Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENETİK VE GENETİK İŞİTME KAYIPLARI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL
Dersin AmacıGenetik hastalıkların geçiş özellikleri ile genetik işitme kayıplarının anlaşılmasını sağlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Genetik Terminoloji,Temel Kalıtım Paternleri,İşitsel Sistemin Embriyolojik Gelişimi,İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıpları,Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına Giriş,Sendromik İşitme Kayıpları,Sendromik İşitme Kayıpları ,Sendromik İşitme Kayıpları,Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıpları,X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıpları,Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşım,İşitme kayıplarında genetik testler,Genetik danışmanlık,Genetik danışmanlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel genetik geçiş özelliklerini tanımlar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Genetik bilimi temelleri ve kısa tarihsel gelişimini açıklar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Genetik geçişli hastalıkların temel özelliklerini tanımlar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Otozomal dominant geçişli işitme kaybı yapan hastalıkları ve genel özelliklerini değerlendirir.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Otozomal dominant geçişli kavramını açıklar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Genetik TerminolojiÖn hazırlık yok
2Temel Kalıtım PaternleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3İşitsel Sistemin Embriyolojik GelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına GirişÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Sendromik İşitme KayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Sendromik İşitme Kayıpları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Sendromik İşitme KayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12İşitme kayıplarında genetik testlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Genetik danışmanlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genetik danışmanlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Derste anlatılan powerpoint dosyaları ve Word dosyaları
1)Genetik Terimler Sözlüğü 2013 Türk Hematoloji Derneği 2)Pediatric Audiological Medicine 2009 Ed by Valerie E. Newton. I – 2nd ed. 3)Hereditary Hearing Loss and Its Syndromes 2013 Ed by Helga Toriello, Shelley D. Smith 3rd ed. 4)Pediatric Audiology: Diagnosis, Technology, and Management 2014 Jane R. Madell, Carol Flexer 2nd ed.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati21428
Rehberli Problem Çözme2612
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi133
Okul Dışı Diğer Faaliyetler133
Proje Sunumu / Seminer122
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı2816
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)72
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENETİK VE GENETİK İŞİTME KAYIPLARI-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Furkan BÜYÜKKAL
Dersin AmacıGenetik hastalıkların geçiş özellikleri ile genetik işitme kayıplarının anlaşılmasını sağlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Genetik Terminoloji,Temel Kalıtım Paternleri,İşitsel Sistemin Embriyolojik Gelişimi,İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıpları,Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına Giriş,Sendromik İşitme Kayıpları,Sendromik İşitme Kayıpları ,Sendromik İşitme Kayıpları,Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıpları,X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıpları,Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşım,İşitme kayıplarında genetik testler,Genetik danışmanlık,Genetik danışmanlık; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel genetik geçiş özelliklerini tanımlar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Genetik bilimi temelleri ve kısa tarihsel gelişimini açıklar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Genetik geçişli hastalıkların temel özelliklerini tanımlar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Otozomal dominant geçişli işitme kaybı yapan hastalıkları ve genel özelliklerini değerlendirir.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Otozomal dominant geçişli kavramını açıklar.10, 13, 14, 21, 23, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Genetik TerminolojiÖn hazırlık yok
2Temel Kalıtım PaternleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3İşitsel Sistemin Embriyolojik GelişimiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4İntrauterin Enfeksiyonlar ve İşitme kayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Sendromik ve Nonsendromik İşitme Kayıplarına GirişÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Sendromik İşitme KayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Sendromik İşitme Kayıpları Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Sendromik İşitme KayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Otozomal dominant geçişli sendromik olmayan işitme kayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10X’e bağlı sendromik olmayan işitme kayıplarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Kalıtsal işitme kayıplı hasta ailesine yaklaşımÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12İşitme kayıplarında genetik testlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Genetik danışmanlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genetik danışmanlıkÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Derste anlatılan powerpoint dosyaları ve Word dosyaları
1)Genetik Terimler Sözlüğü 2013 Türk Hematoloji Derneği 2)Pediatric Audiological Medicine 2009 Ed by Valerie E. Newton. I – 2nd ed. 3)Hereditary Hearing Loss and Its Syndromes 2013 Ed by Helga Toriello, Shelley D. Smith 3rd ed. 4)Pediatric Audiology: Diagnosis, Technology, and Management 2014 Jane R. Madell, Carol Flexer 2nd ed.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
PY-1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
PY-2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
PY-3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır.
X
4
PY-4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar.
X
5
PY-5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler.
X
6
PY-6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır.
X
7
PY-7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
8
PY-8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
X
9
PY-9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir.
X
10
PY-10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X
11
PY-11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
12
PY-12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir.
X
13
PY-13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
X
14
PY-14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
15
PY-15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
X
16
PY-16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:10Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 16:12