Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MOBİLİTE VE YARDIMCI CİHAZLAR-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, mobilite eksikliği olan bireylerin mobilite seviyesini artırma yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz ihtiyacını belirlemek amacıyla değerlendirme yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz seçimini belirlemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara Giriş,Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve Seçimi,Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk Değnekleri,Yürüteç Seçimi ve Eğitimi,Yardımcı Cihaz İle Yürüme Tipleri,Çocuklarda Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama Adaptasyonları,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Ayarları,Aktivite Temelli Ortez Kullanımı,Rekreasyon İçin Yardımcı Gereçler,Sporlara Özgü Mobilite Yardımcıları,Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik Araçlar,Teknolojik Yardımcı Cihazlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yardımcı cihaz ihtiyacını analiz eder.10, 13, 9A
Çocuklarda ve yetişkinlerde tekerlekli sandalye ayarlarını yapar.10, 13, 9A
Aktivite temelli ortez kullanımını değerlendirir.10, 13, 4, 9A
Sporlara özgü mobilite yardımcılarını belirler.10, 13, 4, 9A
Spinal kord yaralanması tedavisinde kullanılan robotik araçları açıklar.10, 13, 4, 9A
Teknolojik yardımcı cihazları takip eder.10, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara GirişKaynak 1 - Bölüm 41
2Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve SeçimiKaynak 1 - Bölüm 42
3Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk DeğnekleriKaynak 1 - Bölüm 42
4Yürüteç Seçimi ve EğitimiKaynak 1 - Bölüm 42, Kaynak 2 - Bölüm 45
5Yardımcı Cihaz İle Yürüme TipleriKaynak 2 - Bölüm 45
6Çocuklarda Tekerlekli Sandalye ÇeşitleriKaynak 2 - Bölüm 46
7Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye ÇeşitleriKaynak 2 - Bölüm 46
8Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama AdaptasyonlarıKaynak 2 - Bölüm 47
9Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye AyarlarıKaynak 1 - Bölüm 45
10Aktivite Temelli Ortez KullanımıKaynak 1 - Bölüm 46
11Rekreasyon İçin Yardımcı GereçlerKaynak 1 - Bölüm 47
12Sporlara Özgü Mobilite YardımcılarıKaynak 2 - Bölüm 49
13Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik AraçlarKaynak 2 - Bölüm 50
14Teknolojik Yardımcı CihazlarKaynak 2 - Bölüm 51
Kaynak
Mebis üzerinden ders notları verilecektir
1) Gottschalk F. AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices 5.edition, 2020. 2) Bek N, Ortezler. Hipokrat Yayınları, Ankara, 2020.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
X
4
PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
X
5
PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
7
PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
8
PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
X
9
PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
X
10
PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
X
11
PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
12
PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
13
PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Ders Saati000
Ders Saati000
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme14114
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11414
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)76
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MOBİLİTE VE YARDIMCI CİHAZLAR-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena ÖZDEMİR GÖRGÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, mobilite eksikliği olan bireylerin mobilite seviyesini artırma yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz ihtiyacını belirlemek amacıyla değerlendirme yöntemlerini öğrenmek ve yardımcı cihaz seçimini belirlemektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara Giriş,Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve Seçimi,Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk Değnekleri,Yürüteç Seçimi ve Eğitimi,Yardımcı Cihaz İle Yürüme Tipleri,Çocuklarda Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Çeşitleri,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama Adaptasyonları,Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye Ayarları,Aktivite Temelli Ortez Kullanımı,Rekreasyon İçin Yardımcı Gereçler,Sporlara Özgü Mobilite Yardımcıları,Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik Araçlar,Teknolojik Yardımcı Cihazlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yardımcı cihaz ihtiyacını analiz eder.10, 13, 9A
Çocuklarda ve yetişkinlerde tekerlekli sandalye ayarlarını yapar.10, 13, 9A
Aktivite temelli ortez kullanımını değerlendirir.10, 13, 4, 9A
Sporlara özgü mobilite yardımcılarını belirler.10, 13, 4, 9A
Spinal kord yaralanması tedavisinde kullanılan robotik araçları açıklar.10, 13, 4, 9A
Teknolojik yardımcı cihazları takip eder.10, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Mobiliteye ve Yardımcı Cihazlara GirişKaynak 1 - Bölüm 41
2Yardımcı Cihaz İhtiyacı ve SeçimiKaynak 1 - Bölüm 42
3Bastonlar, Kanedyenler ve Koltuk DeğnekleriKaynak 1 - Bölüm 42
4Yürüteç Seçimi ve EğitimiKaynak 1 - Bölüm 42, Kaynak 2 - Bölüm 45
5Yardımcı Cihaz İle Yürüme TipleriKaynak 2 - Bölüm 45
6Çocuklarda Tekerlekli Sandalye ÇeşitleriKaynak 2 - Bölüm 46
7Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye ÇeşitleriKaynak 2 - Bölüm 46
8Çocuklarda ve Yetişkinlerde Oturma ve Pozisyonlama AdaptasyonlarıKaynak 2 - Bölüm 47
9Çocuklarda ve Yetişkinlerde Tekerlekli Sandalye AyarlarıKaynak 1 - Bölüm 45
10Aktivite Temelli Ortez KullanımıKaynak 1 - Bölüm 46
11Rekreasyon İçin Yardımcı GereçlerKaynak 1 - Bölüm 47
12Sporlara Özgü Mobilite YardımcılarıKaynak 2 - Bölüm 49
13Spinal Kord Yaralanması Tedavisinde Kullanılan Robotik AraçlarKaynak 2 - Bölüm 50
14Teknolojik Yardımcı CihazlarKaynak 2 - Bölüm 51
Kaynak
Mebis üzerinden ders notları verilecektir
1) Gottschalk F. AAOS Atlas of Orthoses and Assistive Devices 5.edition, 2020. 2) Bek N, Ortezler. Hipokrat Yayınları, Ankara, 2020.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir.
X
2
PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir.
X
3
PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır.
X
4
PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar.
X
5
PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
6
PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
X
7
PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
X
8
PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler.
X
9
PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder.
X
10
PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir.
X
11
PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
X
12
PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder.
X
13
PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:14Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:15