Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HUKUKU VE YÖNETİM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU, Prof.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA, Doç.Dr. Emrah KULAKLI, Dr.Öğr.Üye. Sinan SEÇKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık Hukuku ile ilgili temel bilgileri, mesleki uygulamalara yardımcı olacak şekilde vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması,Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler,Sağlık Alanında İnsan Hakları,Sağlık Alanında Etik,Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar,Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları,Ortez Protez Uygulamalarında Hukuki Sorumluluk,Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Genel Sağlık Sigortası,Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri,Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği,Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk.,Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi mevzuatı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İç ve uluslararası hukuk çerçevesi içinde sağlıkla ilgili temel düzenlemeleri anlatır. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık personelinin hukuk alanındaki sorumluluğunu açıklar. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık Hukuku ile ilgili kavramları ve sağlık mevzuatını açıklar. | 16, 4, 9 | A |
Anayasa ve İnsan Hakları Belgelerinde yer alan sağlıkla ilgili düzenlemeleri yorumlar. | 16, 4, 9 | A |
Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının yapısı ve işleyişine ilişkin hukuksal alt yapıyı değerlendirebilecektir. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık kurumlarında hekim ve diğer sağlık personelinin yükümlülüklerini sıralar. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık kurumlarında hasta haklarının neler olduğunu ve ihlali halinde yasal yaptırımları sıralar. | 16, 4, 9 | A |
Kamu sağlığının korunmasına ilişkin hukuk kurallarını kavrar. | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması | |
2 | Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler | Kaynak 1 |
3 | Sağlık Alanında İnsan Hakları | Kaynak 1 |
4 | Sağlık Alanında Etik | Kaynak 2 |
5 | Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar | Kaynak 3 |
6 | Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları | Kaynak 3 |
7 | Ortez Protez Uygulamalarında Hukuki Sorumluluk | Kaynak 2 |
8 | Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Kaynak 3 |
9 | Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Kaynak 3 |
10 | Genel Sağlık Sigortası | Kaynak 3 |
11 | Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri | Kaynak 4 |
12 | Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği | Kaynak 4 |
13 | Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk. | Kaynak 4 |
14 | Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi mevzuatı. | Kaynak 4 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK HUKUKU VE YÖNETİM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU, Prof.Dr. Nihat BULUT, Doç.Dr. Adem Ersin BAYRA, Doç.Dr. Emrah KULAKLI, Dr.Öğr.Üye. Sinan SEÇKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık Hukuku ile ilgili temel bilgileri, mesleki uygulamalara yardımcı olacak şekilde vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması,Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler,Sağlık Alanında İnsan Hakları,Sağlık Alanında Etik,Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar,Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları,Ortez Protez Uygulamalarında Hukuki Sorumluluk,Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları,Genel Sağlık Sigortası,Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri,Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği,Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk.,Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi mevzuatı.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İç ve uluslararası hukuk çerçevesi içinde sağlıkla ilgili temel düzenlemeleri anlatır. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık personelinin hukuk alanındaki sorumluluğunu açıklar. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık Hukuku ile ilgili kavramları ve sağlık mevzuatını açıklar. | 16, 4, 9 | A |
Anayasa ve İnsan Hakları Belgelerinde yer alan sağlıkla ilgili düzenlemeleri yorumlar. | 16, 4, 9 | A |
Kamu ve özel sağlık kuruluşlarının yapısı ve işleyişine ilişkin hukuksal alt yapıyı değerlendirebilecektir. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık kurumlarında hekim ve diğer sağlık personelinin yükümlülüklerini sıralar. | 16, 4, 9 | A |
Sağlık kurumlarında hasta haklarının neler olduğunu ve ihlali halinde yasal yaptırımları sıralar. | 16, 4, 9 | A |
Kamu sağlığının korunmasına ilişkin hukuk kurallarını kavrar. | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi, kaynakların tanıtılması, ölçme ve değerlendirme metodunun açıklanması | |
2 | Anayasa’da ve İnsan Hakları Belgelerinde Sağlıkla İlgili Düzenlemeler | Kaynak 1 |
3 | Sağlık Alanında İnsan Hakları | Kaynak 1 |
4 | Sağlık Alanında Etik | Kaynak 2 |
5 | Sağlık Mesleklerinin Uygulanmasına İlişkin Kurallar | Kaynak 3 |
6 | Sağlık Alanındaki Meslek Mensuplarının Özel Yetki ve Sorumlulukları | Kaynak 3 |
7 | Ortez Protez Uygulamalarında Hukuki Sorumluluk | Kaynak 2 |
8 | Kamu Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Kaynak 3 |
9 | Özel Sağlık Kurum ve Kuruluşları | Kaynak 3 |
10 | Genel Sağlık Sigortası | Kaynak 3 |
11 | Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri | Kaynak 4 |
12 | Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukukî niteliği | Kaynak 4 |
13 | Hatalı tıbbî uygulama ve hukukî sorumluluk. | Kaynak 4 |
14 | Hekimlerin ve diğer sağlık personelinin ceza hukuku sorumluluğu, sağlık Konu ile ilgili örnek vakaların incelenmesi mevzuatı. | Kaynak 4 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilecektir. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |