Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İŞİTSEL REHABİLİTASYON -Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Seher YILMAZ
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yuşa Başoğlu
Dersin Amacıİşitme kaybıyla bağlantılı sözel iletişim sorunları bulunan hastaların sorunlarının çözümünde en uygun yöntemleri planlamak
Dersin İçeriğiBu ders; İşitsel rehabilitasyona giriş,İşitme kaybının çoklu etkileri,Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamaları,Dil gelişiminde algının önemi,İşitsel algı süreçleri,Bebeklerde işitsel değerlendirme,Çocuklarda işitsel değerlendirme,Yetişkinlerde işitsel değerlendirme,İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonu,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyon,Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyon,İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İşitsel rehabilitasyonda kullanılan temel terimlerini açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Dil gelişim aşamalarını değerlendirir.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Görsel, işitsel ve dokunsal algının öğrenme süreçlerindeki önemini açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
İşitsel algı süreçlerini açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
İşitsel rehabilitasyonda kullanılacak uygun değerlendirme ve müdahale stratejilerini değerlendirir.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
İşitsel rehabilitasyonda cihaz kaynaklı problemlerde problemi çözmek için aileye doğru açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Ek handikaplı çocukları tanır ve uygun müdahale programını belirler. 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Aile eğitimi ve danışmanlığını bilerek doğru yönlendirmeyi uygular.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşitsel rehabilitasyona girişÖn hazırlık yok
2İşitme kaybının çoklu etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Dil gelişiminde algının önemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5İşitsel algı süreçleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Bebeklerde işitsel değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Çocuklarda işitsel değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yetişkinlerde işitsel değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Derste kullanılan powerpoint ve Word dosyaları
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati41456
Rehberli Problem Çözme2816
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi248
Okul Dışı Diğer Faaliyetler224
Proje Sunumu / Seminer224
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı2816
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı212
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İŞİTSEL REHABİLİTASYON -Bahar Dönemi2+234
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Seher YILMAZ
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yuşa Başoğlu
Dersin Amacıİşitme kaybıyla bağlantılı sözel iletişim sorunları bulunan hastaların sorunlarının çözümünde en uygun yöntemleri planlamak
Dersin İçeriğiBu ders; İşitsel rehabilitasyona giriş,İşitme kaybının çoklu etkileri,Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamaları,Dil gelişiminde algının önemi,İşitsel algı süreçleri,Bebeklerde işitsel değerlendirme,Çocuklarda işitsel değerlendirme,Yetişkinlerde işitsel değerlendirme,İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonu,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlar,Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyon,Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyon,İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İşitsel rehabilitasyonda kullanılan temel terimlerini açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Dil gelişim aşamalarını değerlendirir.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Görsel, işitsel ve dokunsal algının öğrenme süreçlerindeki önemini açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
İşitsel algı süreçlerini açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
İşitsel rehabilitasyonda kullanılacak uygun değerlendirme ve müdahale stratejilerini değerlendirir.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
İşitsel rehabilitasyonda cihaz kaynaklı problemlerde problemi çözmek için aileye doğru açıklar.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Ek handikaplı çocukları tanır ve uygun müdahale programını belirler. 10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Aile eğitimi ve danışmanlığını bilerek doğru yönlendirmeyi uygular.10, 11, 12, 13, 16, 3, 37, 4, 5, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İşitsel rehabilitasyona girişÖn hazırlık yok
2İşitme kaybının çoklu etkileriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Normal gelişim gösteren/işiten çocuklarda dil gelişim aşamalarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Dil gelişiminde algının önemiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5İşitsel algı süreçleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Bebeklerde işitsel değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Çocuklarda işitsel değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Yetişkinlerde işitsel değerlendirmeÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9İşitme cihazları/yardımcı dinleme cihazları kullanımı oryantasyonuÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11İşitme kayıplı çocuklarda eğitsel yaklaşımlarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Yetişkinlerde işitsel rehabilitasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ek handikaplı çocuklarda işitsel rehabilitasyonÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14İşitme kayıplı çocuklarda aile eğitimi ve danışmanlığıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Derste kullanılan powerpoint ve Word dosyaları
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Editör: Onur Çelik, Cilt 2, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Editör: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 3)Temel Odyoloji 2.Baskı, Erol Belgin & A.Sanem Şahlı, 2016 4) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 5) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 6) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance.Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care 2003 7) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 8) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:10Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12