 13, 16, 4, 9 | A, E |
Teknolojik ve güncel ortezleri araştırır. | 10, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörolojik Hastalıklarda Ortez Uygulamaları | kaynak 3 bölüm 24 |
2 | Nöromusküler Hastalıklarda Ortezleme | kaynak 3 bölüm 24 |
3 | Romatolojik Hastalıklarda Ortezleme | kaynak 4 bölüm 18, bölüm 31 , kaynak 5 bölüm 16 |
4 | Alt ve üst Ekstremitede Spor Yaralanmaları ve Ortezleme | kaynak 4 bölüm 14, 29 |
5 | Pediatrik Ortezleme | kaynak 3 bölüm 26 |
6 | Üst Ekstremitede Farklı Durumlarda Ortez Uygulamaları | kaynak 4 Bölüm 3, kaynak 5 bölüm 3 |
7 | Yanık ve Ortezler | kaynak 5 bölüm 15 |
8 | Ayakkabı ve Modifikasyon Uygulamaları | Kaynak 3 Bölüm 18 |
9 | Diyabet ve Ortezleme | Kaynak 4 Bölüm 18 |
10 | Spinal Patolojilerde Ortezleme | Kaynak 1 Bölüm 17 |
11 | Patolojik Yürüyüşte Ortezleme ve Yürüyüş Analizi | Kaynak 3 Bölüm 23 |
12 | Mobiliteye Yardımcı Gereçler | kaynak 4 bölüm 51, kaynak 5 bölüm 6 |
13 | Ortez Performansı için Fonksiyonel Değerlendirmeler | Kaynak 3 Bölüm 25 |
14 | Ortez Teknolojisinde Güncel Yaklaşımlar | Kaynak 5 Bölüm 45 |
Kaynak |
Öğrencilere ders notu verilecektir. |
1) Seymour R, Prosthetics and Orthotics: Lower Limb and Spinal, 2002. 2) Lusardi M, Nielsen C, Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation (2. edition). 2006. 3) Edelstein JE, Moroz A, Lower Limb Prosthetics and Orthotics Clinical Concepts, 2011. 4) Bek N, Ortezler, 2020. 5) Webster J, Murphy D, 5.edition, AAOS Atlas of Orthoses and Assistive_Devices, 2018. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |