Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOMEKANİK IV | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Normal yürüme, patolojik yürüme ve protezlere ait biyomekanik kavramları değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Paralel akslar teoremi,Bending ve torsiyonel streslerin ölçülmesi,Kapalı ve açık helezonlar,Ortezlerin biyomekanik prensipleri,Ortezlerin biyomekanik prensipleri,Model işleme prensipleri,Model işleme prensipleri,3 nokta kuvvet sistemi,Ortezlerde oluşan kuvvetlerin analizi,Ayak bileği ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması,Diz ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması,Kalça ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması,Ortotik yürüyüş,Ortotik yürüyüş analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Paralel akslar teoremini tartışır. | 10, 16, 37, 9 | A |
Bending ve torsiyonel stresleri açıklar. | 10, 16, 37, 9 | A |
Kapalı ve açık helezonları tanımlar. | 37, 9 | A |
Hibrid ortezleri açıklar. | 13, 37, 4, 9 | A |
Model işleme prensiplerini açıklar. | 37, 9 | A |
3 nokta kuvvet sistemini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paralel akslar teoremi | 1. kaynağın 5. bölümü |
2 | Bending ve torsiyonel streslerin ölçülmesi | 2. kaynağın 3. bölümü |
3 | Kapalı ve açık helezonlar | 1. kaynağın 5. bölümü |
4 | Ortezlerin biyomekanik prensipleri | 3. kaynağın 4. bölümü |
5 | Ortezlerin biyomekanik prensipleri | 3. kaynağın 4. bölümü |
6 | Model işleme prensipleri | 4. kaynağın 12. bölümü |
7 | Model işleme prensipleri | 4. kaynağın 12. bölümü |
8 | 3 nokta kuvvet sistemi | 4. kaynağın 13. bölümü |
9 | Ortezlerde oluşan kuvvetlerin analizi | 5. kaynağın 4. bölümü |
10 | Ayak bileği ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması | 5. kaynağın 4. bölümü |
11 | Diz ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması | 5. kaynağın 4. bölümü |
12 | Kalça ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması | 5. kaynağın4. bölümü |
13 | Ortotik yürüyüş | 5. kaynağın 4. bölümü |
14 | Ortotik yürüyüş analizi | 5. kaynağın 4. bölümü |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1.Prosthetics and Orthotics Lower limb and Spinal, Ron Seymour,2002 2.Basic Biomechanics,Hall,2010 3.Introductıon to Orthotıcs/Breand Coppard,Helene Lohman,Fourth Edition,2015 4.Orthotic Intervention fort he Hand and Upper Extremity,Marylyn Jacobs,Noelle Austin,Second Edition, 2014 5.AAOS Atlas of Orthoses and Assistive_Devices Frank Gottschalk, MD, MB, BCh, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 71 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(71/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİYOMEKANİK IV | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Esra ATILGAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Normal yürüme, patolojik yürüme ve protezlere ait biyomekanik kavramları değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Paralel akslar teoremi,Bending ve torsiyonel streslerin ölçülmesi,Kapalı ve açık helezonlar,Ortezlerin biyomekanik prensipleri,Ortezlerin biyomekanik prensipleri,Model işleme prensipleri,Model işleme prensipleri,3 nokta kuvvet sistemi,Ortezlerde oluşan kuvvetlerin analizi,Ayak bileği ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması,Diz ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması,Kalça ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması,Ortotik yürüyüş,Ortotik yürüyüş analizi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Paralel akslar teoremini tartışır. | 10, 16, 37, 9 | A |
Bending ve torsiyonel stresleri açıklar. | 10, 16, 37, 9 | A |
Kapalı ve açık helezonları tanımlar. | 37, 9 | A |
Hibrid ortezleri açıklar. | 13, 37, 4, 9 | A |
Model işleme prensiplerini açıklar. | 37, 9 | A |
3 nokta kuvvet sistemini tartışır. | 10, 13, 16, 19, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Paralel akslar teoremi | 1. kaynağın 5. bölümü |
2 | Bending ve torsiyonel streslerin ölçülmesi | 2. kaynağın 3. bölümü |
3 | Kapalı ve açık helezonlar | 1. kaynağın 5. bölümü |
4 | Ortezlerin biyomekanik prensipleri | 3. kaynağın 4. bölümü |
5 | Ortezlerin biyomekanik prensipleri | 3. kaynağın 4. bölümü |
6 | Model işleme prensipleri | 4. kaynağın 12. bölümü |
7 | Model işleme prensipleri | 4. kaynağın 12. bölümü |
8 | 3 nokta kuvvet sistemi | 4. kaynağın 13. bölümü |
9 | Ortezlerde oluşan kuvvetlerin analizi | 5. kaynağın 4. bölümü |
10 | Ayak bileği ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması | 5. kaynağın 4. bölümü |
11 | Diz ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması | 5. kaynağın 4. bölümü |
12 | Kalça ortezlerinde oluşan kuvvetlerin hesaplanması | 5. kaynağın4. bölümü |
13 | Ortotik yürüyüş | 5. kaynağın 4. bölümü |
14 | Ortotik yürüyüş analizi | 5. kaynağın 4. bölümü |
Kaynak |
Ders notu verilecektir. |
1.Prosthetics and Orthotics Lower limb and Spinal, Ron Seymour,2002 2.Basic Biomechanics,Hall,2010 3.Introductıon to Orthotıcs/Breand Coppard,Helene Lohman,Fourth Edition,2015 4.Orthotic Intervention fort he Hand and Upper Extremity,Marylyn Jacobs,Noelle Austin,Second Edition, 2014 5.AAOS Atlas of Orthoses and Assistive_Devices Frank Gottschalk, MD, MB, BCh, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Ortez Protez alanında yeterli, güvenilir ve güncel bilgiye sahiptir. | X | |||||
2 | PY-2. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylere doğru değerlendirme yöntemlerini kullanıp uygun cihazı tasarlama, üretme ve uygulama bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | PY-3. Ortez Protez alanına özgü kanıta dayalı bilgi ve becerilerini kullanarak, mesleki ve etik değerleri gözeterek sorunları analiz eder ve disiplinler arası sağlıkla ilgili çalışmalara katılır. | X | |||||
4 | PY-4. Yapay uzuv ve/veya yardımcı cihaz gerektiren bireylerin günlük yaşam aktivitelerinde fonksiyon ve bağımsızlık kazanması için uygulanacak cihazları ileri teknoloji ve gerekli malzemeleri kullanarak yapar. | X | |||||
5 | PY-5. Ortez Protez alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanıp analiz ve sentez yaparak bağımsız olarak çalışır, diğer sağlık çalışanları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | PY-6. Mesleki uygulamalarında ortez protez hizmetlerinin organize edilmesi, sunulması, proje tasarlayabilme ve yürütebilme, problem çözebilme çerçevesinde yürütülmesini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | X | |||||
7 | PY-7.Yaşam boyu yeni koşullara uyum, öğrenme, yeni fikirler geliştirebilme, kaliteye önem verme özelliklerini benimseyerek bilgi kaynaklarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | |||||
8 | PY-8. Mesleki bilgi kaynaklarını alana özgü araştırma yaparak değerlendirir. Olumlu tutum ve davranış modelini benimser ve öğrenme hedeflerini belirler. | X | |||||
9 | PY-9. Çok kültürlülüğü anlama ve takdir etme ile ortez protez hizmeti alan birey, ilgili diğer kişiler ve meslektaşları ile etkin iletişim kurarak, hizmet alan bireyi bilgilendirir, bilgileri gizlilik ilkesine uyarak sistematik kaydeder. | X | |||||
10 | PY-10. Ortez protez alanında İngilizce kaynakları izleyebilecek B1 genel düzeyinde İngilizce yeterliliğe sahiptir. | X | |||||
11 | PY-11. Ortez protez alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp sözel ve yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder. | X | |||||
12 | PY-12. Ortez protez uygulamalarında görev hak ve sorumluluklarını gözeterek ilgili disiplinler ile işbirliği içinde mevzuat ve mesleki etik kurallara uygun hareket eder. | X | |||||
13 | PY-13. Ortez protez uygulamalarını mesleki dürüstlük içinde sorumluluk taşıyarak ve her aşamada güvenliği sağlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |